12 november, 2017 av Nisse

Höstblöta

Det är så varmt att man kunde bygga och göra en hel del utomhus men det är nu så obarmhärtigt blött att man snällt får hållas inomhus. Traktorn vill man inte alls köra ut på åkern fastän det håller upp nån dag för det blir djupa spår i leran. Fast det finns ju en massa jobb inomhus också. Bilar, traktorer och tröska skall gås igenom och repareras. Mera lampor och LED-slingor skall installeras. Och om det kniper så finns det mycket att städa.

Belarusen måste fixas för jag tror vattenpumpen blivit dålig (den är bara 30 år) och så är glödreläet dåligt vilket gör att man inte kan starta den på vintern utan att värma länge. Så jag tog bort den nya lastaren som är ganska stor så ryms traktorn lättare in i verkstaden. Det var första gången jag tog bort lastaren och förstås var det problem. Den måste släppas ned ganska nära marken för att stå stadigt och en kabel hade jag klippt av för kort. Då jag monterade ihop den så stod den inte på marken och jag kom inte att tänka på avställningen. Inget problem annars men det var just kabeln till ena foten och då kontakten kom ur så fungerade inte alls hydrauliken för den foten. Jag behövde nämligen ett extra uttag till processorns svängning och valde då fotens uttag som jag kopplade till en elektrisk omkopplare. Men det blev fel. Hade jag kopplat tvärtom så att svängaren måste ha ström för att fungera så hade allt varit bra. Nu måste foten ha ström för att fungera  och jag var tvungen att börja skarva trådarna. Men det skall ändras innan jag sätter på den på nytt.

De senaste dagarna har jag bråkat med gamla Volvon (855 -96) som har problem att starta. Men mest har jag suttit vid datamaskinen och svurit för numera är verkstadshandböckerna elektroniska. Jag kör Linux som folk tycker är svårt men det är rena barnleken mot Windows som är alldeles hopplöst om nånting börjar krångla. Och handböckerna måste ha Windows. Tanken är god men det är ett rent helvete att få programmen att fungera. Jag fick igång ett program till sist men nu tänker jag ta ut allt på papper för att utifall datamaskinen börjar krångla. Och det gör den lätt då det kommer en massa uppdateringar och nya versioner.

Jag köpte också nya OBD-grunkor som kopplas till bilens felkodssystem. Den första fungerade ibland till hälften så få nu se om de nyare fungerar bättre. Tanken är också god i det fallet – ifall man får eländet att fungera. Jag läste på nätet att OBD2 är standard – jo, men så har varje bilmärke sina egna ”tillägg” till OBD2. Och där sitter man igen med skägget i brevluckan.

Inte lönar det sej att lappa ihop en gammal Volvo 855. Man får en begagnad fungerande och besiktad 850:a för 5500 kronor (under 600 euro) vilket är billigare än att köpa en ny insprutningspump (ifall det nu är den som krånglar). Men vår Volvo är riktigt fin i karossen  och jag tycker inte om att kasta bort nånting om man kan reparera det. Allting går också att reparera med massor av tid, arbete och pengar …

Sedan började jag fundera på hur vi skall hitta en ny bil då den här är slutgiltigt slut (läs: rostig). Man kan ju inte köpa nyare bilar än V70 från 1999 (med samma kaross som 850). Därefter har de en massa äcklig elektronik och blir bara värre och värre (jag är ju elektronikingenjör). För att nu inte tala om de nyaste modellerna som är fula som stryk. Man börjar snart tänka på gamla Lada med en tår i ögonvrån. Visst krånglade den också men den var så enkelt byggd att den alltid gick att reparera – utan datamaskiner.

Nä, jag skall flytta verkstadsprogrammet till Linux och köra det i en virtuell Windowsmaskin där och så köper jag reservdelar i all min tid från skrotfirmorna till Volvon. Och i värsta fall måste jag köpa en ny Volvo från 1999 om 10-20 år.

I går var vi med brorsan till Atomlinjen (högspänningsledning) som går tvärs igenom vår skog. Där hade de kört omkull en massa träd så nu vet vi var vi skall börja med skogsarbetet i vinter. Men först då det är ordentligt tillfruset för det är inte roligt att köra ned i groparna som processorn gjort då den körde på den blöta marken. Det är mest berg men där finns en mängd stora stenar och djupa gropar. Sist och slutligen blev det en massa virke (inklusive stock) från den ”lilla  putsningen” av elgatan. Få nu se när det blir ordentlig vinter. I värsta fall får vi vänta till februari. Så det finns troligen tid att syssla med verkstadsarbete.

Etiketter: , ,

4 svar till “Höstblöta“

  1. Skogshuggarn skriver:

    Klarar ni er helt utan röjsåg där med de metoder ni brukar skogen med?

  2. Nisse skriver:

    Nä, men jag har brorsan som är ivrig röjsågare :-). I alla fall så tar vi ganska försiktigt eftersom vi inte vill ha så kvistiga stammar. Röjsågen används mest då vi gallrar björkskog som kan ha stora mängder med små björkar. Vid all gallring så tar vi först bort småskräpet så man ser att gallra. Inte ids man heller köra riktigt små träd genom processorn. Och så används röjsågen mycket i åkerkanterna. Det är hemskt hur fort de växer igen. Vi försöker hålla tio meter fritt från träd runt åkrarna så torkar de bättre upp. Det passar bra att ha körvägar där också. Vi har två Husqvarna röjsågar av den större modellen. Ett problem är att röja där det finns långt gräs för vi har en hel del stenar och man kan köra sönder en klinga på nolltid … Bästa är att röja på våren då snön klämt ned gräset.

  3. Micke skriver:

    Snyggt spagat på Farmalastaren! Instämmer till fullo angående bruksbilar! Införskaffades pga ett akut bilbehov för den yngre generationen en Opel ”Asterix” -99 av några ”talibaner” för 4 år sedan. Bakgårdstrimmad så den tar 0-100 strax över 9 sek. Hittills 250€ i delar + en skruvkunnig son och den är
    den perfekta bruksbilen. Liten i maten och delarna kostar (om de behövs) nästan ingenting. Totalbefriad från allt flipperspel. Mao det ultimata fordonet! Får fungera som slängvagn åt mig pga den låga förbrukningen jfr paketbilen som bara är påställd i yttersta nödfall.

  4. per fd skriver:

    Själv går jag med tre volvonycklar i fickan nästan varje dag. Typ 2010 och framåt. Nu går de som klockan peppar peppar . Låga avgasutsläpp och ***** i krocktest. Tysta och pålitliga. Bra ett fel kilomätarmätaren går för fort, det sade jag på service och mekanikern titta en god stund innan han fatta.

Lämna ett svar

OBS! Om du skriver en kommentar som innehåller länkar kommer den att granskas innan den publiceras.

Läs vår kommentarpolicy