En bransch i kaos

Ibland undrar man om allt står rätt till på vår planet.

Jag har en viss förkärlek för att handla saker jag kan ha i bruk länge. Inte så att det går till någon ytterlighet men jag ogillar att byta bil ofta, och samma sak gäller jordbruksmaskiner. Nu på senare tid har jag också kommit underfund med att den egenheten per automatik blir en miljögärning och vackert så, en bonus.

Nu finns det dock en faktor i leken som gör att denna hobby blir svårare och svårare att utöva. Farsoten heter reservdelar. För några år sedan läste jag en ledare i Koneviesti som handlade om att den allt stridare strömmen av nya modeller gör att reservdelslogistiken kommer att krackelera totalt på sikt, och jag tror vi är närmare ett reservdelsarmageddon än vi kan ana. Nuförtiden räcker det ju inte med årsmodell eller typ utan man borde ha tillverkningsnummer på maskinen i högsta hugg innan man ofredar reservdelshandlaren, och ibland, som i detta fall räcker inte ens det.

2002 bytte jag plog. Jag visste att plogen jag köper kommer att bo hos mig länge så jag ville dels ha en bra plog, dels en som det inte skulle bli problem med delar till. En plog behöver ju sällan något annat än slitdelar så jag vädrade inget problem där inte. Valet föll på en Kvaerneland växelplog.

I fjol höstas backade plogföraren (jag) in i en elstolpe och knäckte en plogskiva. Plogskivan är slitdel och skall inte utgöra några problem att få tag i. Kollade med Agri-Market där jag köpt plogen, men där blev det back eftersom Kvaerneland gått över till Agritek för något år sen. Piratskivor hade nog Agri-Market, men inga till en plog med ställbar tiltbredd som min är. Inte fanns det heller piratskivor varken hos IKH eller Grene som annars menar att dom har allt i plogskiveväg. Agritek kunde nog beställa från Norge men jag hade plöjt klart innan den hade kommit fram så jag haltade vidare med min för tillfället invalidiserade plog.

Sen hade jag  ju ett år på mig, vilket i sådana här sammanhang ofta kan var för lite.

Strax innan jag skulle börja plöja i år kom jag på att det kunde vara en bra ide att handla ny skiva. Inga omsvep denna gång, jag attackerade det som jag trodde var generalagenten för Kvaerneland, men så var icke längre fallet. Nu har agenturen tydligen vandrat vidare till Kesko.  Lokala Agritekdealern hade nog ännu tillgång till reservdelslagret så det skulle nog gå bra. Inga större problem alltså. Eller jo, det räckte inte riktigt med plogmodell och tillverkningnummer, man borde också veta vad det var för bomtyp, vilket jag då inte vet. Hur som helst hittade vi rätt skiva och beställde den (nuförtiden beställer man till min stora irritation alla reservdelar, över disk kan man på sin höjd få ett tändstift). Plogskivan tog lite tid på sig att åka fraktbåt från Norge men kom i alla fall fram efter ett par veckor.

Passade gjorde den däremot inte.

Sen stod vi då där, den tjänstvillige reservdelshandlaren och jag. Vi hade alltså en plogskiva där instansad serienummer stämde perfekt med nummern i reservdelskatalogen, däremot såg den annorlunda ut än den borde.

Så jag plöjer vidare med min 7½ skäriga plog. Kanske det kommer en lösning framöver, men då kommer jag att beställa skivor så jag har till död-dagar i lager för såhär kan man ju inte hålla på. Som jag har skrivit tidigare så är man tvungen att hålla sig med eget reservdelslager nuförtiden.

Tyvärr lär det hända igen, kanske med såmaskinen eller traktorn nästa gång. Försök sen göra en miljögärning och köra länge med en maskin. DET GÅR JU INTE!

PS Ingen skugga skall falla över lokala Agritek-reservdelskillen. Han beställde ju helt rätt del och att den rätta delen var fel kan ju inte vara hans fel. Tror knappast heller att något blir bättre när Kesko skall börja sköta detta. För som en Keskoreservdelshandlare sa en gång: “Kesko är fullt kapabla att leverera trädgårdsmöbler när man beställt ett motorblock”

Författare: Kalle

Har varit spannmålsodlare sedan 20 årsåldern. Jobbar som brandförman i Närpes, det betyder att jag inte är heltidsjordbrukare annat än i hjärtat. Jag har familj, sambo och tre döttrar födda -04, -09 och -16 Jag odlar spannmål och oljeväxter på 38 ha, och gör detta på största allvar. Den skrala lönsamheten har inte knäckt mig, bara gjort att jag inte kan vara heltidsbonde. Dessutom har jag ett intresse för närhistorien, och jobbar gärna med att restaurera nyare veteranbilar. (70-talet) Har tre dylika + en mc i garaget. Samlar gärna material och skriver ner mycket nutidshistorier för framtiden. Jag är öppen för det mesta bara det inte har med sport eller idrott att göra. Jag betraktar all sport och idrott som flykt och försvarbeteenden, det man inte kan göra med traktorn kan gott lämnas ogjort!

7 reaktioner till “En bransch i kaos”

  1. Att köpa hållbara maskiner och köra dem så länge som möjligt är också min filosofi. Byter man hela tiden hinner man ju knappt lära sig maskinernas egenheter och egenskaper. Också här har det samlats reservdelar och tillbehör i tjugo års tid, tyvärr gick lagret upp i rök. Tusan vad man kan bli handikappad utan prylsamlingarna 🙁 Så förvara inte vändskivorna på samma plats sen när du får lagret i skick, Kalle!

  2. Jo, det har gått så långt att man är tvungen att köpa maskiner “bakvägen”, dvs. man kollar först att man verkligen får reservdelar och sedan ifall maskinen är någorlunda användbar. Och man kan bara köpa maskiner som tillverkats i stora serier och är väl spridda (så det finns reservdelar från tillverkare såsom LongLife).

    Helst borde man köpa reserdelarna med den gång så man kan vara säker på att man får rätt sort. Det blir dyra maskiner …

    Kesko är välkänt för sina “trädgårdsmöbler”. Jag var glad då Zetor flyttade bort från Kesko för jag lärde mej att man måste åka tre gånger till huvudlagret innan man fick rätt del. Och att man måste ha den gamla delen med för att kolla. Nu kan man inte få delar från lagret mera utan man måste beställa dem från ett skilt lager som sköts av en annan firma. Så det är är en dag extra för varje felaktig reservdel. Vilket “framsteg” …

  3. går nog att svetsa, under mina 15 år på verkstad så blev det åtminstone en per höst…men det är nog bara en nödlösning

  4. Det är inte bara svårt att få Kverneland reservdelar nuförtiden, också priserna är hutlösa. Har själv en 4 skärig ställbar kvärneland (ES80) där 2st av de långa bultarna som skären sitter fast i ramen på plogen brast.
    Priset på Kvernelands 10.9 härdade bultar (~24mmx220mm) var 49€ st + 4x koniska holkar ~50€ st, en ramholk 64€. Ca 360€ moms 0% för några usla bultar och holkar.

    Hade det inte varit så bråttom hade jag nog skaffat de konsiska holkarna från någon verkstad med svarv. Men denna gång blev det köpt orginaldelar som faktiskt råkade finnas i lager.

  5. I YTTERMARK FINNS EN MASKIN FÖRSÄLJARE MED BRA UTBUD AV KVERNELAND RESERVDELAR

  6. Va, har Kverneland gått över till Kesko? Varför skulle Agritek ge ifrån sig ett vinnarmärke och hela repertoaren till nån som har agenturen för svåra konkurrenter?

    Har själv Kverneland plog och den är överlägset bäst, tidigare var slit-reservdelarna väldigt överkomliga och långlivade men hoppas nu det inte spårat ur.

Kommentarer är stängda.