Slutkört till butiken

Vi har diskuterat problemet med reservdelar och annat som man behöver. Antte tog upp frågan i samband med elstängselapparaten som jag köpte från Tyskland. Och jag har nästan slutat köra till någon butik för att handla numera. Det är så mycket enklare att bara klicka och beställa över nätet. Och då blir det från Tyskland, Sverige eller England eftersom allt är mycket billigare där. Och urvalet mycket större. Men jag håller mej vanligen inom EU eftersom det är lättare att få bort momsen då.

Tänk efter: Skall jag hoppa i bilen och köra till Ring III (det är inte mycket längre än till Borgå) och slösa bränsle och en hel dag eller skall jag klicka på en nätbutik i Tyskland och få paketet inburet på verandan för 6:90 euro ? Och en apparat för halva priset …

Det är bara då jag har bråttom och vet att grunkan verkligen finns i nån butik som jag kör och hämtar den. Eller större byggnadsmaterial som skivor mm. Tyvärr är Finland helt efterblivet ifråga om nätbutiker. De har dåligt utbud, dåliga system, är dyra, långsamma och allmänt omöjliga. Förstås finns det undantag. Jag hittade i fjol en finländsk VVSE-firma på nätet  som förmedlar ett stort sortiment, är snabba och billiga. Jag beställde rördelar en eftermiddag och då satt killen som äger firman på ett seminarium men skickade svar åt mej genast. Följande morgon stod Ahlsells bil utanför porten med alla rördelarna ! Så skall det gå ! Men det är ett undantag.

Tills butikerna i Finland har skärpt sej och börjat fungera enligt den stilen så köper jag allting från Tyskland (eller Hongkong) och får det inburet på verandan för en spottstyver (ofta gratis från Hongkong). Det är inte ens möjligt att kolla priserna som de finländska butikerna har … “Ring och fråga priset” … De är inte riktigt kloka – man har minsann annat att göra än sitta vid en telefon. Och beställningar gör jag vanligen mitt i natten. Konkurs är nästa station för de finländska butikerna. Och jag tänker inte sörja över det  så slöa som de är. Otvivelaktigt kommer det ungdomar som kan det här med näthandel som i exemplet ovan men det tycks ta tid.

Internet har ändrat på mycket och vi är ännu bara i början på förändringarna. Landsbygden har all orsak att jubla för nu har vi till och med bättre än många storstadsbor.

Författare: Nisse

Jag är bonde i n:te led på Bosas rusthåll i Hindersby som troligen är kring 1000 år gammalt - ingen vet så jag kan lika gärna påstå det. Nån vanlig bonde är jag inte för jag gick i skola och blev elektronikingenjör och forskare i teoretisk datateknik vid Tekniska högskolan - senare docent och professor. Men det var mest hobby och extraknäck för jag har bara missat en vårsådd och det var då jag var i Dragsvik. Sedan 2004 är jag heltidsbonde till 150 %. Allt är heimlaga och jag har bara skrotmaskiner som jag reparerar och bygger om själv. Med dagens priser är det inte möjligt att köpa nya. Dessutom bygger jag optiska fibernät på landsbygden. Det är inte alls mera så mycket arbete med sådd och skörd men desto mer med att bygga hus, reparera maskiner och ställa i ordning. Till det går numera 95% av all tid! Så jag bygger (sedan jag fick min första hammare och 10 kg spik till julklapp som femåring) och skruvar med maskiner, gräver i jorden och hugger i skogen på vintern. Och så måste fliseldningen skötas förstås. Mest hänger jag på nätet och diskuterar över hela världen.

8 reaktioner till “Slutkört till butiken”

  1. Här måste jag väl nog säga att jag inte helt är på samma tråd som dig Nisse. Jag tycker nog inte att nånting på nätet kan mäta sig med personlig betjäning. Detta då förstås under den förutsättning att betjäningen fungerar och är bra. Om vi tex jämför Prisma med näthandel kan det väl gå på ett ut, ingen betjäning på någondera stället. (samma gäller förstås Citymarket)
    På nätet beställer jag bara såna saker som jag helt enkelt inte får tag i i Närpes eller Vasa. Sprutmedel eller gödsel kunder vara billigare på nätet och lätt att beställa då man vet vad man skall ha, men nästa dag kan jag behöva råd gällande något sprutmedel och då är det bra att ha en kunnig försäljare till hands. Det bästa vore väl någon slags balans så att kunden själv kunde välja, betala lite för betjäning, eller klara sig själv billigare. Och den valbarheten tycker jag vi har idag.

  2. Inom andra områden köpes det också över nätet från Polen och Tjeckien, vilket kan vara billigare än t ex Tyskland . Men det beror ju på om det finns lämpliga nätbutiker för olika varor

  3. Jag tror att ni har det bättre i Österbotten. Här har man stängt alla affärer som bönderna förr handlade i. Labor finns inte, Hankkija finns inte, Agrimarket minskar hela tiden. De som finns kvar har koncentrerat sej på annat än jordbruket och det sista jag skulle göra är att fråga dem om råd. Och de är mycket dyra. Speciellt K-affärerna har synnerligen höga priser.

    Nu är det olika hur man vill handla också. Jag tycker om att stå och fundera i lugn och ro och tycker att påflugna försäljare är det värsta. Sådana affärer undviker jag. Därför är nätet perfekt för mej. Vill jag fråga så fungerar ofta epost utmärkt och eBay har en bra frågefunktion. Ifråga om Tyskland är det inget problem för mej för jag läste långa tyskan i skolan (7 år) och har jobbat där. Det är tvärtom kul att få använda min tyska – nuförtiden går annars allt på engelska.

    Jag håller med Kalle att det var trevligt att prata med kunniga försäljare. Men de finns inte mera här i söder. Det fåtal som finns kvar går snart i pension eller så stängs hela butiken.

  4. Kurt: Det är helt riktigt att till exempel Polen är billigt. Men jag köper inte enbart utgående från priset. Möjligen kan jag testa en ny nätsäljare men vanligen håller jag mej till de mera etablerade. I Tyskland finns det ett starkt system med garantier (Trusted shops) och jag köper nästan enbart från sådana som hör till det systemet. Man kan gratis få en försäkring som ger pengarna tillbaka om det blir problem. På eBay och Amazon finns också speciella system som skall garantera kvaliteten och leveransen. Tillsvidare har jag inte råkat ut för några problem men jag är som sagt försiktig med nya och okända. Betalningen går vanligen via Paypal och liknande som gör det lättare att få pengarna tillbaka om det blir problem. Det är stor skillnad om en enskild försöker få pengarna tillbaka direkt eller om en stor aktör med jurister och resurser kräver återbetalning.

  5. Det är kodinrakennus.com i Äänekoski. Men jag förstod att de bara förmedlar beställningarna till större grossister. Som ofta har bilar som kör runt landet varje morgon. De är specialiserade på VVS (rördelar) och el och levererar till och med till utlandet. Vitvaror köpte jag efter branden från tretti.se som också har en filial i Finland tretti.fi men underligt nog var priserna nästan femhundra euro högre i Finland fast det var samma firma. Så brorsan körde spisen och spisfläkten från Stockholm där han var och hälsade på sin dotter.

  6. Hej Nisse
    Alltså, jag bara måste, helt kort skriva ner en av mina upplevelser som hände för ett tag sedan. Jag gick in i en butik, de säljer elektronik-grejjer. Jag sökte en grej, hittade inte och frågade en försäljare. Han kollade i deras datasystem och svarade mej “nej det har vi inte, det är nog lättare om du beställer på nätet” ….
    Jag, som kört in till storstaden hade kanske inte förväntat mej att allt finns i alla butiker, men kanske ett tips om “kör dit” eller “fråga där” eller “kanske någon av våra andra butiker har, jag kan kolla”, men näpp, ut på nätet och beställa, det rådet får man när man besöker en butik. Mycket möjligt att försäljaren var ärlig, och det får man ju vara tacksam för, men, snart kan man ju fråga sej vad vi har butiker till, när de i butiken råder en att beställa på nätet?
    Nå, inte ska man dra alla över samma kam, och själv kan jag dra mej lite för att beställa på nätet, vill gärna peta lite på det jag köper innan jag köper, men faktum är nog att det är väldigt enkelt, smidigt och man behöver inte sätta bort dyrbar tid på att ta sej in till människobyn bara för en liten grej. Min åsikt till näthandel är helt enkelt tudelad, ibland ja, ibland nja, och ibland rent nej. 🙂

  7. Jo, det är vissa saker som man bara inte kan köpa över nätet. Kläder man måste prova och skor som skall passa. Det är alldeles klart att nätet inte fungerar i alla sammanhang. Men reservdelar och muttrar och sånt som är lika oberoende av var man köper dem går bra. Fast vissa nätbutiker kör med stilen: “Köp och returnera – inga frågor !” De har märkt att kunderna tvekar men om de en gång får grunkan hem så är det få som ids returnera även om returfrakten kan vara betald. Smart försäljningstaktik.

    Nätbutikerna ökar hela tiden och vissa företag sätter det i system. I fjol då vi köpte nya skåp från IKEA efter branden så fick vi också höra att vissa delar bara kan beställas över nätet. Och då har IKEA minsann stora varuhus. De bara tycker att det inte lönar sej att hålla i lager precis allting. Jag misstänker att nätbutikerna kommer att slå ut de fysiska butikerna. Då tillräckligt många köper över nätet så lönar det sej inte att hålla en fysisk butik med personal mera även om vissa människor absolut vill ha betjäning.

    Det är inget underligt. Vår butik stängde för många år sedan eftersom folk hade bilar och körde till staden för att handla. Där fanns större urval – liksom på nätet …

Kommentarer är stängda.