21 juli, 2012 av

Elbrist?

Det pratas ju nu och då om hotande elbrist och om hur hushållen bör byta ut de gamla glödlamporna till moderna lågenergilampor för att spara el.

Antagligen är det någon form av lobbning från företagen som tillverkar de ”moderna” lamporna som fått beslutsfattarna att tro att dessa lampor skulle spara energi. Åtminstone är min erfarenhet av dessa lampor att de alltför långsamt uppnår tillräcklig ljusstyrka för att användas i utrymmen som man bara använder nu som då. Jag prövade en lampa  på toaletten då fruntimren i huset verkar ha svårt att släcka efter sig :/ Jag tänkte att eftersom elförbrukningen på dylika lampor är så liten så är det inte hela världen om lyset är tänt mer eller mindre hela tiden. Det visade sig senare att så också var behövligt ty man hann oftast utföra de akuta bestyren innan lyset nådde full styrka, ibland var det om det var bråttom till och med svårt att se vad man behövde se för att en ”olycka” inte skulle ske.

När jag nu jobbat lite längre dagar har jag till min förundran kunnat konstatera att vägbelysningen oftast är tänd nattetid trots att vi på våra breddgrader kring midsommar har så ljusa nätter att man lätt läser dagstidningen utan belysning natten igenom. Om vi nu verkligen har brist på el så inte borde väl vägbelysningen hållas tänd i den ljusa sommarnatten? Jag ifrågasätter också nyttan med vägbelysning på till exempel våra motorvägar, det är ju inte tillåtet att promenera där och enligt vad jag förstått så krävs fungerande belysning på alla fordon som har tillträde till motorvägarna. Varför monteras det då ibland upp till fyrdubbla rader med väglampor på våra motorvägar? Jag har också noterat att då cykel- och gångbana löper paralellt med landsvägen så är väglamporna riktade mot landsvägen och inte mot gångbanan. Varför?

Till all lycka har vi här i Långmossen ingen vägbelysning, det innebär att om man rör sig till fots på vägen när det är mörkt så utrustar man sig med reflex och vid behov ficklampa och syns på flera kilometers avstånd. Det har till och med varit lätt att motivera ungdomarna att nyttja dessa hjälpmedel när det varit mörkt. De som rör sig på belysta vägar invaggas att tro att de inte behöver reflex eller lampa när dom är ute och går och jag har flera gånger överaskats över hur dåligt till exempel gul-brun-gröna kläder syns i det gula sken som nu företrädelsevis används till vägbelysning.

Bilden ovan tagen vid midnatt den 10 juli och trots mulet väder kan jag inte förstå till vilken nytta vägbelysningen är tänd.

Nu är det upp till någon med tjockare luva att försöka övertyga mig om nyttan med att enligt min mening ödsla energi på dylik vägbelysning. Jag ser hellre att de medel som fordras till belysning och monteringen av stolparna används till att underhålla själva vägbanan. Stolparna i sig är ju också en trafikfara!

Etiketter:

9 svar till “Elbrist?“

  1. nick skriver:

    Kanske förbrukningen är så pass liten nattetid att de måste lysa för att bli av med elen

  2. Dånö Matte skriver:

    Hej Krister! Jo man kan fundera på hur våra beslutsfattare ska ha det,ibland finns allt i överflöd o ibland ekar de tomt,vare sig det gäller el,vatten,vete eller pengar… Som några exempel. E illa rädd för att vi får vänta på svaret hur det kan komma sig… Jag e så gammalmodig när det gäller lampor att jag bunkra upp lite hederliga glödlampor här tidigare så jag sku ha. Har direktverkande elvärme med radiatorer i huset,så ”spillvärmen” bidrar till uppvärmningen.Ha upplevt samma som du beskriver att de tar en halv dag innan ”farten” e uppe på lågenergilamporna,o då har man gjort det man tänkt. Så bäst e väl att tända alla på morgon så de lyser till kvällen när man ska använda dom… 🙂 Och där rök energibesparingen enligt min mening. Men de sämsta med lågenergilamporna är hur farliga dom är för människan om olyckan e framme o dom går sönder el hamnar i naturen. Dosen av kvicksilver i en lampa är dödlig dos åt 3-4 vuxna personer…. Det skrämmer mej mest..

  3. Antte skriver:

    he e så åolika, vi ha byyt ut så gott som alla glödlampor ti energisparlampor eller ledlampor. Ingen i vårt hushåll lider nå speciellt av det. Där som de e hätä när man slår på belysningen har vi ledlampor. Jag ha inga märkt att vi sku få färre saker gjort på vintern bara föra att lampona tänder långsamt… 😉

    Gällande gatubelysningen så e de väl en säkerhetsfråga där man har belysning. Men de e sant att de torde vara ganska enkelt att installera timers o ”hämäräkytkin” så att dom inga lyser om de ljust.

  4. Christer skriver:

    Joo Antte jag har faktiskt tänkt hoppa över de här energisparlamporna, LED-lamporna verkar vettigare (fast jag har inte testat dom som rumsbelysning ännu utan enbart som arbetsbelysning) så kanske jag klarar mig med de gamla glödlamporna tills LEDen blir allmännare. Finns antagligen både snabbare och långsammare energilampor liksom för lysrören.
    Och joo, GATU-belysning och annan belysning som till exempel i skidspåret och andra platser där folk samlas och rör sig är helt OK, men motorvägsbelysningen och sommarbelysningen ser jag varken nytta eller ökad säkerhet med.

  5. Nisse skriver:

    ”Lågenergi”lampor, dvs. lysrör är rena eländet från början till slut. Och problemavfall eftersom de innehåller kvicksilver. Det är totalt obegripligt att glödlampor måste bytas ut till det här farliga skräpet.

    Så jag köpte 500 glödlampor i fjol så jag har tills det kommer bättre LED-lampor. De är utan vidare framtiden i motsats till lysrörsskräpet. Men de har svagt ljus och är dyra ännu. Det är i praktiken omöjligt att hitta sådana som motsvarar 60 W glödlampa vad än reklamen påstår (reklam är ju detsamma som lögn). Det finns starka strålkastare med lysdioder för maskiner (12V) men de kostar ännu hundratals euro – även om priset börjar gå nedåt.

    Det blir absolut ingen inbesparing med lysrörslampor för man kan ju inte släcka dem eftersom de tänder så långsamt. Och då de lyser dygnet runt så hjälper det inte att de drar mindre ström. Totalidioti alltså.

  6. Kimmen skriver:

    Jo, har alltid ansett det vansinnigt att belysa motorvägarna dygnet runt. Avskaffa i såfall lystvånget för bilarna så sparar alla bränsle då de kör. Motorvägarna har ju numera viltstängsel hela vägarna och det enda som kan gå där är om någon fått fel på bilen och måste gå därifrån eller om någon idiot förirrat sig dit från någon tillfart. Dessutom hänger lagen inte annars heller med mera eftersom det finns nya bilar med ljusautomatik som tänder fram- och bakljus först när det är tillräckligt mörkt omkring bilen. Har sett en bil ”blinka” med lyset pga att den en kväll körde på en väg med omväxlande skugga och mer ljus, varvid automatiken ömsom tände och släckte bilens ljus. Såg inte klokt ut!
    Energisparlamporna är egentligen vettiga bara på platser där de skall lysa länge åt gången, typ husnummer etc. Tyvärr är dessa ju utomhus och det finns bara vissa energisparlampor som fungerar i låga temperaturer, de flesta vill inte tända och om de håller på och blinkar är de inte långlivade. Idag kör Finland dessutom med runt 2000 MW huvudsakligen vattenproducerad el från Sverige/Norge istället för de 1500 MW vi tidigare tog som kärnkraftsel från Ryssland (se Fingrids sidor ”Voimajärjestelmän tila”) och denna är fullständigt reglerbar. Spotpriset på el var häromdagen drygt 9 euro/MWh då det förut brukade ligga på nivån 35-60 euro/MWh!! Så nu är det bara våra kära kärnkraftverk som måste gå på fullt hela tiden för att vara lönsamma och vissa städers CHP-kraftverk eftersom folk måste få varmvatten och litet värme i kåkarna från fjärrvärmenätet och då blir det automatiskt en del el på köpet, så kol- och motsvarande kraftverk går på 80-90% verkningsgrad i stället för 35% som de fristående kondenskraftverken t.ex. i Ingå, Kristinestad osv.
    Så nog finns det jobb för yxan som finnen säger, vi kunde nog spara på miljön åtskilligt om viljan funnes och politikerna inte vore så själviska och energibolagen snikna.

  7. Christer skriver:

    He he, blinkande bilar har jag inte råkat se här men när jag körde bil i snöyra i USA förvånades jag över att så många körde med släckta lampor trots endast något tiotal meter sikt. Min lokala medpassagerare förklarade att bilarnas ljusautomatik anser det vara tillräckligt ljust för att belysning skulle krävas och att många förare säkert inte vet hur man kringår automatiken. Så istället var det många som körde med påslagen varningsblinkers 🙂
    Det tillkommer väl lite överföringskostnader på spotelen men för 9€/MWh bygger man inte mycket energiproduktion, eller? Intressant information att spotelen i huvudsak består av vattenkraftsel från Sverige/Norge, motivet för egen utbyggnad av kärnkraften brukar ju vara att det är säkrare att producera kärnelen själva än importera den från Ryssland.
    Joo, yxan ska man nog hålla framme 🙂

  8. Nisse skriver:

    Det kommer säkert lysdiodlampor på bilar och traktorer redan därför att de drar mindre ström. Då kan man anväönda tunnare kablar och kopparn är ju i pris numera.

    De nya arbetsljusen med lysdioder är annars riktigt bra. I skogan behöver man lätt 6-8 arbetsljus och då börjar det bli amperer med de gamla glödlamporna. Tyvärr är de nya lysdiodlamporna (de kraftigare) ännu ganska dyra men priset går ned hela tiden.

  9. Christer skriver:

    Börjar kanske vara dags för LED-industrin att lobba för ett förbud av ”kvicksilverlamporna” så att eu får nåt att fundera på? Har som sagt inte lång erfarenhet av LED-lampor men de verkar hållbara på vibrerande maskiner i alla fall 🙂 Kommer nog att uppdatera Fiatens belysning med LED till vintern, kablaget är klent så det blir nog billigare att montera LED i stället för H3 trots att LED-lamporna i sig själva är dyrare.