Ett kungarike för en handbok

Min fina Fiat Ducato står i verkstaden – den har inget oljetryck. Så där i princip är det bara att kasta sej ner och byta oljepump (eller pumpens drivning) men jag har ingen verkstadshandbok för den 2500 dieselmotor som den har. Och det visade sej att det inte alls var så enkelt  – vilket det ju sällan är. Förstås har jag skaffat tre reparationshandböcker för Ducaton – det borde vara lag på att maskiner inte får säljas utan fullständig dokumentation hur man skruvar dem i små bitar. Men ingen av dem behandlar just SOFIM 2500 dieselmotorn utan bara alla andra motortyper.

Ducaton i verkstaden

Man kan skruva sönder dem och se hur de är byggda men det tar en väldig massa tid och så kan man lätt dra sönder nånting. I min ungdom höll jag på och härjade vilt för att få upp skruvarna till MF165:ans framaxel – tills jag märkte att de var vänstergängade och att jag alltså höll på att dra till dem. En del maskiner kan vara ganska krångligt konstruerade av nån sadist som suttit och flinat: “Jag vill allt se hur de får det här åtskiljt på verkstäderna !” Förr var också verkstadshandböcker välbevakade hemligheter som bara auktoriserade verkstäder fick. Till alla tur har EU nu förbjudit krav på att man måste anlita vissa (extremt dyra) “auktoriserade” verkstäder.

Och så finns ju Internet ! Det första jag gör är förstås att surfa på nätet och se om jag kan hitta någon som haft samma problem och satt in en anvisning hur man enkelt fixar det. På nätet finns allting – men det gäller att hitta det. Nu har jag länge sökt en reparationsbok för 2500-dieselmotorn och hittade en – som var såld. Men i morse sökte jag på tyska – und hast Du mir gesehen – det fanns just den rätta handboken på Fachliteraturversand i Halle. Den är nu beställd. (Och skickad – inom en halv timme !)

Nätet är en fantastisk uppfinning. Då jag behövde handböcker till min gamla brandbilsmotor (6-cylindrig Daimler-Benz) till torkfläkten så hittade jag en i USA, en i Tyskland och en fullständig reservdelskatalog från 50-talet i Holland. Motorn är nu servad och genomgången helt enligt handböckerna.

Det har varit sorgligt utan Ducaton. Jag trivs att sitta högt uppe ovanför alla småbilar – och så får man ett halv villa med sej ifall det behövs. I den körde jag till Otnäs och i den sov jag  några timmar per natt då jag jobbade med forskning. På vintrarna hade jag elvärme från parkeringsstolpen. Men nog skall den igång igen Den är inte ens 20 år gammal och har ännu litet kvar till en halv miljon kilometer. Och så har jag byggt fullständig inredning i den så man kan bo i den om man vill.  I motsats till min gamla Ducato har den galvaniserade plåtar så man störs inte av att morgonsolen lyser in genom rosthålen.

Nu hoppas jag det i handboken finns ett smart sätt att skruva bort oljepumpen utan att ta isär hela motorn …

Författare: Nisse

Jag är bonde i n:te led på Bosas rusthåll i Hindersby som troligen är kring 1000 år gammalt - ingen vet så jag kan lika gärna påstå det. Nån vanlig bonde är jag inte för jag gick i skola och blev elektronikingenjör och forskare i teoretisk datateknik vid Tekniska högskolan - senare docent och professor. Men det var mest hobby och extraknäck för jag har bara missat en vårsådd och det var då jag var i Dragsvik. Sedan 2004 är jag heltidsbonde till 150 %. Allt är heimlaga och jag har bara skrotmaskiner som jag reparerar och bygger om själv. Med dagens priser är det inte möjligt att köpa nya. Dessutom bygger jag optiska fibernät på landsbygden. Det är inte alls mera så mycket arbete med sådd och skörd men desto mer med att bygga hus, reparera maskiner och ställa i ordning. Till det går numera 95% av all tid! Så jag bygger (sedan jag fick min första hammare och 10 kg spik till julklapp som femåring) och skruvar med maskiner, gräver i jorden och hugger i skogen på vintern. Och så måste fliseldningen skötas förstås. Mest hänger jag på nätet och diskuterar över hela världen.

15 reaktioner till “Ett kungarike för en handbok”

  1. Det är få saker som irriterar mig så in i norden som den dåliga servicedokumentationen som följer med apparater och maskiner i dag. En handbok kan avhandla en halv sida om hur man använder blinkersspaken, men inte ett ord om hur man får loss kofångaren. Undantaget här är tröskor och Amazones produkter. Om någon vet var man letar sprängskisser på nätet, så snälla, avslöja hemligheten för mig.

  2. Skräckexemplet för mig är ett fläktremsbyte på en traktorgrävmaskin. Axeln till hyraulpumpen gick igenom remmen. det tog kanske 15 timmar att byta remmen, nästa gång gör jag det på 1 timme.

  3. Jag skall fråga en sak till – sedan får det vara – och det är vad månne “blårockarna” säger om de upptäcker att man exempelvis sover i transportutrymmet till en paketbil som är lågt skattad. Hamnar man och betala skillnaden i inköpspris mellan samma bilmodells husbilsversion och det lägre skattade transportfordonet? Hamnar man dessutom att betala en avsevärt högre årlig dieselskatt motsvarande den som gäller för husbils-varianten? Eller får man sova i transportutrymmet till en paketbil så framt man inte har byggt in en fast säng för ändamålet. En lågt skattad paketbil kan ju användas till mycket, i all synnerhet om man “drar på tur”, jfr. norskans “gutta på tur”.

  4. Lagen säjer ingenting om sängar – men stolar får man inte ha ! Paketbilen har mest inredning för svetsning av optisk fiberkabel så den är helt OK som paketbil betraktad. Tanken är väl att man inte får använda den för att frakta folk utan bara gods.

    Just nu har jag ingen inredning alls. Den är gjord så man får ut allting på mindre än en halvtimme. Jag behöver bilen mest för transporter i jordbruket och till exempel täckdikningsrör tar ett väldigt utrymme fast de är lätta.

  5. Och sedan “Professorn” så får vi väl alla skatta oss lyckliga att du inte disputerade i ämnet “Elementär traktorkunskap”. För dig så rekommenderar jag länken “konedata” varmt. Där finner du bl.a. upplysningar om David Brown och Case traktorer. De första traktorerna som började använda “Case” logon i modern tid så var David Brown i början av 80-talet trots att de redan hade blivit uppköpta 1972 av amerikanska Case. Först 1985 så uppköptes International Harvester av samma amerikanska företag. Mot den bakgrunden så är det naturligt att man inte förknippar bilden av Mats traktor med en Case utan snarare med en International. En International är en International, jfr. “Intikka” på finska, medan en Case förknippas med en David Brown, åtminstone då vi pratar om traktorer tillverkade på 80-talet. Leyland är som bekant också en efterföljare till Nuffielden.

  6. Trodde ocksä att Mats var ute på äkern med en Case, men på netet hittar man ” allt”! i min korta jobbkarriär i östra Finland , nära ryska gränsen, hadde jag glädjen av att få ploga åker med något gult förskräckelse jag trodde var från ryssland, i dag blev det klart: det var en Ursus. Polsk, och bra så.

  7. Bästa Marianne,

    Jag väljer att kalla dig vid ditt korrekta förnamn som sig bör, och alltså inte vid någon avledning i likhet med “Mariann” eller kanske “Marjann” som du säkert skulle få heta om du befann dig i Väst-Nyland, och då speciellt i Tenala där Tenala bygdemålet ännu används flitigt i såväl tal som skrift. Ordet “Marjann” kan nämligen lätt missförstås då en utomstående betraktare lätt kan få för sig att det handlar om en mansperson av serbiskt ursprung. Men så till saken:

    Att använda sig av signaturen “Professor” i en bondeblogg i tron att andra människor skall se upp till den personen så kan som bekant ha sina om och men. Jag har nämligen under mitt liv haft en hel del att göra med professorer, alltifrån vanliga “halvdumma” till professorer på Nobelpristagar nivå, men en sak har varit gemensam för dem och det är följande:

    “Moral och intelligens går sällan hand i hand med varandra, utan förhåller sig oftast diametralt motsatta till varandra”.

  8. Tekniskt intresserad kan utan vidare sin traktorhistoria! 🙂 Fast så fruktansvärt långsökt är kopplingen IH-Case inte. Traktorn på bilden är alltså en IH 956 från 1985 och samma traktor såldes från 1986 som Case 956.

    Polska Ursus är en östblockslegend. Traktorn tillverkades på licens från tjeckiska Zetor. Modellen Zetor Chrystal var ett smärre underverk när den lanserades i början av 70-talet, men det är Nisse betydligt mer kvalificerad än mej att förtälja om. Han har som framkommit på Bondbloggen en viss förkärlek för dem. 😉

  9. Tillägg: det är lite onödigt att spekulera kring andra kommentatorers orsaker till sitt val av signatur eller vilken nivå av intelligens och moral de har eller inte har. Tonen på Bondbloggen har hittills varit rätt hövlig och vårdad och jag tycker vi kan hålla den på en fortsatt god nivå.

  10. Svar: Om man nu måste framhäva sig så gör man det då. Men ta gärna kontakt med den lokala traktorföreningen och hör om de kanske ordnar en kurs i “Att bonga traktorer”.

  11. Svar till Mariann: Jo, jag vet nog att du är en Qvinna. Och då är du förstås automatiskt också en genomgod och söt individ – som alltid! Riktigt Kronan på Verket i Guds skapelse! Det har vi visst hört från förut någonstans – jag minns bara inte var!

  12. Började fundera varför man inte skulle få sova i en paketbil ? Har ju högre skatt än ( retkeylyauto) !

Kommentarer är stängda.