15 januari, 2013 av Nisse

Morr och grrr

Skogsarbetet har börjat på allvar och det går ganska bra nu då det frusit på litet. Men inte blir man glad då två tredjedelar av de stora granarna är ruttna. I dag kapade jag de som vi fällde på lördagen och på vissa måste jag kapa tre sulfatpropsar först. Det är 9 meter bort av den tjockaste delen och kvar blir bara en eller två små stockar. Så det här är nånting man alls inte vill se:

Då jag skruvade sönder lastaren så verkade kuggarna i vridmekanismen vara i skick men oljebadet var fullt av vatten !  Och vatten är inte något bra smörjmedel. Det är helt otroligt. Vilken idiot till konstruktör bygger en skogslastare som inte tål regn ? Eller var den konstruerad att användas enbart inomhus ?

Det var en riktigt lömsk sak och det var tur att jag skruvade sönder den. Det finns en propp där man kan kontrollera oljenivån och det hade jag gjort men vatten är tyngre än olja så det fanns bara en liten mängd olja utanpå vattnet – fast det såg man inte genom kontrollhålet. Man kunde ju inte ens föreställa sej att vatten kunde rinna in i oljebadet. Inte vet jag hur man skall kunna täta uppifrån heller. Troligen får jag bara byta olja väldigt ofta i oljebadet så att det inte hinner komma in så mycket vatten. Det är ju en billig lastare men annars verkar den inte vara så dålig. Som gammal ingenjör blir man i alla fall upprörd över en sådan konstruktionsmiss.

Nåja, nu gäller det att såga omkull träd för brinnkära livet. Snart kommer våren och dåligt före och så blir det vårsådd. Många väntar på vår, sol och värme men jag hoppas att det är kallt länge än så man hinner få ut en massa virke ur skogen.

 

Etiketter:

10 svar till “Morr och grrr“

  1. Matts skriver:

    Jag har en lastare av samma märke, och med exakt samma problem. Det gick ”bra” så länge det var varmt, men sen när det blev -15 så frös vattnet i vridhuset till is och lastaren blev helt livsfarlig att använda. Konstruktionen med lösa kolvar inne i cylinderrören gjorde att kolvarna inte låg an mot kuggstängerna utan mot isen inne i cylinderrören, det i sin tur gjorde att kranarmen svängde fram och tillbaka helt okontrollerat. Jag har försökt täta springan på kranpelaren med en tunn ca. 5 cm bred gummiremsa, som jag fäste med en stor slangklämma.

  2. Per-Erik skriver:

    Får du någon lönsamhet i den självverksamma avverkningen? Det skiljer ju inte mycket i leverans och rotpriser nu för tiden. En som utövat detta tidigare. Numera blir det bara ved.

  3. Nisse skriver:

    Jag får väl bygga tak över lastaren :-).

    Och lönsamhet ? Det beror på … Om man räknar ihop allting så förtjänar jag mest på alla utgifter jag sparar. Naturlig föryngring betyder ingen plantering eller plantskötsel och inga utgifter för gallring. Gallrar gör jag nog men inte enligt ”rådgivarna” utan i min egen takt och mest för att få flisved. Det betyder att allt jag får in är (nästan) rent netto. Och då jag gör reparationerna själv så kostar maskinerna inte heller så mycket även om jag köpte ny lastare så jag har en för processorn och en för utkörandet.

    Egentligen sköter jag skogen själv huvudsakligen för att jag trivs med skogsarbetet så man kan se det som en hobby :-). Det är ju inte heller fel att få litet inkomster och flisved av sin hobby. Vissa homogena bitar med gammal skog har jag nog haft en inhyrd processor att avverka – min lilla traktorprocessor klarar bara upp till 25 cm. Men där det finns blandad skog med ungskog så fäller jag själv och är noga med att rikta fällandet så ungskogen klarar sej.

  4. Jordbrukare skriver:

    Vem har tillverkat lastaren?

  5. Nisse skriver:

    Det är en Farma lastare som tillverkas av Fors MW med huvudkontor i Estland men verkar ha starka band till Sverige.

  6. Stefan skriver:

    Hur i hela friden kan man göra ett oljefyllt svänghus så glest att vatten slipper in? Säkert att det inte saknas nån stefa eller liknande nånstans?

  7. Nisse skriver:

    Ja, jag förstår inte heller. Utan vidare skulle jag ha trott att en packning blivit bort men Matts skriver ju att han haft exakt samma problem med samma sorts lastare. Så det ser illa ut … Jag skickade epost till Fors MW och påpekade problemet så vi får se opm det händer nånting.

    Tack till Matts för tipset. Jag köpte idag gummiband och en stor slangklämmare (200 mm diameter) och skall försöka hålla bort vattnet genom att skruva fast gummi hårt kring vändtornets nedre del.

  8. Matts skriver:

    Jag frågade den försäljaren som sålde kranen, hur det kan komma sig att det samlas vatten i svänghuset. Hans förklaring var att det bildas kondensvatten i svänghuset. Den förklaringen tror jag inte alls på. I mitt fall skulle det då ha bildats ca 1,5 liter kondensvatten i ett svänghus som rymmer 2 liter olja… Det är helt tydligt en stor miss i konstruktionen av svänghuvudet. Vattnet kan inte komma in på något annat ställe än via springan vid svänglagret.

  9. Nisse skriver:

    Det tror jag också. Det borde finnas en kant uppåt på svänghuset som leder vatten bort från lagret men den kanten saknas. Jag tänker i alla fall inte börja lyfta bort svängpelaren och ändra konstruktionen utan får väl byta olja ganska ofta. Det går bra att få bort vattnet med en sugpump genom skruvhålet för glidbrickan bakom svänghuset. Biltema har en billig pump nr. 20718. Men man borde tömma vattnet tillräckligt ofta så det inte hinner rinna in i cylindrarna via kuggstången för då måste man skruva bort alla fyra svängcylindrarna.

    Verkligen irriterande.

  10. Matts skriver:

    Kan vara bra att pressa i vaselin av den segaste sorten ofta i svänglagret så att det pressas ut i springan runt hela pelaren. Kunde ha varit en nippel på andra sidan av lagret också så skulle det täta hela vägen runt med vaselin.