Med spetsgardiner och hela baletten…

Ja, vet ni, nu har jag varit på semester. Riktigt på riktigt, med spetsgardiner, kamera hängandes på magen, chek-in, köra fel, läsa karta och konstigt språk. Hela baletten!

Är man 8 år och ett stort intresse är lego, så lockar Legoland. Ja, vad göra, dit bar det. Mats har väntat att få se Legoland sedan han var 5 och jag var väl inte heller helt omöjlig att övertala. Så jag köpte så en Solifer husvagn mitt i allt i våras och började planera. Beställa och köpa bro-bizz, boka camping, kolla ställplatser, köpa plasttallrikar och lite ett som annat för att göra resan till plastbitarnas land så smidig som möjligt. Smidigare kan man säkert göra det genom att flyga eller köpa sej en bussresa. Men, nä, nu blev det inte så, av många randiga och rutiga orsaker. Det blev en husvagn istället. Kanske man med tiden skulle kunna bena av lite flera sånadär “nångång i livet skulle jag vilja fara och se på…”-platser.

Man ska. Har man tänkt att man nångång ska se/uppleva nåt, så ska man nog försöka bena av åtminstone sånt som finns inom räckhåll, medan man kan. Man ska nog vara lite mer carpe diem och försöka fånga det man kan. Arbete är inte allt. Visst har både Mats och jag jobbat som två tokar för att kunna åka bort en vecka. I juni. Tidiga mornar och sena kvällar har det varit, och samma blir det nu när vi kommit hem, jobben väntar, och man får försöka jobba ikapp sådant som blivit på dräll nu en vecka, men med god planering och lite tryck på jobben, envishet och lite censurerade ord både före och efter resan så är det inte helt omöjligt att slita sej några dagar. Det går. Och det har varit och är värt det. Nu, tidigt i juni gick det att klämma in en vecka, följande möjliga tidpunkt kunde vara i Januari, men det är lite väl dragit i husvagn då och så håller väl Legoland stängt vinterhalvåret, så, det fick lov att bli nu.

Nåja, iväg bar det, tur med vädret hade vi och mycket såg vi. Som bonde-turist ser man kanske på saker och ting på ett annat sätt, så vi satt mest och dreglade på bilrutorna över hur fina stora fält det fanns söderöver, + att det i Danmark var så fin jord att man nästan övervägde att stanna bilen längs motorvägen och springa ut med en sked och ösa åt sej lite från vägrenen av den fina jorden. “-Det är ju såntdär vi köper i säck ju!”

Vi tyckte vi åkte långt. Så långt att man nästan inte väntade sej nåt annat mot öronen än danska, tyska och möjligtvis riks-svenska. Men tji på det. På campingen fanns det helt gott om finska bilar och man hörde finska lite alla dagar, lite här och där. När första muggen kaffe skulle drickas, och vi stod och valde socker och lock till pappersmuggen, det fanns tre olika muggstorlekar, så stod det en man bredvid som kläckt något om att “seta loki på”. Jaha, tänkte jag, är det västnylänningar på farten, och mycket riktigt, var det Ekenäsbor som var ut och åkte. Efter kaffet gick vi till brandstationen och där stod sedan då följande bekanta. Ålänningar som då just varit och släkt en legolands-brand när det sedan blev vår tur. Men inte nog med det, när vi skulle fara in till lego-shopen andra dagen så mötte vi bekanta Nagubor. Ja, världen är liten… 🙂

Efter legolandets alla äventyr i dagarna två och det mesta som fanns att titta på, var tittat på, styrde vi hemåt. Vi stannade i Gränna för att titta på polkagrisbak. Det var roligt att se på när de bakade polkagrisar, men nästan lika roligt var det att springa runt på gräsmattan där utanför och kika på de skojiga högarna som där fanns, kan det ha varit mullvadshögar?

Så körde vi via väderstad och sedan upp mot skänninge och stannade till vi vid lantmännen. Sen började vi se att vi hade chans att hinna med sista båten från Kapellskär över till Mariehamn, planen var att åka följande morgon, men, flax hade vi, plats fanns på båten och vi hann i tid till hamnen så vi kom hem ett halvt dygn tidigare än tänkt. Tänk vad skönt det var att få lägga sej i skaplig, vanlig säng och sova. 🙂

Lite drar det nog att lägga iväg igen. Kolmården, Vimmerby och Målilla ligger på önskelistan, eller kanske Norge, fjordar, viking museum och valsafari i Andenes… eller kanske …. Ja, mitt i allt fick man blodad tand för att se sej om kring knutarna. Jag har inte haft nåt drag för att resa runt i världen, jag är en av de få som aldrig varit längre än till Danmark. Känner mej lite allergisk för flygresor. Jag har flugit, till och från Åland många gånger medan jag studerade där, det gick ju helt bra, så flygrädd kan jag inte påstå att jag är, men tex. en södernresa? Nää…  Säkert hittar jag på det ännu nån gång, men nu drar det mera mot att titta sej runt kring knutarna inom den radie man kan tänka sej att köra. Men det får nog vänta nu. Nu är det full rulle hemma igen, ensilage, får som ska flyttas och hela sommarens program med allt vad det innebär. Det är nu det händer och det är nu man ska orka vara på språng nästan dygnet runt. Direkt utvilad kan jag ju inte påstå att jag är efter semestern. Med motorvägen bakom buskhäcken eller flygfältet några 100 meter ifrån vagnen så sov vi inte direkt jättemycket. Här ute är man ju van med att det är tyst om natten… Nåja, fast man inte är direkt utsövd så känns det ändå som att man har haft huvudströmbrytaren avstängd i en vecka, så hjärnan fått pausa och nu när man slår den till “on” läge igen är det som att det är fräscha hjärnceller som arbetar istället för dom utarbetade man dragits med hela våren.

DSC_0085[1]

Öresundsbron är nog lite speciell, och ett fantastiskt väder hade vi.

Naturligtvis måste jag ju fotografera färjan i lego-miniland.

Utsikt över Vättern och Visingsö. Och så kläcker jag: -Si, dom har åkrar och allt som dom odlar där, man kan ju se vad dom odlar… Där e gula och lite olika grön fält… Tänk att dom odlar där ute på den holmen… hmm… Va tassigt tänkte jag ända tills jag kom på, eller om det var så att jag blev åtsagd, att vara lite tyst om det där med  “åhå! dom odlar åkrar på en holme…”

DSCN1592Ja, är det någon som kan hjälpa mej, kan det vara en mullvadshög eller inte? Och om inte, vad är det då? Det hade funnits fler högar på gräsmattan, men de hade blivit fast sopade av gräsklipparen.

Författare: Charlotta

Hejsan! Jag heter Charlotta, men kallas kort och gott för Lotta. Jag är 34 år, fårbonde och mamma till Mathias, 9år. Jag driver en liten gård som heter Västeräng på holmen Ytterholm i Nagu. Jag har ungefär 30-35 lammande tackor. Med tackor, ungdjur och lamm blir dom runt 100 djur sommartid. I dagens förhållanden är det ganska lite, men det brukar fylla mina dagar alldeles tillräckligt eftersom jag sköter dem, deras bete och 12ha åker mest ensam. Jag odlar enbart foder till fåren på åkrarna. Har jag tid över, fyller jag snabbt de timmarna med bär- och svampplockning om hösten, bottenmålning av båtar om våren, skogsarbete om vintern och fiske om sommaren. Holmen jag bor på, Ytterholm, är en holme helt utan förbindelser. Det finns en liten gångbro av trä, så man kan ta sej till och från holmen med matkassen och sådant man orkar bära, men alla övriga transporter av allt vad som behövs i ett jordbruk, sker på vintern över is, eller med pappas pråm. Sommartid betar fåren på holmar runtom i skärgården. För tillfället har jag betesmark på 8-9 olika holmar. Får är jättebra landskapsvårdare. De ser till att den underbara skärgård vi har hålls i bra skick.

8 reaktioner till “Med spetsgardiner och hela baletten…”

1. Det är vanligen vattensork, men är det en spetsig hög och hålet ligger mitt under högen så är det mullvad.

2. Jag tycker det är en smart idé med husvagn. Då jag jobbade i Otnäs så hade jag inrett paketbilen till husbil och sov i den på parkeringen där det fanns elstolpe. Och då åkte vi husbil genom Sverige med barnen (som satt och läste Kalle Anka då vi försökte få dem att se på vikingagravar :-). Men över Öresundsbron kom vi inte för den byggdes senare. I Danmark jobbade jag ett halvår i Århus men då hade jag ingen tid att resa runt.

Visst har vi tänkt åka runt Sverige med Medåker som bas men lustigt nog har arbetet på huset (och bastun och vedlidret) tagit en massa tid så vi har inte kommit långt. Litet fånigt att åka till Medåker och bygga och göra samma jobb som hemma. Och vi är aldrig där på sommaren för då är det full fart hemma i Hindersby men nu har jag bokat Åbo-Stockholm i augusti. Och då skall vi åka på Hjälmare kanalkryssning och åka Nora museijärnväg (Sveriges första) med ånglok. Om det nu inte blir nån katastrof i jordbruket förstås för då får vi snällt stanna hemma …

3. Yes, tack Kurt! Tänk att man kan bli så glad över en vattensorkshög 🙂 Vattensorken satt säkert där nere och skrattade åt mej och tyckte det var jättekul 🙂

4. Ja, Nisse, nu vet jag vart Medåker finns, vi såg skylten och avtaget vid vägen, nog har du ett litet företag med att ta dej dit. Om dina barn läste Kalle anka så var det bamse tidningar i vår bil, + lego star wars… Hjälmare kanal låter intressant… När vi for över vid göta kanal så sa jag, -titta, här kommer göta kanal, de sku också va roligt att pröva åka på den… Jag blev nerröstad omedelbums. Men, man kunde ju åka en liten bit 🙂

5. OJ, Du var några dagar senare där. Jag var i Gränna 8.6 då var där vita bollar på Visingsö. 🙂

6. Haha, va coolt, de e nog för Visingsö-bönderna att ha ordning, svenskfinland håller koll 😉

7. Hej !
    Semester behöver vi “landsbor” oxå ,(fast vi bor på landet) precis som för andra city-bor, de kommer bort från stan o njuter på landet i sina stugor, då ska det vara lugnt o tyst o inte lukta “illa” för då blir det klagomål.
    Tror att din /er resa var nåt som ni kommer ihåg länge, för visst är det bra o få se lite annat än där vi bor o jobbar.. Vi har inte gjort många resor under vår tid , men några som har varit några dagar o då med lantmanna-gille eller nån annan bondegrupp.. de har varit intressanta o dessa minns man långt efter.
    Gränna o polka-grisarna o Väderstad fabriken är bekanta för där har vi varit , fast för många år sedan.

Nu har vi midsommarn bakom “knuten” men vart värmen har hamnat det undrar man, senast idag var det ett måste att ha rocken på då man var ute för blåsten är kall, fast jag klippte gräset (ingen körbar) så blev man inte ens varm. Till er allihopa en skön Midsommar var än eller hur det firas, kanske värmen kommer efter helgen, hälsar vi från öst-nyland.

8. Detdär med husvagn kom in i vår familj för två år sedan iform av en 25 år gammal TEC som trots åldern
    är i sgs nyskick. Vi hade sommarstuga innan men tiden räckte inte riktigt till och häcken växte som i sagan
    “jättehög” och när vi varit där tre dagar på två år sålde vi stugan. Husvagnen var ett positivt olycksfall så
    tillvida att om grannarna inte passar så flyttar man på sig och man får välja havsutsikt eller ej. Gräset klipper ngn annan etc. Behändig att ha också om man har en längre resa i jobbet. En + poäng jämfört med
    husbil är att man kan obehindrat hämta den glömda mjölken med dragbilen utan att behöva transportsäkra allt och när man kommer tillbaka till campingen så har ngn annan lagt rabarber på platsen. Dessutom en
    fordonskategori som är billig att äga pga avsaknad av diverse skatter/avgifter, men det ska man väl tala
    tyst om. Ha en trevlig husvagnssommar! Maybe blir det för vår del Danmark.