Den finska arbetshästen

VARNING!

Nedanstående text passar bäst för traktornördar, övriga läser på egen risk!

I vår serie “maskiner på spannmålsgården” har nu turen kommit till centralfiguren. Han som skall vara med i så gott som varenda arbetsmoment, och alltid vara i toppskick och arbetsvillig, nämligen den huvudsakliga arbetstraktorn.

En lantbrukstraktor skall tåla hårda tag, men samtidigt vara bekväm och pålitlig,snäll mot sin husbonde samt väl anpassad för arbetet just på den egna gården. För ett otränat öga kan alla traktorer se likadana ut men så är absolut inte fallet. I dag skräddarsys de flesta nya traktorer enligt köparens önskemål och på vissa gårdar värdesätts högt egenskaper som kan vara helt meningslösa på andra tegar. På vårt jordbruk skall den gå nästan dygnet runt i två veckor och får helt enkelt inte krångla, sommartid skall den klara en massa småjobb och på hösten ställer plöjandet stora krav på exakthet i hydrauliken. Vintertid är det främst snöröjning men även lite skogskörningar som står på menyn. Vintertid kan den dessutom stå orörd i flera veckor för att sedan oväntat behövas. Även det sliter på en maskin som är gjord att användas. Därför måste traktorn vara mångsidig.  Själv gick jag på ett antal braknitar innan jag hittade hem i traktorfloran. Den första traktorn jag skaffade själv (förutom Zetorn då) visade sig vara en äkta varg. (Nämner inget märke, men det är inte en Ford, inte en Fiat, inte en Valmet, inte en östtraktor, inte en JD, inte en Feguson, utan den hade typnummer 4230) Hela den farkosten var en olycka som väntade på att hända. Efter ett år av bekymmer bytte jag den mot en likadan! Redan då borde byfånevarningen ha surrat i bakgrunden men jag fattade ingenting. Den nya hade snabbkopplingar i hydraularmarna men var annars exakt likadan, och exakt lika bedrövlig!

I ren ilska tänkte jag pröva ett annat märke och fick tag på en färdigtbyggd Valtra som var okörd och utrustad precis på pricken som jag ville ha den. Jag var i sanning lite skeptisk mot Valtra på den tiden men har inte ångrat mig en dag.  Denna traktor mötte mitt behov precis där det stod.

105 gamla hästkrafter är enligt mig exakt den storlek på maskin som passar min gård. Valtrans relativt enkla växellåda med 3 snabbväxlar och hydraulisk riktningsomkopplare räcker alldeles bra till för mig. Den drar utan problem alla maskiner jag behöver spänna för, sexmetersharven kan bli lite tung om den går djupt, men å andra sidan har den inget som helst problem med en fyrskärig växelplog.

Valtran (som jag f.ö har försökt hitta på ett trevligare namn åt men inte lyckats) kom till oss i april 2002 och planerar att stanna ett bra tag ännu. Den har egentligen gått felfritt, bara några små, små saker har krånglat, de enda två sakerna jag inte är nöjd med är kallstartförmågan och sikten till dragkroken. Den ena är obefintlig och den andra finns inte.

Nöjd är jag däremot med utrustningsnivån, bekvämligheten, driftsäkerheten och resten.

Nu är det i alla fall inte så många dagar kvar tills jobbet bryter löst på allvar och Valtran och jag skall ge sig ut på vår nionde gemensamma vårbruksupplevelse bland damm, tofsvipor och hård svårarbetad  jord. Jag kan knappt vänta….

Valtra 6750 Hi-Tec årsmodell 2002, körd 1600 timmar

Författare: Kalle

Har varit spannmålsodlare sedan 20 årsåldern. Jobbar som brandförman i Närpes, det betyder att jag inte är heltidsjordbrukare annat än i hjärtat. Jag har familj, sambo och tre döttrar födda -04, -09 och -16 Jag odlar spannmål och oljeväxter på 38 ha, och gör detta på största allvar. Den skrala lönsamheten har inte knäckt mig, bara gjort att jag inte kan vara heltidsbonde. Dessutom har jag ett intresse för närhistorien, och jobbar gärna med att restaurera nyare veteranbilar. (70-talet) Har tre dylika + en mc i garaget. Samlar gärna material och skriver ner mycket nutidshistorier för framtiden. Jag är öppen för det mesta bara det inte har med sport eller idrott att göra. Jag betraktar all sport och idrott som flykt och försvarbeteenden, det man inte kan göra med traktorn kan gott lämnas ogjort!

15 reaktioner till “Den finska arbetshästen”

  1. Din första traktor var nog en ” Gråtass”!!, ett riktigt måndagseksemplar för dom var jo mycket pålitliga slitare, har jag förstått. Hur kan det at “stå orörd slita på en maskin”?? Vad menas med hydraulisk riktningsomkopplare och hur ser en fyrskjärig växelplog ut? Och ännu en fråga: traktoren räknas i arbetstimmar, 1600 timmar. När blir det för många arbetstimmar på “hästen”, om man tänkar köpa sig en begagnad “häst”. Ha en bra dag.!

  2. Fint att höra att det är en raktor att lita på, vi har just skaffat en likadan begagnad, dock med 1000 h mer på mätaren, men den torde ju ha länge kvar!

  3. Mariann: Vet inte vad en “gråtass” är. Det sliter inte direkt på en motor att stå oanvänd, men den är byggd för att gå med smörjning och sånt, så den mår inte bra av att stå stilla för mycket och kallstartas ibland.
    Hydraulisk r.omkopplare betyder att man inte behöver kopplingen när man skall ändra riktning. En fyrskärig växelplog är i mitt fall röd!
    Jag skulle inte skrämmas av 3-4000 timmar på en modern traktor, men det är också beoende på åldern.
    Båga: Det är bara att gratulera! Den lever länge än

  4. Gråtass är väl varg? Om en traktor är varg så är den inte helt “okej”. 3 ti 4 tusen på en modern traktor skall nog gå rikti bra, fast de en Valtra! 😉

  5. Uj, uj, uj – det är bäst att vara försiktig i diskussioner om traktormärken. Vissa kan vara ganska så hårt för eller emot …

    Jag har bara dåliga traktorer – men billiga :-). Men jag vet att en del jordbrukare hellre skulle ta till tiggarestaven och lämna sina fäders gård än köra med skrotmaskiner. Fast var och en enligt lynne – och varifrån skulle vi skrotnissar köpa våra maskiner om ingen skulle köpa nya ?

  6. “Gråtass” är en Ferguson TE 20, det har jag nu kollat. Trodde att smeknamnet var det samma i hela norden. Det är många år sedan denna varjen var allmen också på finska jordbruk?

  7. Ferguson 20 TE kallas här för “Grålle”, de va en riktig traktor, liten men kunde göra nästan allting.

  8. Intressant diskussion. Jag brukar vanligen köpa traktorer först när de gått sådär 3-4000 h. Då vet man ju att de funkar. 😉

  9. Ett litet tips: Kolla in Maskinisten

    http://www.maskinisten.net/

    Där finns det maskintokiga som inte drar sej för att skruva en traktor i små delar och man kan få mycket kunniga svar på alla frågor man kan ha om traktorer och de olika modellernas för- och nackdelar.

  10. Ett litet tips: Kolla in Maskinisten

    http://www.maskinisten.net

    Där finns det maskintokiga som inte drar sej för att skruva en traktor i små delar och man kan få mycket kunniga svar på alla frågor man kan ha om traktorer och de olika modellernas för- och nackdelar.

  11. Ett litet tips: Kolla in Maskinisten på maskinisten.net (jag kan inte sätta in direkt länk).

    Där finns det maskintokiga som inte drar sej för att skruva en traktor i små delar och man kan få mycket kunniga svar på alla frågor man kan ha om traktorer och de olika modellernas för- och nackdelar.

  12. Du svarar bla a att “min fyrskjäriga växelplog är röd”. Jag har haft efter mig en plog som var Blå!!, och med sju skjär som skulle/borde ploga eller åtminnstone någongång ta marken =ploga. Det var mitt jobb och inga visor . Vad menas med fyrskjärig växelplog?

  13. Äh…vad klantigt av mej, jag räknade ju fel i hastigheten, just det där var givetvis en TRE- och inte fyrskärig växelplog. 🙂

Kommentarer är stängda.