27 maj, 2013 av

Ska det här nu vara något att ha?

Har den gångna veckan haft en demonstrationstraktor på gården för utvärdering. Tyvärr blev det lite ont om tid för testning av alla funktioner och finesser, instruktionsboken är också ganska tjock och den borde man ju förstås läsa igenom om man skall få ut allt av maskinen. Hur som helst så har jag i alla fall hunnit plöja och harva ett tiotal timmar med traktorn. Demomaskin har också frontlastare men tyvärr följde inga redskap med och mina har annat fäste så dem kunde jag inte använda.

Traktorn är av New Hollands nya T5 serie som ersätter  5000 -serien och denna har 95 hk effekt. Mina intryck så här långt är bland annat att jag tycker motorn känns stark och seg trots den blygsamma storleken (3,4L). Den drar bra också på låga varv vilket jag tycker om då jag oftast kör vändtegsuppgifterna kopplingsfritt vid plöjningen och då behöver man kunna sänka hastigheten tillräckligt för att hinna sköta hydraulfunktioner vid markeringsfåran. Hytten är tyst och AC:n håller jämn och behaglig temperatur, men det är trångt runt sitsen och svårt att nå t.ex. handbromsen om armstödet är nedfällt. Spaken för val av kraftutagshastighet slår jag också armbågen i varje gång jag vänder mig om för att titta bakåt de gånger jag kör med vänstra hjulen i plogfåran -jag brukar turvis vända mig åt vänster och höger för att undvika nackspärr när jag växelplöjer. Förstår inte varför spaken måste placeras så nära, det är ju inte ofta som man växlar kraftuttagshastighet under körning, på min gamla Fiatagri väljer jag hastighet på utsidan i samband med tillkoppling av kraftöverföringsaxeln.

Nåväl, det börjar bli sent och det är också en dag i morgon men jag kan återkomma med ytterligare synpunkter och kommentarer om det intresserar………

Carrierharvning med New Holland T5.95

Carrierharvning med New Holland T5.95

Etiketter:

4 svar till “Ska det här nu vara något att ha?“

  1. Daniel skriver:

    Vad blev slutliga bedömningen av demotraktorn? Verkar som en trevlig maskin åtminstone på pappret.

  2. Kalle skriver:

    Hur går sådant där till? Hur får man tag på en testmaskin. Det är ju detdär som är problemet med att handla traktor att man på sin höjd får se den på en utställning.

  3. Christer skriver:

    Varje traktormärke med lite självaktning har väl några demonstrationstraktorer som cirkulerar på utställningar och dylikt och som ”seriösa” spekulanter kan få testa mellan ”uppdragen”. Jag har ju lite speciella krav (jag räknas säkert som en besvärlig kund) på de traktorer jag använder tillsammans med diverse specialmaskiner så att testa på gården är ett bra sätt att få reda på om de passar.
    Att sätta sig in i traktorns funktioner medan småpojkarna köar för en stund vid ratten på en utställning är väl mera att förlikna med att försöka åstadkomma musik genom att spela luftgitarr 🙂

    Som svar på din fråga: försök underhandla dig till en provkörning med den lokala försäljaren, råkar traktorn vara i grannskapet ( i detta fall i S:joki) så kanske det lyckas….

  4. Christer skriver:

    Hej Daniel, någon slutlig bedömning har jag inte ännu gjort, det blev ju lite brått att fortsätta med vårbruket. Men som ytterligarre synpunkter för min egen personliga del kan tilläggas att man sitter lite onödigt högt vilket medför oroligare körning, nu var spårvidden också lite onödigt smal då traktorn skulle transporteras med bil mellan varven men helt klart så blir det mera gungeligung ju högre man sitter, samt lite mera klättrande för att komma upp i hytten. Jag jobbar ju mera kring än i traktorn så jag föredrar mindre trappsteg. Sen konstaterade jag att den var baserad på Fordens chassi och då passar inte heller däckens diskar att växla mellan traktorerna (bultindelningen på Same och Fiat den samma så jag har snabbt möjlighet att växla däcken sinsemellan enligt behov). ”Lådan” under ratten där pedalerna var placerad var också i trängre laget för mina 46:or, missade pedalen några gånger, här gäller mera personbilsbenföring än den breda benföring jag är van vid från de traktorer med pedalerna på utsidan av mittkonsolen, men det är säkert nåt man kan vänja sig vid. Och i och med fram-back reglaget under ratten så kanske pedalanvändningen minskar lite också..Sikten runt om var god men svårt att se dragkroken, fanns en spegel på insidan av skyddaren men vet inte hur man skulle kunna dra nytta av den enligt hur den var placerad. Är det nåt speciellt du funderar kring så fråga på bara…….