Det blir bara sämre

Vilket är samma sak som att det var bättre förr. I dag fick jag äntligen flismatarmotorn som nog skickades snabbt från Saarijärvi och på torsdag kväll for iväg från Jyväskylä. Då borde den på fredag morgon ha varit i Lappträsk som bussarna från Jyväskylä passerar.

Men alls icke. Den kördes till H:fors och där låg den över lördag-söndag medan vi frös. Och först på eftermiddagen kom den till Lappträsk. Glad i hågen åkte jag och hämtade den men glädjen byttes kvickt till fula ord då det framkom att kedjehjulet var för 32 mm axel och inte 35 mm som det fanns på motorn.

Vissa må nu tycka att det inte var bättre förr men jag vidhåller att jag hade fått motorn på fredagen med det gamla goda systemet. Sedan kan man alltid fundera på om folk numera är mera slöa, slappa, lata, loja och likgiltiga än förr. Jag har en bild av att man hade mera ansvar men det kan ju vara att jag kommer ihåg fel.

Transportsystemet är nu fullständigt åt helvete. Det kommer lika snabbt ett paket från Tyskland än från Saarijärvi (eller H:fors för den delen). Så jag kan inte inse att man behöver understöda slöa finska firmor och transportbolag.

Vad skall man då göra ? Ta bilen och köra upp till Saarijärvi för att hämta reservdelar så man slipper frysa mitt i vintern ? Någon annan transport fungerar inte.

Det skulle vara fint om nån företagsam österbottning skulle starta ett transporttorg (eller nån sorts paket-Uber) där folk som annars också kör från Jyväskylä till H:fors skulle hämta paket till Lappträsk eller nån annan ort på vägen. Jag skulle gladeligen betala bensinen då det gäller så här viktiga reservdelar.

Posten har gått åt fanders och Matkahuolto likaså. Vi måste snart hitta på något nytt som fungerar.

Författare: Nisse

Jag är bonde i n:te led på Bosas rusthåll i Hindersby som troligen är kring 1000 år gammalt - ingen vet så jag kan lika gärna påstå det. Nån vanlig bonde är jag inte för jag gick i skola och blev elektronikingenjör och forskare i teoretisk datateknik vid Tekniska högskolan - senare docent och professor. Men det var mest hobby och extraknäck för jag har bara missat en vårsådd och det var då jag var i Dragsvik. Sedan 2004 är jag heltidsbonde till 150 %. Allt är heimlaga och jag har bara skrotmaskiner som jag reparerar och bygger om själv. Med dagens priser är det inte möjligt att köpa nya. Dessutom bygger jag optiska fibernät på landsbygden. Det är inte alls mera så mycket arbete med sådd och skörd men desto mer med att bygga hus, reparera maskiner och ställa i ordning. Till det går numera 95% av all tid! Så jag bygger (sedan jag fick min första hammare och 10 kg spik till julklapp som femåring) och skruvar med maskiner, gräver i jorden och hugger i skogen på vintern. Och så måste fliseldningen skötas förstås. Mest hänger jag på nätet och diskuterar över hela världen.

7 reaktioner till “Det blir bara sämre”

  1. Min första tanke var att man kanske kunde ha satt en hylsa på inmatningsskruvens ända och med hjälp av ett växelskaft skött inmatningen manuellt, så hade man hållit både sig själv och bostaden varm 🙂

    Förstår dig Nisse om du inte tycker att det är läge för skämt nu 🙂

    Men allvarligt talat så tycker jag mig se ett behov även annanstans för titt som tätt ser man i sociala media förfrågningar om olika transporter från en ort till annan. Så du verkar inte va ensam om problemet.

  2. Inte alls någon dum idé ! Jag måste förlänga axeln till skruven så den kommer ut genom väggen så kan man sätta på en vev där … Eller varför inte en remskiva och dra allt med traktorn – även om motionen då blir dålig. Nånting måste jag hitta på för hade det varit -25 grader så hade det varit riktigt illa. Så tur i oturen att den var +2 grader.

    Nu tänker jag i alla fall se till att jag har en reservmotor hemma. Jag satte nyss den gamla växelmotorn fast i skruven men den är så svag att jag inte vågar köra den på natten så jag börjar elda först i morgon.

    Det är inte en helt ny tanke för förr då man for till staden så hade man en mängd ärenden för andra också – då det bara fanns hästar i byn utom nån enda bil. Det nya skulle vara nätet som organiserare av verksamheten.Man kunde ha auktion för leverans av paket över längre sträckor ?

  3. Problemet med transportsektorn, och många andra branscher som har samma problem, är att allt skall kvantifieras och mätas numera för att man tror att det ökar effektiviteten. Då tar man bort ansvaret och den som utför ett arbete ser bara till att göra det som kvantifieringen kräver, utan att behöva ta något vidare ansvar för kunden och slutar helt tänka själv eller ta något ansvar. Man kan samma sak i butikens kassa ibland, där t ex Lidl kvantifierar de anställdas effektivitet genom att mäta hur lång tid det tar för dem att expediera varje kund. Det betyder att de anställda kastar varorna för att få igenom dem igenom så fort som möjligt, åter ett exempel på att den anställde inte ser till kundens bästa utan bara uppfyller arbetsgivarens kvantifieringssystem.

  4. Tråkigt med axeln. Min första tanke är att sätt delarna i svarven, men det är ju inte alla förunnat att ha en sån i verkstan förstås. (som för det mesta samlar damm och är i vägen)..

    Det finns en app, som skall göra just detta, och som har österbottnisk anknytning. Tror att det inte fått riktigt fart under vingarna dock.
    sök på hitchtransport

  5. Joo Kurt, det är inte bara en eller två gånger som man fått svaret “jag vet inte jag bara jobbar här jag” när man frågat om någonting.
    Vill minnas att nämnda butikskedja har som regel att expediten inte pratar nåt extra med kunden, vilket kan bli problem då de etablerar sig på landsbygden. De e ju lite märkligt om den bekanta expediten inte svarar när man undrar “hur det går?” eller “hu je e me mamm å papp?”

  6. På tal om transporter mm så i effektivitetens namn och rationaliseringsiver kapar man grenarna på trädet och tror att stammen fortsätter växa. Som t.ex VR med persontrafiken och järnvägsstationerna. T.ex stationen i Bennäs renoverades för miljontals € och sedan stannar bara ett fåtal persontåg per dag! Dessutom alltid vid spår 2 vilket gör att alla passagerare måste under jorden till andra sidan istället för att kasta om en rälsväxel och tåget stannar vid 1:an närmast bilparkeringen. Idioter! Lika med frakttrafiken. När jag som ung försäljare jobbade på Hankkija hände det ibland att vi sände t.ex foder med tåg från Kållby
    till Kokkola. Semindoser för grisarna kom med tåg, t.om med IC. Rälsbussen (blåtågi) gick till Kokkola mm.
    Numera susar tågen förbi och passagerare får åka bakvägen till Kokkola först för att kunna komma vidare söderut till många avgångar. Flyget är inte bättre det heller. Hur rationellt är det att mellanlanda i Kemi när man är på väg från Krombi till H:fors? Så klagar man på sviktande passagerarunderlag!!
    Jo, så Nisse har alldeles rätt! Det var bättre förr och ju förr dessto bättre!!

  7. Finns en större finsk dold bonde-fb-grupp där det titt som tätt kommer förfrågningar om att köra reservdelar eller dylikt från plats A till punkt B och oftast verkar det ordna sig på några minuter. Matkahuolto använder väl inte ens bussarnas transportutrymmen mera så som tidigare.

Kommentarer är stängda.