29 april, 2010 av Mats

Debut

Punkteringen fixad och första lasset kippat på Skärviksliden. Nu är det VÅÅÅR!!!

Samtidigt varnas allmänheten för risk för trafikstockningar på riksväg 8, sträckan Lövö-Östensö. Men ta det lugnt, jag svänger av efter nån kilometer. 😉

13 svar till “Debut“

  1. Mariann skriver:

    Hallo! Inte tjutar jag…… Du slänger ett lass mitt på åkern , så där bara, hur får du spridit hela greian?? Ni har blå himmel och sol , här lite snöblandat regn i Mikkeli.

  2. Professorn skriver:

    Vilken ståtlig Case 🙂

  3. Mats skriver:

    Mariann: Bilden är fakiskt från igår, men jag hann inte fixa in den förrän på torsdag morgon. Torsdagen var rätt grå här hos oss också.

    Det där är bara ett tillfälligt mellanlager (som jag anmälde till miljönämnden för nån vecka sedan). Jag kör ut högar på åkrarna och nångång i mitten-slutet av maj kommer en entreprenör och sprider ut det. Förhoppningsvis hinner jag få lite bilder av den tillställningen också.

    Professorn: javisst! 🙂 Skall vi vara riktigt småpetiga är det där ännu en International, men det är s.g.s. samma traktor som motsvarande Case.

  4. Mårten skriver:

    Fint ekipage, är vagnen ett hemma bygge?

  5. Mats skriver:

    Mårten: riktigt hembygge är det väl inte, snarare en modifierad version . Det är en gammal lastbilstrilla som under åren fått nytt flak, nya däck och ny bakaxel varefter de gamla nötts ut. Inte världens snyggaste vagn, men så gör den ju inte världens snyggaste jobb heller. 🙂 Duger bra för sitt ändamål.

  6. Mats skriver:

    Tillägg, till Mårten: det där med ”fint ekipage” beror på hur nära man står…. Den där IH:n är från -85 och börjar bli rätt så patinerad, om man säger det så. 😉

  7. Nisse skriver:

    He-he – min NYASTE traktor är från 1984 …

  8. Sören skriver:

    Vilken pärla….. är det en 955,1055:a?

  9. Mats skriver:

    Sören: det är en 956. Egentligen är det rätt långt samma traktor som IH 955, men den här har Sens-o-draulic-lyft alltså samma som tyska Case-modeller av senare årgång. Annars är den precis som gamla 955:or: vridstyv och med vändradie som en pansarvagn. 🙂

  10. Tekniskt intresserad skriver:

    … och tillverkades 1982-85 i Tyskland . Färgsättningen jämte namnet CASE lades till efter sammanslagningen med Case. Googla fram ”konedata” – där finns allting utförligt beskrivet. Se under ”Saksalaiset ja ranskalaiset IH:t”. Case/IH modellen har nämligen en annan färgsättning.

  11. Mats skriver:

    Tekniskt intresserad: jepp, Konedata är en guldgruva. 🙂 Det är faktiskt en imponerande massa data den killen samlat ihop.

  12. Sören skriver:

    Okej,vi hade en 956:a -88ans modell…köpte den på -00 av en spanmålsodlare utanför Åbo,den hade bara gått 1200h… de va en riktig pärla..!

  13. Mats skriver:

    Det är ju c. 100 h/år. Den måste ha haft ett bra liv. 🙂