28 augusti, 2020 av Nisse

Bilarna höll på att ta slut

Visst kan man lappa ihop maskiner i det oändliga men i något skede blir det dyrare än att byta till litet nyare. Våra bilar höll på att ta slut. Ducaton gick igenom besiktningen i fjol först efter svetsning av balkarna för 1000 euro – fastän det är en nästan ny bil från 2006. Och då plåtarna ger upp så börjar bilen var nära sitt slut. Sedan ville Volvo 850 från 1996 inte starta mera. Henriks bil kan man inte heller låna för den ena är på verkstaden och den andra måste de ha.

Då jag insåg att Ducatons plåtar började rosta sönder så såg jag förstås mej omkring efter en litet nyare Ducato. Det var inte så lätt för nu sitter alla och pantar på sina gamla bilar och ingen vågar köpa ny. I nästan ett år har samma bilar varit till salu och det är sällan som nya kommer till. Priserna på Fiat Ducato har varit ganska höga för den nyare modellen. Men jag vill ha en som är från 2015 eller senare eftersom det kom en del förbättringar då. Det var en liten förbättring av Ducato III (som kom år 2006) så jag räknar med att en del barnsjukdomar tagits bort och eftersom det inte är en helt ny modell så borde det inte ha kommit nya barnsjukdomar.

Jag började redan fundera på att satsa litet för att få igenom den gamla Ducaton i besiktningen ännu en gång för jag ville inte gå över 12500 euro med moms (10000 utan) och det var vanligen närmare 18000 som man ville ha för årsmodell 2015 eller nyare. De gamla modellerna fick man nog billigt men jag har redan en gammal Ducato II. Så då jag hittade en Ducato 2015 för 12500 så ringde jag direkt. Den fanns i Kangasala och hade ursprungligen kostat närmare 18000 euro.

Att köpa begagnat är att vänta och vänta och sedan blir det bråttom. Jag har väntat på lämpliga maskiner i många år. Rapiden tror jag att jag väntade i tio år på innan jag hittade en tillräckligt billig och bra. Man får inte slöa till om man köper begagnat utan måste kolla priserna och utbudet nästan varje dag. Till all tur hittar man numera maskinerna ganska lätt på nätet med bra beskrivningar och prisuppföljning.

Det tog nog emot att byta en så ny bil men att lappa den för 1000-2000 euro per år gör att en nyare blir billigare. Sedan är det också otrevligt att köpa nyare bilar som ofta är av sämre kvalitet och fulla med känslig och krånglande elektronik som man inte kan laga själv (även om jag är elektronikingenjör) och som vanligen är dyr att reparera dvs. de byter bara hela moduler.

Visst blir en del saker bättre i de nya bilarna men vissa saker blir sämre. Hård prispress gör att de byggs för att hålla bara tio är eller mindre. Som jag tidigare skrivit så måste man köpa maskiner enligt hur de kan repareras – strunt i maskinens egenskaper. Så jag kollade att det nu finns reparationshandböcker för Ducato III och så läste jag handboken för den nya bilen (de finns på nätet).

En sak som jag då märkte är att nyckeln är en riktigt komplicerad och dyr sak. På Fiat forumen så klagade folk på att Fiat är svindyrt då det gäller att få nya nycklar eller reparera gamla – eller helt enkelt bara komma in i och starta bilen då nyckeln krånglar. Det har också andra märkt så det finns nu oberoende firmor som lever på att billigare än Fiat hjälpa folk med nycklarna. I Linköping finns det till och med en firma som kommer hem (eller var bilen nu stannat) och lappar ihop nyckeln relativt billigt. Och programmerar reservnycklar. Den nya nyckeln är ju en datamaskin som diskuterar med bilens datamaskin och byter kod varje gång man använder nyckeln. Även om nån skurk kan läsa av koden från fjärrstyrningen så är den värdelös. För en sådan reservnyckel kan Fiats märkesverkstad ta upp till 500 euro … Eller mer.

Den nya Ducaton är importerad från Danmark där den fungerat som leasingbil och sålts på auktion. Leasingfirmorna vill inte ha äldre bilar men de håller dem vanligen också i ganska bra skick. Bilen såg bra ut och allt verkade fungera. Man vet förstås inte hur bra en bil är förrän man kört slut den. Den nya modellen har en sjätte växel vilket är bra för vi kör ofta långa vägar utom då vi åker till butiken . Den var körd 137000 kilometer vilket är ganska litet för en diesel. Sedan är det numera vanligt att det inte finns reservhjul men jag kollade att det finns plats att sätta in ett så jag plockar det jag har i gamla Ducaton och flyttar det.

Men motorrummet blir allt mindre för varje modell. Jag har haft tre Ducato (den nya är den fjärde) och i den första modellen fanns det massor med utrymme – men inte nu mera. Det blir inte roligt att reparera nånting. Motorn är på 2,4 liter medan den gamla Ducaton bara hade 2,0 liters motor vilket har varit för litet. Den nya är också litet längre vilket är bra då man får 312 cm långa saker att rymmas innanför dörrarna. Höjden inne i bilen är 166 cm vilket är ganska lågt men jag är tvungen att ha en modell som har yttre höjd under 240 cm för annars tar Viking Line fler gånger mer för biljetten. I dagens läge måste jag betala 100 euro mer för enkel resa Åbo-Stockholm om höjden går över 240 cm (62 euro upp till 240 cm och 165 euro över 240 cm).

Det är som sagt fjärde Ducaton för mej för jag har varit nöjd med dem. Inget prål men saklig konstruktion (för det mesta). Det är i alla fall bra att det finns farthållare på den nya för vi har fått en massa fartkameror och jag fick redan en lapp med varning att jag kört tre km/tim för fort i Forsby. Det är lätt gjort då man sitter och tänker på annat. Körställningen i Ducato passar mej precis och det är inget problem att köra hela vägen till Åbo utan paus. Jag märkte för övrigt att det är nästan lika lång väg till Kangasala som till Åbo.

En fördel till med den nya Ducaton är att motorn är av euro 5 klass vilket gör att bilskatten bara är 373 euro per år. Samtidigt är bränsleförbrukningen lägre (6,3 lit./100 km på landsväg). Oljebyte och service behöver man bara göra vartannat år (40000 km) och enligt Auto Express test så har bromsarna förbättrats liksom kopplingen och fjädringen. Karosseriet har förstärkts (rostskyddet också hoppas jag) och dörrarnas gångjärn förbättrats – vilket nog behövs.

Men vi får se om tio år huruvida den är i bättre skick än den gamla modellen. Fiat har massor med extrautrustning att erbjuda men det här exemplaret har bara grundutrustningen vilket jag tycker är bra för jag gillar inte tjutande alarm och allt möjligt som kan gå sönder. Själv tänker jag sätta in en ny Androidbaserad radio eller egentligen ett databaserat mediasystem. Jag hör sällan på radio utan har mina egna 60-talslåtar digitaliserade på ett kort. Inbyggd navigator vill jag inte heller ha för jag tycker de skilda navigatorerna är bättre så jag flyttar den jag nyligen köpte från den gamla Ducaton. Navigatorn har också fungerat bra för mobilsamtal som går via Blåtand.

En sak som inte är bättre är instrumenten. Där har den gamla Ducaton större och tydligare instrument. Jag undrar om de satsat på att man skall köpa den digitala skärmen till den nya i stället. Men där klarar jag mej bra med navigatorn och den smarta radion som kan visa alla bilens funktioner på sin skärm. Om nu elektroniken fungerar …

Det är inte så lyckat att den nya bilen är vit men man kan inte välja och vraka då man köper begagnat. Problemet är att den kommer att vara smutsig hela tiden eftersom vi har en grusväg med gropar som gör det helt onödigt att tvätta bilen för den blir nedsmutsad så fort man far nånstans.

Jag är rädd för att vi måste skaffa en nyare Volvo också men nu får vi litet mera tid att söka efter ett grisbilligt och superbra exemplar. Jag såg att det fanns 2696 V70:or till salu i Sverige på Blocket så månne vi nu inte hittar nån lämplig V70:a. Jag vill helst ha en från 2006-2007 då Volvo ännu tillverkade riktiga bilar. Och det finns sådana. Jag såg en 2006:a som var körd bara 5000 km men den såldes på auktion och priset gick genast upp över 100000 kronor så det finns efterfrågan på sådana ännu.

Det blev en hel del bilprat men Ducaton är helt på jordbruket och man klarar sej inte utan en stadig bil. Den används flitigt för transporter – inte bara av mej. Jag tänker hålla kvar den gamla Ducaton som får bli utlåningsbil så länge den går igenom besiktningen. Henrik och brorsan har också en hel del köror där de behöver en paketbil. Och jag får ha min egen Ducato i fred …

Nya Ducaton medan den ännu är vit

Etiketter: , , ,

20 svar till “Bilarna höll på att ta slut“

  1. Micke skriver:

    Fin bil, men otacksam färg som bondbil! Som tidigare reservdelsförsäljare av Fiat-delar så minns jag att man
    hade väldigt förmånliga reservdelspriser. Var bra, för de behövdes också i viss mån. Däremot beställningssystemet när importören hade fått för sig att utnyttja mängdrabatter även på reservdelar innan man beställde från fabrik lämnade övrigt att önska. Väntade en gång över 2 mån på värmereglaget till en Ritmo för att den färgen på reglaget inte var beställd i tillräcklig mängd (minst 5 st)! Visade väderrapporten vid 10:ans nyheter ca -10 och lagom luftfukt så sålde man drivaxelgummin dan efter till dom mindre Fiat modellerna.
    Varubilarna däremot höll bättre teknisk kvalitet, speciellt dieselmotorerna. Bränslesnåla, slitstarka med bra kallstartegenskaper t.ex. Däremot en ”åkomma” som sitter i även i dagens modeller är den arma kylfläkten som är enligt on/off principen och för oljud som en medelstor kallufttorkspropeller. Fiat lovade den tiden 3-års garanti utan kilometerbegränsning på Fiat och Iveco modellernas motorer så visst räknade man med en viss slitstyrka. Nejdens flygtaxitrafikants Ivecos motor sade upp avtalet vid körda 485000 km men bilen
    var under 3 år så importören lade in ny motor utan snack!! Samme trafikant var inbjuden till H:fors när importören hade jubileum och finfrämmande av en av de högre cheferna på Fiat. Han fick frågan via tolk vad han, som kör så mycket, anser om Fiat? ”Gårr bra bile, men ete svart låda undi sitse djär int na anna än
    f—-s tå e var trääti grader kaalt”. Storyn förtäljer icke huruvida tolken fick utlåtande översatt till italienska!
    Har själv som firmabil en Hyundai H1, fd demobil så den har allt lull-lull som automatlåda, ac, elfönster etc
    Grundtekniken är Mitsu Pajeros motor och automatlåda i koreansk tappning. Har funkat sgs prickfritt. Reglaget till torkarna och en bladfjäder har behövts hittills. Däremot är den inget bränsleekonomiunder. Ligger på den nivån att man kan förvänta sig ett julkort från mackägaren. Under 9,5 är svårt att komma
    Rekordet på en dag slogs när jag flyttade åt dottern till H:fors. Smällfull bil och husvagn, automatlådan i powerläge och snabb marschtakt fodrade 4 (!) tankningar på samma dag!

  2. Kalle skriver:

    Ja. detta med reservdelar och reparationer börjar nog bli en riktigt sorgesam historia på alla nivåer och områden. Förr kunde man köpa en bil som om den bara var tillräckligt dyr visste man att man hade bil i 25 år framåt. Idag spelar det ingen roll om bilen fast kostar 60.000 och heter Volvo eller BMW så kan det bli hur mycket problem och dyra räkningar som helst. Därför har jag sedan något år tillbaks beslutat att jag bara gör två typer av bilaffärer, antingen så billig att man har råd att ställa den ”bak uthuset” om reparationen blir för dyr, eller så en fabriksny som jag håller medan garantin är i kraft. Jag hade ett fall i min näromgivning där en några år begagnad bil kostade 17.000 euro och inom ett år började motorlampan lysa, och detta förhindrade besiktning. Allt slutade med en reparation på 9000 euro utan att bilen i något enda skede var okörbar. Gissa om det sved för ägaren.

    Själv har jag i dagarna skickat en MacBook på reparation. Första firman (auktoriserad mac-service) felsökte datorn, berättade att batteriet hade svällt och haft sönder tangentbordet. Åtgärdspris 700 euro. När jag tog ett andra utlåtande från en annan autoriserad macservice var deras svar efter felsökning att en kabel från musplattan var sönder och den påverkade mjukvaran så att tangentbordet slutat funka. Reparationskostnad 171 euro inkl frakt.

    Det är ganska många år sedan jag skrev ett blogginlägg om reservdelsmarkanden som håller på att krackelera totalt. Det har blivit värre med åren.

  3. Nisse skriver:

    Man får ganska bra reservdelar till Ducato från Tyskland till hyfsade priser. Numera ids jag inte ens kolla om de finns i Finland och vad de kostar. Man får ett paket från Tyskland för 6:90 direkt in i verandan inom en vecka. Reservdelsförsäljarna hänger sej själva med den nuvarande taktiken. Och vänta bara då Amazon börjar leverera med drönare på nolltid …Amazon kommer snart til Sverige.

    Japanska bilar är ett problem för de har olika standarder på elsidan. Inget passar. Henrik köpte en Nissan men det har varit stora problem med dyra reservdelar som är svåra att hitta. Det blir ofta begagnade reservdelar från Tyskland. Nästa bil kan nog bli en gammaldags V70. Jag gav honom en V70 från 2015 i 40-årspresent men han får nog själv välja bil )märke och modell) om han betala resten själv.

  4. Nisse skriver:

    Det är riktigt hemskt att se folk bli pungslagna av mer eller mindre onödiga ”reparationer”. Det värsta är då byråkraterna och politikerna gör upp idiotiska regler som sedan firmorna utnyttjar till att sätta våldsamma priser eftersom de vet att man måste fixa det enligt reglerna. Alla klarar inte av att fixa sådant själva även om det kommer allt mer verktyg som man kan köpa över nätet (också för elektroniken).

    Ifråga om Mac så var det antingen en inkompetent reparatör eller så var det rena humbugen. Tur att du hittade en bättre firma.

    De flesta börjar inse att de måste göra som du och därför finns det en hel del ganska nya bilar som garantin nyss gått ut på. Sedan köper jag dem och lappar ihop dem tills de är rena skrotet :-). Men man måste ha åtminstone en bil som fungerar för det mesta så jag satsade litet på den nya Ducaton. Men nog är den ju FUL …

  5. per skriver:

    När jag körde för kovanen var körningen hfors- tfors-hfors för att inviga nya tunga mercedeshallen vid omfartsvägen i tammerfors. Med mig hade jag finska ledningen plus vice presidenten på mercedes-bens.
    Resan dit gick bra men mercedes hade problem i början med zeontändaren i framlampamorna. Den var känslig för tvättvatten. När man nu befann sig på en splitter ny märkesverkstad så gick jag in och frågade om de kunde fixa belysningen för vi skulle köra hem i mörker, nä det finns ingen tid. Och det skulle jag meddela högsta ledningen vi hade fel märke för att få service på det stället. Verkstadsdörren öppnades omedelbart och felet fixades. Sedan han man delta i festen långt ut på natten och köra hem med bra belysning. Den tiden hade kovanen ett par hundra mercedesfordon.

    Automatväxel är inget lull lull, när det står 2020 i almanackan.

    En v70 håller nog måttet så länge de tillverkades. Kamremmen bör dock bytas nu och då.

  6. Peik skriver:

    Med tanke på att du både är en händig karl och redan i förväg är medveten om att rosten är ett av dom större standard-problemen på Ducaton, så är jag litet förvånad över att du tydligen(?) inte alls satsat på att rostskydda dem.
    Själv hade jag en Peugeot Boxer (som ju rätt långt är en Ducato-klon) i över 14 år, och när jag sålde den hade den inte ens ytrost någonstans, men den rostskyddade jag genast första veckan den var i min ägo.

  7. Nisse skriver:

    Njaa, det är som vanligt – jag hade absolut tänkt rostskydda men det blev aldrig tid för det. Och som jag skrev så har vi litet brist på bilar så det är besvärligt att föra en till rostskyddsbehandling. Nu är det absolut omöjligt men jag skall försöka ta tid för rostskydd ännu i höst så länge vi har den gamla Ducaton besiktad.

  8. Peik skriver:

    Okey, jag tänkte närmast som så, att du själv skulle ha utfört rostskyddet…det handlar ju inte om astrofysik.

  9. Nisse skriver:

    Det sparar inte tid som det nu är brist på. Jag har ett par traktorer som måste lappas ihop före vintern och just nu måste jag byta olja i skördetröskan. Tyvärr blir bilarna alltid längst ned på listan – åtminstone så länge de fungerar på något sätt. I två år har också husets tak varit högt upp på listan. Men det är nu i skick så kanske jag hinner med bilarna (efter skogstraktorerna).

  10. per skriver:

    Från det ena till det andra som en bekant brukar säga.

    Senaste vår begärde de redan bra betalda pappersjobbarna ännu mera i lön och nu kommer belöningen att pappersfabriken läggs ned. Har vi månne hört det förut, lär sig finländarna sig någonting någon gång. Nä ä.
    Det finns ännu några som får löneförhöjning men många bröder blev helt utan, ja hela jobbet försvann.

    Själv har jag de flesta räkningar i pappersformat och älskar att läsa papperstidningar men tiden går framåt.

    Var också sent idag till återvinningscentralen med några gamla batterier och mycket gamla rostiga bekämpningsmedelsburkar. När jag lyfte på locket till fatet dit man slänger bekämpningsmedel så hade någon kastat en dithane säck. Split ny oöppnad dithane säck (mot bla bladmögel) höll på att svimma 200€ rakt i soptunnan. Borde finnas en bytescentral innan återvinningscentralen. Nu blir det att dra rent bekämpningsmedel rakt genom skorstenen i riiihimäki och hur ekologiskt är det då sedan. Nå nu kommer det lite åt mig och genom dividend på fortumaktier men inte känns de rätt inte. Spruttester i all sin ära.

  11. per skriver:

    Ja vad säger man då när majoriteten i ett parti röstar att pälsfarmningen skall försvinna.
    Vad hör det hit kan man känna någon skall hinna tycka.

    En näring som dragit in mellan 300-800 miljoner€
    En näring som är utanför stödsystemet.
    En näring som inte är pantsatt av s och k
    En kulturhistorisk tradition med anor från usa och canada såsom växthus och motortillverkning.
    En näring som inte är så beroende av betong och fossil uppvärmning.
    En näring som förbrukar en hel del spannmål och en del hö till lyor.
    En näring som återanvänder slakteriavfall och fiskrens.
    En näring som sätter finland på värdkartan för kvalitet.

    Hitta på något eget i stället för att ta bort från någon annan.
    Lev inte på en lön som är finansierad av skattepengar.
    Sällan man hör bankdirektörer och företagare börjar ifrågasätta partipolitiska partibeslut.
    Som vilken djurbonde som helst nästa gång är det din inriktning som förbjuds.

  12. Hasse skriver:

    Är djupt imponerad av dina kriterier för att köpa bil.
    Känner mej själv litet skämmig över mina egna kriterier: Volvo, svart, svart läderklädsel. 😉

  13. Nisse skriver:

    Njaa, visst finns det också irrationella kriterier med i bilden. Vi har inte velat ha en vit bil men nu började tiden ta slut (liksom bilarna) så det blev en vit i alla fall. Jag tycker inte heller om den nya Ducatons ”ölmage” (bullan på motorhuven) men vad gör man då det inte finns de gamla modellerna med rena och stiliga linjer. Ifråga om Volvon så vill vi inte heller ha en vit bil för alla grannarna har nu vita bilar – och de syns inte på vintern mot snön. De nya Volvo-modellerna (efter 2007) är enligt min mening också fula även om Classic-modellen från 2015 lär vara den bästa V70:an rent tekniskt. De nyare modellerna har också mera elektronik vilket är en verklig nackdel eftersom den ger dyra reparationer. Inte för att elektronik i och för sig behöver vara dålig men tills vidare har den en hel del barnsjukdomar i fordon.

  14. per skriver:

    Hur man kör på en motorväg.

    Man skall nästan alltid köra i högra filen, i finland är 80% i vänstra filen. Bråttom har de men kommer ingenstans och motorvägen tappar all kapacitet. Vänstra filen är omkörningsfil och dit grupperar man just före man skall köra om. I finland kommer gamla gubbar och unga tjejer med farthållarn påslagen med två km snabbare fart och lyckas tränga varenda bil som skall gör en omkörning. Är man i vänstra filen och en bil kommer upp bakifrån skall man byta till högra filen eller gasa på. Börjar bilar köra om i högra filen är man också i fel fil. Det är polisen som sköter om fortkörarna men det sker först vid närmare 130km/h riktig hastighet och inte fuskmätarhastighet. Blinka aldrig i helljusen eller visa långfingret, det bara försämrar trafiksäkerheten. I många länder bötfälls man om man kör i höger fil utan orsak. Bilinka när man byter fil och håll avståndet. Har man en ren vit farmarbil (skoda eller volkswagen) med hela lampor som börjar köra nära en och trycker på så man skall köra för hårt så tänds blåljusen i grillen och det är en civilpolisbil, den kommer alltid bakifrån, det sker inte så ofta. Finland har en av den sämsta motorvägskultur bland norden, europa, baltikum och ryssland. Få bilar och låg kapacitet. I bla tyskland viker den omkörande bilen in rakt framför nosen och det betyder du körde för länge i fel fil.

    Det har var lite tips till alla bönder och alla andra som bla besöker viktiga möten och vill snabbt och tryggt hem.

    ps fiaten är jättefin.

  15. per skriver:

    Korj

    I många länder bötfälls man om man kör i höger fil utan orsak.

    Vänster skall det vara.

  16. Nisse skriver:

    Det som är litet besvärligt är då en långtradare kör om en annan nästan lika långsam på motorvägen och de kör sida vid sid och blockerar hela vägen – sänker hastigheten till 80 km/h i upp till tio kilometer. Jag har sett många mindre bilar som försöker tränga sej förbi dem men det lyckas sällan för de är så breda. Man nästan ser hur det osar svavel i kön bakom långtradarna.

  17. per skriver:

    Det är oftast balterna(esterna) som håller på på det viset. Den lättare är snabbare uppförback och den tyngre är snabbare nedförback. 2-3km/h är mycket om man har sämre lön en inhemska så måste man hinna mera.
    Nu på riksvägar har de superlånga(och tunga) väldigt svårt på omkörningsfilerna och balterna med sina påhängsvagnar stjäl alltid möjligheten och skapar nästan alltid en livsfarlig situation. Där berövas den finska bilisten ca 10-15st på sin omkörningsmöjlighet och oftast efter en dubbelfilig uppförsbacke kommer dessutom ett kameraskåp. Den som finansiera vägarna har minst nytta och de som kör utan vägskatt har det bäst. Ännu för en tid sedan kunde finland inte bötfälla balterna för de behövde inte betala men finländarna nog betala böter till estland. Ryssarna som måste ha visum så betalar nog, det är en skam att inte få visum till finland. På sonens jobb så försvann kopparkabel från norge, sverige och finland. I finland hade ”någon” nystat ihop sex km kopparkabel från järnvägen. De är inte från våra västra grannländer och inte heller inhemska mästare. Det är folk som kan lägga en jättearbetsinsats för själva stöden.
    Vår räddning är när grannen i öst har visumtvång.

    I baltikum och ryssland är det ofta tre tunga fordon i brädd den som blir omkörd håller till höger och den som kommer i mot håller också dikeskanten och den omkörande håller mitten. Sällan någon en ids bromsa och bra har det alltid gått. I finland håller man vänster hjul på mittstäcket och tror det är järnvägen man kör på. Håll höger och ge rum och använd backspeglarna de är nästan gratis, det är mycket tryggare att släppa förbi de som har bråttom så blir man inte påkörd om man behöver panikbromsa.

  18. per skriver:

    Med detta sagt är inte alla från dessa länder trafiksyndare eller tjuvar men dylika brott är överrepresenterad.

  19. per skriver:

    Måste sätta det här i stället.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/upmn-luvut-kertovat-hurjasta-vuoristoradasta/024d339d-a2ad-4e3e-ad47-fc66da7aa935

    https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006620834.html

    Kan nog bara säga att nu går det nedåt och det med fart.

    Hade en själv fint formulerad text någonstans på bondbloggen men den försvann.

  20. kimmen skriver:

    Jo, bilelektronik och ocker…min förra bil hade en svart låda med elektronik för att man kunde öppna bakluckan med en knapp vid förarplatsen. Slutade fungera – bilen på service där de tog ut lådan för att konstatera att den var sipp. Ingen i lager, skulle kosta 450 euro dessutom. Senare plockade jag ut boxen och öppnade den, konstaterade att ett relä hade pajat och köpte ett nytt för 3,60 från dåvarande Partco, litet lödning till och från och Voilá – luckan funkade igen!