19 september, 2010 av Nisse

Bos-Sestu traktorer

På allmän begäran 🙂 presenterar jag kort traktorerna på Bos-Sestu:

Massey-Ferguson MF-65 är den äldsta från 1960. Storebror till den legendariske Grållen (MF35). Dieselmotor Perkins 4-cylindrig på 50 hk och tre växlar framåt och en bakåt. Hemlagad hytt (bara taket och vindrutan kvar). Försedd med James frontlastare och används numera mest som skottkärra och byggnadsställning samt för att lyfta storsäckar. Den är för svag för moderna maskiner men i stort sett evig. Man bara köper en ny acku vart femte år ungefär. Frontlastaren är mycket viktig för alla möjliga arbeten men 65:an har ingen styrservo så det krävs litet teknik att köra med den (man måste köra framåt eller bakåt för att orka vrida på ratten vid last i frontlastaren).

MF-65

Massey-Fergusom MF-165 från 1970 är en modernare version med en Perkins diesel (A4.212) med fyra cylindrar och 52 hk med tre växlar framåt och en bakåt. Men den har styrservo, snabbväxel och fabrikshytt. En av världens vanligaste traktorer fortfarande. Inga problem med reservdelar men liksom 65:an i stort sett evig. Den är vår universala Lilltraktor (bara 2600 kg) och används för allt möjligt från harvning och besprutning till körning av släpvagn. Den är ett av de vackraste exemplen på engelska traktorer då de är som bäst. Men litet för svag för arbetsredskapen. Och vi köpte litet för tidigt för den har torra bromsar medan de nyare 165:orna har våta bromsar som fungerar mycket bättre. Det som retar mej mest med MF-traktorerna är tums skruvar. Jag köper inga anglosaxiska maskiner mer av den orsaken. Engelska och amerikanska maskiner borde inte få importeras till Europa alls förrän de gått över till metersystemet.

MF-165

Min pappa köpte MF-traktorerna men min första ”egna” traktor var Zetor Crystal 8011 från 1975. Det var en legendarisk modell som på sin tid var helt nyskapande och som de flesta andra tillverkare kopierat (liksom Fergusongrållen). Den hade en hytt med slät golvyta och inbyggd kompressor och en mängd finheter. Det är en annan familj än de gamla Zetor-traktorerna och tillverkades i Slovakien och Polen (Ursus). Den är numera vår huvudtraktor och används både på åker och i skog. Motorn är Zetors egen diesel på 85 hk med våta cylinderfoder (lätta att byta – det har jag gjort). Reservdelar är inget problem på grund av legendariske Moto-Check i Närpes. Det är en tung traktor på 3700 kg och ganska stor. Hytten är fantastisk med extra sits bak men vår modell som var en av de första har inte taket med fläkt och luftfilter (det bygger jag om just nu). Kylaren var dålig i början och jag har reparerat och bytt den många gånger tills jag köpte en riktigt fin kylare som nu tycks hålla. Styrservon är en otrolig konstruktion med en jätteklimp som cylinder – den har jag skruvat med ofta. Inga problem med reparationer – man kan fixa allting själv. Enkel och robust. Packningarnas material har varit dåligt. Det kostar inte mycket att byta dem men kan vara en hel del arbete. Fortfarande min favorittraktor på åkern.

Zetor 8011 Crystal

Belarus 825 turbo från 1982 är vår enda fyrhjulsdrivna traktor och har blivit skogstraktor. Den har en fyrcylindrig diesel på 100 hk av Belarus egen konstruktion. En seg baddare. Litet problem har jag haft med cylindertapparna som jag varit tvungen att byta. Och kopplingen har varit usel och är bytt flera gånger. Det är en säregen konstruktion på många sätt. Hydrauliken är dubbelverkande så jag kan lyfta upp bakändan på traktorn genom att trycka ned hydraularmarna. Bakhjulen kan ställas med skruv så man får exakt den spårvidd man vill ha. Det gäller bara att dra åt skruvarna ordentligt annars tappar man bakhjulet i full fart (det hände mej). Den går mycket fort på landsvägen men har krypväxlar också (18 framåt och fyra bakåt). Liksom Zetorn är den enkel att reparera men reservdelarna har blivit dyra de senaste åren. Förr var de grisbilliga och vi hade huvudlagret i Kouvola på 50 km avstånd. Den läcker olja från hydrauliken både här och där. Det är inte mycket men den är oljig hela tiden. En tung traktor på 4100 kg och långt avstånd mellan hjulaxlarna (svänger dåligt). Men framaxeln är en ovanlig konstruktion. Den är dragande men med högsta frihöjden av alla traktorer eftersom den har vinkelväxlar ute vid hjulen och passar därför bra i skogen. Men det är en väldigt hållbar konstruktion – inte ett enda problem hittills. Hytten är mycket högt uppe men ganska liten och så finns det två ackur inne i hytten. En Nokka 3010 lastare är fäst vid ramen på den så man kan lyfta upp bakhjulen med lastarfötterna (lätt att sätta på snökedjorna).

Belarus 825 med Nokka 3010

5 svar till “Bos-Sestu traktorer“

  1. Kalle skriver:

    En liten korrigering: Moto-Check ifall någon börjar leta. Legendarisk, ja tom på hemsoporna

  2. Antte (sonjas bisi) skriver:

    det är kanske lite att vara Besserwisser men den modellen som allmänt kallas ti Grålle är nog Ferguson 20 inte MF 35, 35:an kom ut som Ferguson 35 och den var ju grå med ”guld” färgad motor och växellåda men Grållen är nog Ferguson 20.

    Annars är 165 nog en jäkla prima traktor, passli storlek int för stor och int för liten, vi ha haft både 35 och 65.

    Vi har en likadan skogskran också, dock ha vi bytt så myki delar på våran kran att den är nästan ny!

  3. Ivar skriver:

    Riktigt bra nisse må ja säga…Hoppas att dom andra hakar på..
    Mycket underhållande..

  4. Nisse skriver:

    Asch, Moto-Check (inte Zetor som jag skrev) är det förstås …

    Antte: Jag vet nog att MF20 var grå och 35:an röd men jag följde den svenska traditionen att kalla också de röda små MF:orna för Grålle (litet fånigt eftersom de inte är grå).

    Nokka byggde alltför svaga lastare. Min 3010 är flera gånger svetsad och förstärkt riktigt ordentligt. Ramen är numera nästan enbart egna 20 mm stålplattor. Jag skulle ha bytt den för länge sedan men då måste jag skaffa ny processor också eftersom den också är Nokkas och bara går att koppla till deras lastare … Fördelen är att den har nästan 8 meters räckvidd och är lätt. Men svag.

  5. Antte skriver:

    jepps vi har bytt hela huvubommen på kranen, den var helt oanvänd och hittades nånstans i keskos lager, förlägningsbommen e också lappad. Alla cylindrar förutom ena svängcylindern och lyftcylindern e också bytta liksom rotorn.båda stödtassarna är lappade men dom haverierna har nog med kusken att göra 🙂

    Men en helt ny kran med samma räckvidd kostar som f**n och använda e oftast slutkörda.