Fel i ledningen

Det brukar ta en vecka innan man hämtar sej efter ledigheten. Nu blev det bråttom med att se på Ducaton eftersom motorvarningslampan börjat lysa. Den har lyst litet emellanåt hela vintern men då bilen fungerat bra så har jag inte orkat bry mej om den. Men nu började dessutom kylarfläktarna gå fastän bilen var avstängd … Det gör kvickt slut på ackumulatorn så jag måste dra ur säkringarna då jag stänger av. Det hade ingen betydelse på vintern men på sommaren kan bilen bli för varm – speciellt nu då vi har +25 grader i skuggan.

Så jag kände mej tvungen att sätta in en strömbrytare för att sätta fläktarna  av och på från hytten. Men då jag började se på säkringshållarna i motorrummet så hittade jag en helt avbränd ledning. Ibland gav den kontakt och ibland inte. Det är den värsta sortens fel för då man skall mäta var felet finns så är förstås allt i skick. Den var på ett lömskt ställe under säkringshållarna och man såg den bara om man lyfte bort alltihop.

DSCN5758

Nå, det var inte så svårt att löda ihop tråden. Men så skulle jag se vart ledningen gick och det var ett stort arbete som tog massor med tid. Visst finns allting på nätet men jag måste ladda ned Ducatons elscheman och installera ett program för att kunna se på dem på min datamaskin. Och så har Fiat lyckats få dokumentationen så invecklad att det tog en hel dag att fundera ut hur man skulle läsa den. Dagens bilar är nämligen lite mera invecklade än gamla Lada som bara hade generator, startmotor och ackumulator förutom lamporna. Hela schemat rymdes nästan på en sida.

Nu är det allsköns styrburkar för varje funktion som är ihopkopplade så man inte vet vad som gör vad. Och då har min Ducato från 2006 ett enkelt system om man jämför med dagens nya bilar. Visst finns det diagnostiksystem men de ger för det mesta en felaktig felkod och gnäller om bromsarna fastän felet finns i motorstyrningen. Jag avskyr elektroniken i dagens bilar – så elektronikingenjör jag är. Det är inte fel på elektronik i allmänhet  men så som systemen är konstruerade idag så är de helt hopplösa. Och dessutom svindyra. Men jag vet att det alltid är så i början och om 10-20 år får vi (hoppeligen) system som är robusta och fungerar och dessutom grisbilliga. Så där inom parentes är det lustigt att det heter “svindyr” men “grisbillig” :-).

Eftersom jag skruvat sönder halva instrumentbrädan så tänkte jag “meddetsamma” fixa en del andra saker som blivit ogjorda alltför länge. Det tog förstås inte så litet tid och till sist så lyckades jag klåpa så att det blev kortslutning … Då var klockan två på natten och jag beslöt att det är bättre att jag sover än att jag i ilskan slår sönder nånting. Det har blivit en hel del jobb på natten nu då det är alldeles för hett på dagen. Problemet är att då det blir svalare så kommer myggorna. Men jag har varit noga med att hålla verkstadsdörrarna stängda så att myggorna och hettan hålls utanför.

Efter att ha byggt om en hel del av bilens elsystem så fick jag igång den och allt fungerade. Utom motorvarningslampan som ännu lyser …

 

Författare: Nisse

Jag är bonde i n:te led på Bosas rusthåll i Hindersby som troligen är kring 1000 år gammalt - ingen vet så jag kan lika gärna påstå det. Nån vanlig bonde är jag inte för jag gick i skola och blev elektronikingenjör och forskare i teoretisk datateknik vid Tekniska högskolan - senare docent och professor. Men det var mest hobby och extraknäck för jag har bara missat en vårsådd och det var då jag var i Dragsvik. Sedan 2004 är jag heltidsbonde till 150 %. Allt är heimlaga och jag har bara skrotmaskiner som jag reparerar och bygger om själv. Med dagens priser är det inte möjligt att köpa nya. Dessutom bygger jag optiska fibernät på landsbygden. Det är inte alls mera så mycket arbete med sådd och skörd men desto mer med att bygga hus, reparera maskiner och ställa i ordning. Till det går numera 95% av all tid! Så jag bygger (sedan jag fick min första hammare och 10 kg spik till julklapp som femåring) och skruvar med maskiner, gräver i jorden och hugger i skogen på vintern. Och så måste fliseldningen skötas förstås. Mest hänger jag på nätet och diskuterar över hela världen.

2 reaktioner till “Fel i ledningen”

  1. När bilarna nuförtiden nödvändigtvis måste vara så datorstyrda, så skulle man ju som konsument tycka, att det inte skulle vara för mycket begärt att dom också skulle ha en färdigt inbyggd fel-display och inte så, att man måste koppla in en EXTERN diagnostikapparat då man söker fel.
    Har själv en “likadan” bil som du, fastän min klon kallas Boxer och låtsas vara tillverkad av Peugeot…och har under åren haft precis samma irriterande problem med den förbaskade “NÅGOT-fel-på-motorn” -varningslampan…än är det det ena och än det andra, men varningslampan ger ingen ledtråd.

    Senaste gången var det nivågivaren till kylarvätskan (den på expansionskärlet) som var boven…det var ju väldigt logiskt.

  2. Köp en kinesisk bilradio med GPS, TV, Android som operativsystem och OBD ! OBD är alltså det system som används för felkoder.

    Men jag får redan nu nippran av brorsans Volvo som gnäller över allting. Rena förmynderiet. Hur skall man hitta tillräckligt med gamla bilar som INTE har dessa idiotfunktioner ? Volvo 850 var ungefär den sista bil som bara har litet dum elektronik. Jag tänker aldrig köpa nån av dessa nya skräpbilar. Man blir ju tvungen att bygga om dem så att alla idiotfunktioner kopplas ur och bilen tror att allting är bra. Kanske det kommer en massa låtsasburkar på marknaden som hela tiden skickar “allt är bra”-koder till huvudenheten så man slipper gnället. Här kunde de kinesiska elektronikbolagen göra en insats för hela mänskligheten …

    Jag läste på nätet att Ducato ibland har problem med givaren till luftkonditioneringen. Man jag har ingen luftkonditionering … Jag har en felkodsläsare men då jag kopplar till den så lyser förstås inte den f-e lampan. En lösning skulle ju vara att klippa av trådarna till varningslampan. Så gjorde jag på mikrovågsugnen som pep alldeles för mycket – därefter var den tyst :-).

Kommentarer är stängda.