Att strippa…

Det är vår! En vacker dag när solen sken, fåglarna kvittrade, temperaturen kröp uppåt så var det riktigt passligt att strippa lite. Mats va här så jag fick hjälp, för något direkt jättenöje kan man inte komma och påstå att det är… Fast solen lyste va de kallt, vi stod framför boden och de drog lite. Något passligt ställe inomhus har jag inte nu så länge fåren bor i fårhuset, så de va bara att stå ute, skulle de ha regnat skulle de inte ha blivit av, men nu var det ändå så pass varmt att man kunde vara ute, i vintras var det ingen som ens tänkte tanken att strippa … Jonte.

Sidorna bort, motorhuven av, oljefiltret bort men man kom inte åt… startmotoraset. Den skroar, skramlar och har sej, nu skulle den bytas, ny var införskaffad, så det var ju “bara” att byta.  Ramen bort, måste vi ta bort skorstenen… Njä, de ska väl gå att få bort den utan att ta bort det… vi kapar löst ramen… sagt och gjort… Mats skruvade och jag körde som en skottspole runtomkring till holmens alla knutar och sökte verktyg, vinkelkapar, nycklar m.m. Men näähä… inte rymdes man att få löst bultarna för de!  Skorstenen måste också bort… suck… hur mycket delar på en traktor måste man ta bort för att få löst startmotorn??? Den som har planerat placeringen av startmotorn på John Deere 6200 sku ha kring örona! Till slut fick Mats lirkat löst den. Att komma åt bultarna var inte så lätt, men de gick att med nyckel få dem att röra sej ca 1mm i taget. En nyckel, lirka på den dra 1mm, byta nyckel, dra 1 mm, byta nyckel dra 1mm…. Det var några varv, på antalet bultar: 2 st. Men till slut kom den löst, så nu va de “bara” att få dit den nya också….

JA, det gick ju, men inte vill jag byta imorgon igen inte… Så vred vi på nyckeln… klick klick klick klick klick…… Jammen… GRRAAAHSSCH!!! Och mycket annat därtill…

Laddade akkun som inte var den mest lämpliga eftersom vi tog första bästa då jontes akku gick sej slut ifjol och är helt kaputtad, så prövade vi efter en stund igen, klick klick klick skrammelochbrrummmm och så sparkade den otroligt nog igång helt hyfsat. Nu är det strömlåset som får skulden för klickiklickandet. Håller man nyckeln i ett visst läge, ricklar lite och knackar, pratar snällt och pajjar lite så startar den nu hur bra som helst, gör man inte de kan man få sitta och rickla på nyckeln utan att de säger varken mer eller mindre än klick.

Så nu blir det att fara in till staden och söka sej en ny akku och ett strömlås, kanske den sen skulle vara snällare med att starta, eller ja.. starta över huvudtaget.

Författare: Charlotta

Hejsan! Jag heter Charlotta, men kallas kort och gott för Lotta. Jag är 34 år, fårbonde och mamma till Mathias, 9år. Jag driver en liten gård som heter Västeräng på holmen Ytterholm i Nagu. Jag har ungefär 30-35 lammande tackor. Med tackor, ungdjur och lamm blir dom runt 100 djur sommartid. I dagens förhållanden är det ganska lite, men det brukar fylla mina dagar alldeles tillräckligt eftersom jag sköter dem, deras bete och 12ha åker mest ensam. Jag odlar enbart foder till fåren på åkrarna. Har jag tid över, fyller jag snabbt de timmarna med bär- och svampplockning om hösten, bottenmålning av båtar om våren, skogsarbete om vintern och fiske om sommaren. Holmen jag bor på, Ytterholm, är en holme helt utan förbindelser. Det finns en liten gångbro av trä, så man kan ta sej till och från holmen med matkassen och sådant man orkar bära, men alla övriga transporter av allt vad som behövs i ett jordbruk, sker på vintern över is, eller med pappas pråm. Sommartid betar fåren på holmar runtom i skärgården. För tillfället har jag betesmark på 8-9 olika holmar. Får är jättebra landskapsvårdare. De ser till att den underbara skärgård vi har hålls i bra skick.

4 reaktioner till “Att strippa…”

  1. Det låter helt otroligt – bara för att byta en startmotor … På alla mina traktorer är det bara tre skruvar och så är den loss. De finns dessutom på lämplig arbetshöjd.

    Ingenjörer är ett pack ! Men kanske det var en marknadsförare som planerade traktorn ? Eller en designare ? Då vore det ju helt logiskt att den är hopplös att reparera. Planerarna borde tvingas att reparera sina produkter själva i 20 år efter så skruvarna hinner rosta fast.

  2. Hmmm, låter jobbigt det där med dom gröngula……. bytte startmotor på Fiaten i höstas och där var det som på Nisses traktorer 3 bultar och några kabelfästen, inte oöverkomligt besvärligt men lite trångt var det nog mest beroende på frontlastarfästet som satt mitt framför startmotorn.

  3. Av rent intresse konsulterade jag min vän JD-reparatör och han sade att den är befängd att byta, men den fordrar en specialnyckel att få loss nedra bulten (muttern). men man får nog den men roligt är det inte, dessutom skall den tas loss och bort nedra vägen. Han konstaterade också att alla dagar vill man nog inte göra de. Han har förövrigt konstruerat sin nyckel själv. Däremot konstaterade han att man undrar vad den brottfeling som har planerat elände har tänkt eller har den inte alls tänkt.

  4. Hej Janne B
    Ja, att den är befängd att byta, de skriver jag under på! Vi tog nog löst allt övre vägen, även om vi själva i olika repriser nog var både under, på sidan och på själva traktorn för att få löst alla delar runtom. Att jag har lastare på traktorn var inte heller något större plus i kanten… man kom inte åt bättre om man säger så. Men nu är den bytt utan specialnycklar, och finesser 🙂 Gissa om vi var nöjda när vi fick dit den 🙂

Kommentarer är stängda.