8 januari, 2019 av

Dubbat.

Nu ska det förhoppningsvis bli bättre grepp på ishala vägar.

Grusvägarna i nejden har de senaste vintrarna emellanåt varit rena rama skridskobanan och med den vädertyp vi dragits med så här långt i vinter så lär det fortsätta att vara halt. Omväxlande minus- och plusföre gör att smältande snö fryser till is och traktorn som har hala Michelindäck glider omkring som en tvål i badkaret. Det är med knapp nöd som kalsongerna hållits torra under traktorfärderna.

Normalt vinterföre på landsbygdens grusvägar.

Därför tog jag till nyår hem en låda dubb och nu ikväll har jag skruvat in dubbarna i ribborna på både fram- och bakdäck. I det här fallet blev det nu 3 dubbar per ribba eller 114 per däck fram och 5 dubbar per ribba eller 200 per däck bak.

En låda dubbar, skruvdragare och dubbhylsa är allt vad som behövs.
Prövar med 5 dubbar per ribba i bakdäcken……
….medan det för duga med 3 per ribba där fram.

Att valet föll på dubb framom kedjor är främst av bekvämlighets- och komfortskäl, dessutom används traktorn vars däck jag dubbade mestadels till landsvägsköror vintertid. Lite billigare blir det förstås också med ett pris om lite på 80 cent stycket för dubben. Traktorn jag använder i skogen utrustas nog fortsättningsvis med kedjor. Många har pratat sig varma för dubbar så jag tänkte att varför inte pröva. Återkommer med synpunkter om det senare när jag testat lite. Det gick hur som helst enkelt att skruva in med borrmaskin utrustad med hylsa för dubben och tarvade lite på 3 timmars arbete. Man behöver inte slira mycket för att spara in den arbetstiden.

Etiketter: , , , ,

3 svar till “Dubbat.“

  1. Micke skriver:

    Bra val Christer! Du kommer inte att ångra dig! Har kört med dubb vinter som sommar. Försäljaren föreslog nog att jag skulle skruva ur dem till sommaren, men det är ju för det första ett j—la jobb och för det andra har man ju ett gruskorn under i hålet på hösten när de ska skruvas i igen vilket kan göra att de lossar.
    Först nu efter ca 1500 timmar har jag behövt komplettera med några dubb så hållbarheten är jag mycket nöjd med. Till skillnad från Ditt koncept har jag 4 dubb/ribba fram och 3 bak. Hade 3 lika först men efter att jag fick snöplogningen lade jag 4 i framdäcken. Trots att det varit rent ut sagt jävligt underlag med snöplogandet hittills i år och 390:n inte är speciellt tung har det nog lytt roder riktigt bra. På isig väg är dubben oslagbara liksom i stenig terräng i skogen där de tycks hitta grepp i minsta ojämnhet i stenarna.
    En nackdel är att eftersom de ju är av härdstål så kan det slå gnistor om det är stenigt. Kan lukta bränt ibland. Framkomligheten i djup snö blir nog något bättre för det slår ju aldrig is under däcken, men där är nog kedjorna i sitt rätta element. Människan är ju också sålunda skapt att hon glömmer lätt att t.ex släpet inte är dubbat och ibland tar egna piruetter´när det är riktigt svinhalt (vatten på is t.ex) men greppet för traktorn är som på sommarn. En annan nackdel är att när man kommer upp i fart så hörs nog dubbarna ganska bra. Byvägen mår heller inte riktigt bra om sommaren när man kör utan släp som kan välta till efter.

  2. Christer skriver:

    Förstod att du skulle gilla dubbningen, det har ju varit tal om det tidigare också. Valde att sätta lite mera dubb där bak för att undvika fällknivsproblematiken med treaxlat släp. Har lite på 300 dubbar kvar så om jag inte sätter fler i traktordäcken kan jag ju sätta några i ett par hjul på släpet också. Provkörde lite med tomma traktorn på isiga vägar idag och det verkade faktiskt vara bra grepp.
    Har en omgång Trelleborg i 70-profil som jag kör med sommartid så kanske låter jag dubben sitta kvar då dessa enbart används som breddningshjul på våren.

  3. Micke skriver:

    Kan tänka mig att fällkniven är ett reellt problem med 3 axlar, särskilt om ingen av axlarna styr på vagnen. Det blir liksom för många hjul som vill rakt i förhållande till de som vill svänga. Har inte det problemet med skogsvagnen, en Jusmara, för boggien är så tät att man knappt får handen mellan hjulen. Däremot är de beg lastbilsdäck som den rullar på totalt utan mönster. Den far dit det lutar och i skogen så blir spåren som hyvlade och givetvis hala. I och med att mönstret är så förbrukat har jag inte vågat dubba dem, kan ju gå genom ”lärften”. Väldigt tydligt med skilda vinter- och sommardäck till traktorn!!
    Har ännu originaldäcken på båda traktorerna, men till nästa vinter kanske det blir att tänka på någon form av entreprenaddäck med bitmönster. Däcken som är på har konstigt nog rätt bra med mönster, ca 60% kvar jämnt slitet, även framdäcken. Ställde framaxelns toe-in til +-0 redan från ny. Lite sprickor börjar däremot uppenbara sig. Har numera väldigt lite åkerkörning, mest väg- och skogsköror. Bitdäcken tenderar att vara rätt dyra och som bekant så ”äre hålt ti va fati”. Nokia tycks vara en klass för sig, men onödigt värdefulla på en kvartssekel gammal MF. Finns ju även Alliance, BKT mfl Är det ngn av bloggläsarna som har erfarenheter av däckstypen så mottages info gärna!