Itella-Postnord 1-0

I dag fick jag mitt paket – det som jag beställde en vecka senare … Då jag märkte att Postnord började såsa och skickade mitt paket (avsänt 4.12 från Pärnu) till Kotka så beställde jag den 11.12 en ny topplockspackning med vanlig post.

Nu kom den senare avsända packningen på verandan med Itella Express Business Day parcel 14 och jag fick också meddelande att Postnord levererat sitt paket till Matkahuolto i kyrkobyn (10 km) där jag kunde avhämta det (fastän det skulle levereras till dörren). Nå, det var ingen brådska mera med det paketet så det får vänta till onsdagen då vi åker till Borgå.

Det är ju klart att Itella (Posten tycks använda Itella utomlands) vann överlägset. På fem dagar kom deras paket hem till verandan medan Postnords “kurirpost” på 12 dagar bara kommit till kyrkobyn därifrån det måste hämtas.

Det som är intressant är Postnords “uppföljningssystem” som tycks leva sitt eget liv. Det frågade vart jag vill ha paketet och jag svarade MH Lappträsk men de skickade paketet till Kotka och frågade om jag vill hämta det därifrån. Det ville jag inte alls. Efter en vecka så lyckades de få paketet till Lappträsk.

Också tidigare har jag fått underliga meddelanden från distributörernas system. En gång meddelade de att jag måste vara hemma hela måndagen för då skulle de köra ut ett paket – men paketet hade kommit redan föregående fredag. Det har också kommit flera meddelanden att de kör ut paketet 08-16 och fastän jag varit hemma hela dagen så har de fört paketet direkt till kyrkobyn. Det tycks inte gå information mellan kontoret och kuskarna.

Nu fick jag ett DHL-meddelande (troligen från en datamaskin) att ett paket finns i Hannover. Med spänning följer jag nu med vart det paketet hamnar. Jag tror att DHL samarbetar med Posten i Finland så kanske det inte seglar runt södra Finland lika mycket som med Postnord. Ett problem med utländska paket är att de nog har bra uppföljning men bara tills paketet far utomlands och sedan måste man försöka hitta det i Postens paketföljning. De borde integrera systemen litet bättre.

Paketet från Hannover innehåller en oljetrycksbrytare som jag skall koppla in på Belarusen. Liksom på lilla Zetorn så sitter jag oftast med ryggen mot instrumentpanelen så man ser inte lampor och mätare. Därför sätter jag in en tuta som klagar om oljetrycket sjunker eller motorn blir för varm.

Författare: Nisse

Jag är bonde i n:te led på Bosas rusthåll i Hindersby som troligen är kring 1000 år gammalt - ingen vet så jag kan lika gärna påstå det. Nån vanlig bonde är jag inte för jag gick i skola och blev elektronikingenjör och forskare i teoretisk datateknik vid Tekniska högskolan - senare docent och professor. Men det var mest hobby och extraknäck för jag har bara missat en vårsådd och det var då jag var i Dragsvik. Sedan 2004 är jag heltidsbonde till 150 %. Allt är heimlaga och jag har bara skrotmaskiner som jag reparerar och bygger om själv. Med dagens priser är det inte möjligt att köpa nya. Dessutom bygger jag optiska fibernät på landsbygden. Det är inte alls mera så mycket arbete med sådd och skörd men desto mer med att bygga hus, reparera maskiner och ställa i ordning. Till det går numera 95% av all tid! Så jag bygger (sedan jag fick min första hammare och 10 kg spik till julklapp som femåring) och skruvar med maskiner, gräver i jorden och hugger i skogen på vintern. Och så måste fliseldningen skötas förstås. Mest hänger jag på nätet och diskuterar över hela världen.

4 reaktioner till “Itella-Postnord 1-0”

  1. Ingen dum idé med en summer Nisse! Har nog mätare för oljetemp i transmission, i motor , tryck, temp laddningstryck och spänning, men de är ju på instrumentbrädan. Blir kastat ett getöga när man kör fram
    men händer ngt plötsligt kan det nog gå förbi.

  2. Alla sätt är bra utom de dåliga.Vissa fordon vill gå varma mest hela tiden och andra sker det som en blixt från klar himmel. Lukt,rök,ljudförändringar, fläktrem haveri eller rent av läckage kan vara en orsak.

    När vi konstbevattnade hade vissa kopplat så det stängde av motorn vid varmgång. Det gäller att sitta i om man skall se värmemätare eller varningslampa eller höra tutan och hinna till att stanna. En vevaxel gick av och det är ett konstruktionsfel med endast tre ramlager och inte användarfel. En gammal brown, fyller 42 år i februari.

    Tuben handlar om de flesta av oss nu och då,https://www.youtube.com/watch?v=1UDN7HCXHAc

  3. Mitt problem är att jag ibland i timtal sitter bakåtvänd och sköter lastaren. Då hinner det hända en hel del innan man ser på några lampor.

    Då man kopplar in summern så kan det löna sej att sätta pluspolen till generatorns laddlampa. Alltså inte ackumulatorn. DÅ skriker den inte så fort man sätter på strömmen utan först då generatorn börjar ge spänning. Det betyder att den larmar bara en liten stund då man startar tills oljetrycket stiger. Jag hade litet problem att hitta en oljetrycksbrytare som inte måste jordas eftersom jag har den inkopplad vid en gummislang. Men på eBay finns det tryckbrytare med två flatstiftskontakter som passar bra.

    På Belarus är det svårare att hitta ett ställe att koppla in en temperaturbrytare (slutande funktion) helt enkelt för att där inte finns lämpliga gängor på min modell. De nyare Belarus har plats för en brytare vid sidan av temperaturgivaren för mätaren. Jag köpte en sådan för hela 5:69 euro så jag går knappast i konkurs. Det fanns också för 1:67 men den hade fel gängor. Man kopplar bara in den parallellt med oljetrycksbrytaren. Bägge måste vara öppna då oljetrycket är tillräckligt högt och temperaturen tillräckligt låg.

  4. Jag beställde mera reservdelar från Estland den 17 december och fick paketet den 19 december (med Itella). Det var klart godkänt – speciellt med tanke på julrushen.

    Men den bättre hälften skickade två kalendrar till Stockholm och till Helsingfors. Den till Stockholm kom fram på två dagar men få nu se om paketet till Helsingfors hinner fram före jul … Det är ingen överraskning för då vi bodde i Helsingfors så gick posten till Hindersby på en dag men mellan två postkontor i H:fors tog det över en vecka. Outgrundliga äro postens vägar.

Kommentarer är stängda.