13 november, 2010 av Nisse

Oljetryck tjohoo !

Nu är det oljetryck i Ducaton ! Efter grundligt surfande på nätet på svenska, engelska och tyska så började det klarna ifråga om oljepumpen som krånglat sedan i mars. På våren hade jag öppnat den och konstaterat att den var i prima skick men inte gav tryck. Men så kom vårsådden och en väldigt bråd sommar – huvudsakligen med torkbygge och arbete att få bort två års vete samt flisen in i den nya torken. Och där stod Ducaton (paketbilen) i verkstaden utan att jag ens hann titta på den.

Ibland är det en nackdel att ha utrymme. Det ryms två fordon tillika in i verkstaden så jag kunde sköta nödvändiga reparationer på sommaren i alla fall. Men till vintern måste jag ha bort den stora paketbilen så jag var fast besluten att nu skulle det ske – om jag än måste byta motor i den. Jag har en gammal Ducato med samma motor stående också och motorn i den gamla Ducaton är bara hälften så mycket körd. I de gamla bilarna var plåtarna inte galvaniserade och de rostade så in i norden.

Men jag har lärt mej att det lönar sej att först surfa på nätet. Många andra har haft liknande problem och det finns en massa forum där maskinreparationer diskuteras grundligt. Allt finns på nätet men det är problem med att hitta det. Sökmotorer i all ära men man får vanligen två-tre miljoner träffar så det gäller att pröva med olika sökord. ”Oljepump” eller ”oil pump” eller ”Ölpumpe” ger miljoner träffar och de flesta bara reklamer.

Tricket är att hitta ord som bara används i ett forum – inte i en annons. Man kan försöka med ”utbyte”, ”wechseln”, ”change” eller något liknande. Bara man börjar komma in på diskussionerna så hittar man nya ord som verkar lovande. Det är snart en sak som måste läras ut i skolan och på kurser …

I alla fall så kom jag in på tyska diskussioner där folk höll på att byta sina oljepumpar. Det var inte Ducato men intressant i alla fall. Man lär sej mycket för där finns otroligt kunniga personer som kan förklara väldigt bra. Och så kan man fråga själv förstås. Men det anses vara oartigt enligt nätiketten (nät-etiketten) att inte först läsa allt som är skrivet om saken – så de stackars guruna inte behöver förklara samma sak på nytt hela tiden.

I all fall så började det klarna att orsaken kan ha varit den hårda kylan i mars då Ducaton stod länge i ladan. Oljan kan ha blivit så stel att pumpen inte orkade ta upp den utan började pumpa luft. Det är ett relativt vanligt problem i skogsmaskiner. Och det borde jag förstås ha tänkt på men jag har inte tidigare haft sådana problem med Ducaton. Fast det har sällan varit så kallt och så är den ju snart körd en halv miljon kilometer …

Det som fick mej på rätt spår var klagomål över hur svårt det var att få nya oljepumpar att ta upp olja. Det är förstås en märkesberoende grej men jag lärde mej hur man luftar oljepumpar och insåg sedan att det fanns en fin lucka på Ducatons pump där man enkelt fyllde på olja till pumpen efter utbyte. Det tog en stund att köra oljepumpen med startmotorn – och ladda ackun däremellan – men till sist fick jag tryck i oljerören.

Så nu är det bara att skruva ihop motorn, tuta och köra. Nåja, då allting är åtskilt måste man ju laga en hel del som blivit ogjort – till exempel dieselvärmaren åkte ut på service. Det betyder att jag skruvade den i bitar och smorde och putsade och bytte rostiga skruvar samt doppade dem i rostskyddsmedel så de inte skulle rosta på nytt.

Men det är mindre jobb än att byta motor  – även om den andra motorn var mindre körd med – så jag är ganska nöjd. Det lönade sej att surfa …

5 svar till “Oljetryck tjohoo !“

  1. Mårten skriver:

    kul att det gick vägen 🙂 är alltid roligt då man lyckas fixa ngt som man för allt i världen inte kunde förstå varför inte fungerar 🙂

  2. Nisse skriver:

    Klart att jag kunde ha fixat det redan på våren men då vårsådden pressade på så hade man inte ro att sitta och surfa och söka fel.

    Och efteråt tycker man alltid att ”Det där borde jag förstås ha kollat genast”.

    ”Efterklokhetens dåraktiga visdom” som en gammal bonde brukade uttrycka det.

  3. Peik skriver:

    Eftersom tråden delvis handlar om olja passar jag på att fråga er som har lång och bred erfarenhet av traktorer, vad är er inställning till dom såkallade ”Super Tractor Oil Universal”(STOU)-oljorna, dvs. dom som funkar både som motorolja och ”där bak”, i växellåda, bakaxel och hydraulik?

    Själv har jag en Ford1700 från -82 som tills vidare körts med olika oljor fram och bak, men jag har hört att många med motsvarande litet äldre traktorer kör med sån där ”universalolja”…och förvisso skulle det ju förenkla underhållet&logistiken en aning om en och samma olja faktiskt fungerar bra, också på vintern.

  4. Nisse skriver:

    Jag har mycket länge kört med Monitra (TB) i allt. Det är bekvämt att köpa tunnvis (200 l) och blir också billigare. Det fungerar utmärkt i hydrauliken också. Det enda som inte går är planetväxlarna i bakaxeln som måste ha SAE 90. Eller där det måste vara hypoidolja.

    Det man behöver kolla är klasserna. Om oljan uppfyller API och GL-klasserna så är det inget problem att använda den. Jag använder Monitra också i bilarna även om den är ”för bra” för dem.

    Men om det är -30 grader så börjar en vanlig mineralolja vara för besvärlig. Då måste oljan värmas först och jag misstänker det var problemet då jag startade Ducaton i -30 grader i vintras. En gång tidigare har jag haft problem med vanlig olja (icke-syntetisk) och det var en vinter som var lika kall. Då orkade Ladan inte smörja kamaxeln och den slets slut så jag måste byta den.

  5. Kalle skriver:

    Det där med kamaxeln/mineralolja/köld har hänt mig också. I en Opel Ascona