2 augusti, 2015 av

Decimillenniumskifte?

Decennium -> centennium -> millennium -> men vad följer sen? Det var vad jag frågade mig för några dagar sen då en av mina trotjänare nådde 10000 -sträcket.

Trotjänaren i fråga är min Same Dorado 85 traktor som är den första av mina traktorer att korsa milstolpen. När mätaren började närma sig undrade jag om samma noja som aktualiserades vid årtusendeskiftet var befogad i detta fall. Ni vet, att elektroniken skulle få fnatt. Det fanns det facto bara rum för 4 siffror i displayen så vad skulle hända vid uppnådda 9999?

Nästan som att ha en ny traktor :)

Nästan som att ha en ny traktor 🙂

Nu hände ingenting som vi lade märke till och traktorn råkade gå för sig själv med skördevagnen på släp när skiftet inföll. Följande gång jag satte mig i hytten hade redan 4 nya timmar adderats till timmätaren.

Oron över ett totalt stopp hade aktualiserats ett par veckor tidigare då fläktremmen till kylluftsfläkten brast. Den här traktorn har luftkyld motor och jag kunde ta mig hem för reparation med att köra med låg belastning, värmemätaren steg lite högre än normalt men kylflänsarna mäktade hålla motorn tillräckligt kall även utan kylande luftströmmar från fläkten.

Om det gick enkelt att ta sig hem så var reparationen som följde allt annat än enkel. Det här är frågan om en verkligt kompakt traktor och därtill utrustad med frontkraftuttag vilket betyder att alla remmar måste bytas genom att lossa drivningen till frontkraftuttaget. Kompaktheten gör att man borde vara utrustad med otroligt små händer och pianofingrar för att komma åt utan att demontera det mesta i fronten. Nu har jag varken speciellt små händer eller pianofingrar så det fick bli det senare alternativet. Jag låter några bilder med förklaring beskriva operationen.

 

En före detta fläktrem.

En före detta fläktrem………

.....som skall sitta längst in mot motorn.

…..som skall sitta längst in mot motorn.

För att komma åt att byta rem måste generatorer och mellanvägg lossas. Eftersom mellanväggen korsas av både bränsleledningar och slangar för luftkonditioneringen kunde den inte lyftas bort......

För att komma åt att byta rem måste generatorer och mellanvägg lossas. Eftersom mellanväggen korsas av både bränsleledningar och slangar för luftkonditioneringen kunde den inte lyftas bort……

.....men lyckades få mellanväggen framflyttad så pass att jag kom åt att med hjälp av ett par järntrådar (jag saknade lämplig tång) lossa låsringen på axeln för drivning av frontkraftuttaget. Efter att ha lossat låsringen kunde axeln skjutas in i remskivsdelen så pass att det gick att trä på ny rem.

…..men jag lyckades få mellanväggen framflyttad så pass att jag kom åt att med hjälp av ett par järntrådar (jag saknade lämplig tång) lossa låsringen på axeln för drivning av frontkraftuttaget. Efter att ha lossat låsringen kunde axeln skjutas in i remskivan så pass att det gick att trä på ny rem.

Det visade sig att orsaken till rembrottet berodde på att lagret i spännhjulet hade skurit fast. Jag har från och till hört lite missljud men inte kunnat lokalisera varifrån det kommit. Remmen hade antagligen hållit något år till om jag bytt lager tidigare.

Det visade sig att orsaken till rembrottet berodde på att lagret i spännhjulet hade skurit fast. Jag har från och till hört lite missljud men inte kunnat lokalisera varifrån det kommit. Remmen hade antagligen hållit något år till om jag bytt lager tidigare.

Efter att ha bytt lager i spännhjulet och från rembutiken i stan hämtat ny rem som visade sig vara för kort, det är inte lätt att bedöma längden på en brusten rem, var det bara att plocka ihop igen. När jag rotade i lagerlagret hittade jag en rem som enligt reservdelsnummern borde höra åt kompressorn till luftkonditioneringen men den passade också till fläkten och lagren till remmarna på morotsupptagaren passade till spännhjulet så egentligen hade jag inte behövt åka till stan. Bra att ha lite grejer hemma men sällan man har passande delar. Hela operationen gick på en 5-6 timmar, det tycker jag är ok med tanke på stadsresan och lite funderande då jag inte bytt rem tidigare.

Det var någon som föreslog att jag skulle passa på och sätta in och binda upp en extra reservdelsrem när jag nu en gång skruvade men med tanke på att originalremmarna hållit närapå 10000 timmar tyckte jag att det kanske är lite onödigt. Det kan det facto vara bra att skruva lite extra nu som då för när jag lossade generatorn noterade jag att en ljusbrun kabel till ett stift på generatorn skavts eller brunnit av. Vad sorts funktion den har undrar jag över för jag har inte märkt att den skulle ha inverkat på traktorns drift eller laddning. Nåå, jag lödde nu dit en ny ledning innan jag skruvade dit den igen.

En brunnen eller avskavd kabel till generatorn hittades också vid reparation. Vilken är denna kabels  funktion månne?

En brunnen eller avskavd kabel till generatorn hittades också vid reparation. Vilken är denna kabels funktion månntro?

10000 traktortimmar  lär motsvara 600.000 körkilometrar med bil så med tanke på det har traktorn fungerat bra med inte alltför mycket reparationer. Hyttfläktsbytet i fjol vintras, ett termostat för luftkonditioneringen, en vajer till fotgasreglaget, en hydrauloljepump och några hydraulslangar är vad jag kommer på nu så här på rak arm. Jaa, och så har jag svetsat ena lyftarmen två gånger men där är förarens klåperier orsaken. Vad gäller hydrauloljepumpen så nöttes kugghjulet till drivningen upp efter 2500 timmars drift, antagligen hade härdningen av kugghjulet misslyckats för metallen var väldigt mjuk jämfört med materialet i den nya pumpen. I övrigt har det gällt normalt underhåll som filter och oljor.

Ett problem som uppstått på sistone är att traktorn mister en del effekt på låga varv när tanken är mindre än halvfull. Jag misstänker att det beror på att det drar in tjuvluft i nån koppling eller ett läckande sugrör, men jag har inte kunnat lokalisera var. Jag har rengjort bränsletanken och bytt filter m.m. men det har inte hjälpt. Nån som har förslag om var jag kunde söka härnäst?

 

Etiketter: , , ,

12 svar till “Decimillenniumskifte?“

  1. Daniel skriver:

    Har du kollat bränsleröret inne i själva tanken? Om det skulle ha fått ett hål eller en spricka som hamnar ovanför ytan när bränlset sjunker. Men det är kanske inte så troligt om du inte är tvungen att lufta systemet efter att traktorn stått med lite bränsle i tanken.

  2. Stefan skriver:

    Min Valmet blev svagare och svagare en dag under harvningen i våras. Jag märkte först att traktorn inte riktigt ville orka dra i den växel som jag vanligen använder när jag harvar. Framåt kvällen blev det helt färdigt, det gick inte alls att harva. Efter endel sökande visade sig felet vara en kärvande stoppsolenoid, ventilen som öppnar och stänger bränsleflödet öppnade bara delvis och därav fick motorn hela tiden för lite mat. Det tog lite tid att hitta felet, jag hann byta filter och rengöra hela bränslelinjen från tanken till pumpen innan det klarnade, men det var säkert inte helt fel det heller!

  3. Peik skriver:

    Om det faktiskt handlar om att den drar in tjuvluft, så kan själva bränsleslangen vara boven i det sammanhanget, vissa gummisorter blir litet porösa med åldern, trots att dom uttryckligen är tillverkade för just bränsle.
    Har en båt-bekant som har diesel-inombordare och han hade i flere år startproblem och dåligt ”drag” vid låga varv…gudvet hur många timmar han sammanlagt ägnade åt div. felsökning, justering och t.o.m. byte av dyra spridare förrän den enkla & billigt åtgärdade syndabocken klarnade: Gummislangen.

  4. Christer skriver:

    I det här fallet så är det inga problem vid högre varv och då borde bränsleförbrukningen rimligtvis vara störst. Det är liksom lättare att hitta ett läckage än ett tjuvluftsproblem. Eventuellt kunde man trycksätta sugledningen med tryckluft och med hjälp av såpvatten lokalisera problemet. Har också funderat om matarpumpen kan vara orsaken. Att rengöra bränslelinjen är inte helt fel, det har jag noterat på andra traktorer också 🙂

  5. Christer skriver:

    Lufta har jag inte behövt göra, det har räckt med att varva upp motorn lite nu som då för att sätta lite fart på cirkulationen. Det är vid långa lågvarvspass med litet i tanken som problemet uppstår. Såsom när vi kör med skördevagnen. Jag var tvungen att lossa tanken då jag drog ny hydraulslang, eventuellt kan någon bränsleledning ha fått stryk i samband med operationen. Runt tanken är det riktigt trångt och besvärligt att se, den är verkligt kompakt denna traktor men så är den också otroligt smidig och lätt för att vara 85 hästkrafter.

  6. Stefan skriver:

    Matarpumpen är faktiskt en möjlig orsak till felet. Rimligtvis märks ett litet fel på pumpen bäst vid låga varv och låg nivå i tanken.

  7. Christer skriver:

    Joo jag tror jag börjar eftersökningen där…..när jag får tid 🙂

  8. Christer skriver:

    Det är kombinationer av rör och slangar med klämmor hit och dit så det finns alla möjligheter att det skavt hål nånstans men inte lätt att finna orsaken :/

  9. Daniel skriver:

    Åtminstone en del matarpumpar har en sil som kan vara igensatt.

  10. Christer skriver:

    Till och med så ”enkelt” kan det i bästa fall vara 🙂 Man blir riktigt inspirerad att söka felet av alla tips som strömmar in 😀 Men det får nog bli en annan dag….,lovar ändå att berätta om jag hittar orsaken.

  11. elever i åk 3-4 skriver:

    Hej Christer!

    Hoppas du fortsätter som bondbloggare för att vi tycker det är intressant att läsa dina inlägg.
    Nu undrar vi om du fått igång din traktor? Vad är det bästa med att vara bonde?

    Med vänliga hälsningar,
    klassen i Billnäs

  12. Christer skriver:

    Hej på Er elever!
    Roligt att läsa att ni finner mina / våra inlägg intressanta. Jag fortsätter nog skriva så länge någon läser 🙂 Tyvärr har det varit ont om både tid och lust nu en stund vilket är något jag ämnar återkomma till i mitt nästa inlägg som mer eller mindre har tagit form i tanken men som inte ännu präntats ner här på bloggen.

    Traktorn är nog och har varit igång så gott som varje dag men jag har ännu inte hittat felet som leder till att motorn går ojämnt när tanken är mindre än halvfull, den går ändå helt okej bara man tankar lite oftare än normalt.

    Det bästa med att vara bonde? Jaa, för min del är sällan två dagar likadana. Vädret och sysslorna som skall utföras varierar och så gott som varje dag är det några problem som skall lösas men de gör bara jobbet intressantare. Och speciellt roligt är det naturligtvis de gånger då man löst problemen på ett framgångsrikt sätt. Nästa gång ett liknande problem uppstår kan det ändå behövas en annan lösning för att fixa problemet. Väder och årstider varierar och ger i sig omväxling. Som växtodlare är det kanske allra roligast att få följa med växternas utveckling från frö och planta till skörd och försäljning. Jag får jobba mycket med händerna och oftast syns resultatet av mitt jobb genast.

    I år har vädret varit lite opassligt och odlingarna har varit extra svårskötta vilket också syntes i det reportage om jordbrukarnas åtgärder för att förbättra vattenkvaliteten i Östersjön som ingick i måndagens ”Närbild” på YLE Fem. Har ni tid så kan ni se mig berätta om underbevattning av våra åkrar här http://arenan.yle.fi/1-2416739?autoplay=true

    Om ni i skolan får använda facebook så kan ni också se lite bilder och annat från vår gård på vår facebooksida https://www.facebook.com/FinneFarm

    Återkom gärna med fler frågor om det är något Ni undrar över.

    h. Christer