Hårda bud.

Var lite tveksam till detta inlägg men tänker att det kanske kan stå som androm till varnagel.

Jag har nämligen gjort en allvarlig brottslig gärning genom att låta en traktor stå utan trafikförsäkring, och det är inget jag förnekar. Däremot är jag inte nöjd med bestraffningen eller rättare sagt uträknandet av densamma. Därför lämnade jag in ett besvär till förvaltningsdomstolen för snart ett och ett halvt år sen och nu ett par dagar innan jul kom svaret. Tänkte när jag kvitterade ut brevet att de nu säkert vill muntra upp mig inför jul med ett positivt besked så glad i hågen öppnade jag brevet för att konstatera att det blev avslag i ärendet. Dit for den julglädjen och mina vänner blev utan julhälsningar då jag lämnade att fundera över om det lönar sig att gå vidare med ärendet. Ärendet kunde nog gott ha fått behandlas några dagar till när det ändå tagit så pass lång tid. Så pass finkänsliga kunde väl ändå våra myndigheter vara. Dessutom for ju en hel del av besvärstiden till spillo då mycket varit stängt under helgerna, men det kanske var meningen.

För att göra en kort historia lång så är det få saker som jag har problem med men krånglig byråkrati och orättvisa har jag svårt med. Det senare ända sedan sjuan i högstadiet då en niondeklassist som tydligen ville visa sig tuff inför sina kamrater kastade sten på mig, jag kastade naturligtvis tillbaka och lite handgemäng följde vilket resulterade i ett besök hos rektorn. Vi fick båda kvarsittning trots att det var den andra som började, det som jag tyckte var orättvisast var ändå att den andra som bodde nära skolan kunde gå hem efteråt medan jag som hade 25km hem fick ta mig hem på alternativa vägar i och med att skolbussarna redan gått. Jag blev på så sätt dubbelt bestraffad.

Men som sagt för att återgå till det aktuella ärendet så bestrider jag inte brottet även om jag tycker att det finns förmildrande omständigheter. Traktorn köpte jag i januari 2017 och på den tiden skulle en sifferkod användas vid försäkringstecknandet för att sammanlänka objektet för både säljare och köpare. När jag dagen innan tidsfristen för tecknandet inte fått nån kod ringde jag upp säljaren som meddelade att den sänts som sms. Jag kunde dock inte hitta meddelandet och tiden gick ut. Jag tänkte att när det ändå gått över tiden så gör det inte så mycket om det går nån dag till det blir hur som helst att betala minimistraffavgiften om 20€. Nåt sms kom inte och saken föll i glömska mest på grund av dåligt fungerande byråkrati och sen insjuknade frugan i cancer och det blev annat att fundera på. När jag sen köpte brandbilen som jag skrev om tidigare och skulle teckna trafikförsäkring åt den så dök traktorn upp i traficoms nya system som nog är betydligt klarare än kodsystemet som fanns tidigare.

Traktorn fordrar lite underhåll samt nya däck och har inte kommit till annan användning än lite testkörning på åkern och några timmar framför klabbmaskin. Jag tänkte ändå att det är väl bäst att bita i det sura äpplet och ordna med försäkringen nu då ett fungerande anmälningssystem verkar finnas. Räknade ut att det nog blir en kännbar straffavgift om sisådär 450€ i stället för ca 150€ som trafikförsäkringen normalt skulle ha kostat för tiden i fråga. Chocken blev stor när räkningen på 1319,23€ kom från statskontoret. I lagen står nämligen att en skälig försäkringsavgift används som beräkningsgrund och jag i min enfald trodde förstås att en skälig avgift är den jag betalar för mina andra traktorer eller ca 55€.

Straffavgiften är sen maximalt 3 gånger försäkringsavgiften så därför räknade jag med maximalt 3 gånger 55,- =195,- gånger 3 eftersom den stått oförsäkrad i tre år alltså maximalt 495€. Att traktorn inte just använts och speciellt inte i förtjänstsyfte räknade jag som förmildrande omständigheter så tänkte att kanske klarar jag mig med en straffavgift om 2 gånger premien. Men här hade man nu räknat med en skälig försäkringsavgift om 122€ per år som man ansåg motsvara ett medelvärde. Vilket tydligen betyder att det antagligen finns kollegor som betalar närmare 250€ i trafikförsäkring för sina traktorer. Hur många här gör det? Straffavgiften var satt till 2,5 gånger den försäkringspremie man på statskontoret ansett skälig så riktigt maximalt straff blev det ändå inte. Men inte var jag tacksam för det utan lämnade in besvär till förvaltningsdomstolen som ändå räknade på samma sätt samt fakturerade ytterligare 260€. Finns möjlighet att gå vidare till Högsta förvaltningsdomstolen men det är kanske inte lönt att sätta ytterligare 510€ på ärendet, myndigheterna håller nog varandra under armarna så får säkert samma svar. Har avställt fordonet så jag sparar i alla fall ca 55€ i året men det tar ändå närmare 30 år innan jag fått avgifterna tillbaka. Det är nästan så att jag ångrar att jag tecknade försäkring. Jag kommer knappast att röra mig på vägarna i nån större utsträckning med den här traktorn, jag har lite andra planer bara jag får projektet förverkligat.

Jag som inte orsakat nån trafikolycka under alla år i trafiken hoppas nu att statskontoret använder mina surt förvärvade slantar till nåt riktigt behjärtansvärt ändamål.

Lagtexten som föranledde mitt besvär till förvaltningsdomstolen.

Författare: Christer

Har sysslat med odling sen jag tog de första stegen ut på åkern för att granska om "groddan ha komi opp". Fårfarmare var jag i ett 15-tal år efter att som 9-åring köpt en betäckt tacka för barnbidraget. Utbildade mig till trädgårdsmästare och jobbade 10 år som arbetslärare på trädgårdsskolan vid Korsholms skolor innan vi år 1988 köpte gården här i Långmossen. Gården har sen dess specialiserat sig på odling av grönsaker på friland men vi odlar också spannmål samt bedriver skogsbruk. På senare tid har gården, på förslag av våra amerikanska släktingar, kallats FinneFarm och och numera med tillägget db (dödsbo) efter fru Eivors bortgång hösten 2019. Ett familjeföretag som sysselsätter mig, äldsta och yngsta dottern på heltid samt mellandottern på deltid. Min son som lämnade oss i augusti 2009 jobbade också på gården vid sidan om sitt jobb som skogsmaskinsförare. Ännu en tragisk händelse drabbade oss i juli 2010 då vår produktionsbyggnad brann ner till grunden. Vi har nu byggt upp byggnaden igen och återanskaffat en stor del av inventarierna men ännu fattas en del maskiner för spannmålsodlingen och skördemaskin för grönsakerna. Mina inlägg här på Bondbloggen färgas säkert av dessa tragiska händelser eftersom de starkt påverkar det vardagliga arbetet men försöker ändå beskriva livet här på gården i en positiv anda.

21 reaktioner till “Hårda bud.”

  1. Jag för min del betalar just precis 55€ per styck i trafikförsäkring för mina tre.
    Statliga myndigheter får tydligen prissätta hur de vill.

  2. 57-59€ lite beroende på årsmodell, Ingen större skillnad här på 2000€:s trakor o en 100000€:s traktor
    Men en grävlastare av mindre modell: 315€ i trafikförsäkring, då är det ju i princip samma som en större traktor med frontlastare och griplastare…
    Skulle nog kontakta advokat o göra en besväran ännu, ingen vanlig bondetraktor kostar 122€ i trafikförsäkring, kanske dom har blandat med nåt slags entreprenadbruk?

  3. Måste man ha en traktor som står i lidret eller på vedliderbacken försäkrad ?
    Är det inte först man kör på allmän väg som sådant tillkommer !

  4. @Per: Alla traktorer som körs i trafik eller i terräng måste ha försäkring, undantag finns för t ex skördetröskor och liknande, så man kan bygga om traktorn så att den endast används för skörd (av något!)

  5. Joo så är det. Sen kan man avställa de flesta fordon men vill minnas att för traktorer måste man också säga upp försäkringen. Men att teckna en ny torde inte medföra några särskilda kostnader då bolagen gärna säljer försäkringar. Tror också att man kan använda en traktor stationärt (exempelvis för bevattning) om man bogserar eller på annat sätt flyttar traktorn till stället. Det där är jag ändå lite osäker på. Borde ta reda på om man kan avställa de traktorer man inte använder på vintern för att snabbare få in straffavgiften, tidigare var det inte vad jag förstått möjligt men torde gå nu. För avställning debiteras 6€ så den bör nog stå ett par månader för att vara nån idé.

  6. Hade en bekant som körde bort körkortet genom fortkörning. Han jobbade på ett hamnområde och hade rätt av länsmannen att köra på hamnområdet för det var ett avhängnat område, fast där körde också många andra. Borde inte åkern vara avhängnat område med diken och så för där har ingen annan körrätt. Är terrängen trafik, alltså egen mark. Borde alla truckar som jobbar på gårdsplaner och i hallar också ha trafikförsäkringar?

  7. Jag tror att det måste registreras som övningsområde och inhägnas för att klassas som område var man får köra fordon som man inte har behörighet till. Men det är bara ett antagande, säkert finns här nån som vet bättre. Jag har funderat lite på det där då bypojkarna kört med sina lindobilar på åkrarna om det är riktigt tillåtet. Jag blev vittne till en krock mellan några lindobilar för tiotalet år sen och det kunde gått riktigt illa så jag funderade lite över ansvarsfrågan i dylika fall i och med att det var underåriga förare och med all sannolikhet oförsäkrade fordon. Men det är ju bättre att det övas på åker än på allmänna vägar. På min tid fanns det uppskottade banor på isarna där man kunde sladda av sig lite, nu driftas det på allmänna vägar.

  8. Jag hade lite liknande funderingar, att dom blandat in andra fordon, så därför besvärade jag mig till förvaltningsdomstolen. Jag kompletterar inlägget med en bild av den lagtext som jag tyckte motiverade mitt besvär.

  9. Det är skillnad om traktorn är registrerad som traktor eller arbetsmaskin. T.ex vår gamla grävmaskin var registrerad som traktorgrävare och gick för den billigare försäkringen medan vår nya registrerats som arbetsmaskin och då är det betydligt dyrare försäkring.

  10. Joo så är det, t ex teleskoplastare och andra traktorer med utrustning kan vara betydligt dyrare. Här är det dock frågan om en äldre jordbrukstraktor.

  11. När tyskland lider av ett underskott i elproduktion (som finland) så finns det vissa som genast fattar vinken. Det är bara början på en uppåtgående spiral och det gäller att få hem råvara. Ännu en lång vinter kvar och sedan följande. När det börjar huggas björkar i fem meters längder. Nisse och christer får öka på längden på flisvirket också. När elpriset går i höjden så börjar allt flera elda med ved.

    https://www.youtube.com/watch?v=3nBpCT56T9U

  12. De e väl nog en och annan som satt fyr i kakelugnen i vinter för det börjar bli brist på ved hos vedahandlaren. Bäst vad det är blir björkarna värdefulla trots att de betraktades som ogräs på 70-80-talet.

  13. Vad har ni för försäkringsbolag när ni betalar kring 55-60 eur per år för trafikförsäkringen? Mitt bolag ska ha kring 67eur. (det där bolaget som ska börja dra in en massa kontor). Tyvärr lider man ju litet av traktor-mani så det blir några traktorer.. Traktorgrävaren går som jordbrukstraktor, för det går att koppla loss grävaggregatet. tur är väl det, även om aggegatet nog lär vara ganska väl fastrostat!

  14. Hej Anders, du verkar ha den högsta noteringen hittills men ändå en bra bit från de premier statskontoret betalar för sina traktorer. Vi är fortfarande lite försiktiga med reklam här men kan väl avslöja att det är ett lokalt försäkringsbolag som numera inte är så lokalt. Jag har nog nån nyare traktor som ligger lite över 60€ också, premien har stigit något de senaste åren.

  15. Jag vågar inte skriva vad jag tycker för det lämpar sej inte för tryck. Men jag gillar inte byråkratin och detaljstyrningen som tillsammans med godtycklighet sprider sej överallt. Och bara de rika har råd att överklaga. Försäkringsbolagen liksom bankerna är helt omöjliga och blir bara värre. Jag kommer att byta tillbaka till pappersräkningar eftersom de nuvarande “elektroniska” systemen är så urusla. Det behöver inte vara så för det finns riktigt fina system men nån idiot skall väl spara eller vad det nu är – kanske ren och skär inkompetens ? Det värsta är att myndigheterna börjat med samma korkade system och dessutom plockar pengar av folk i alla vändningar. Min traktorförsäkring har bytt namn många gånger men det blir bara sämre. 64 euro var traktorernas trafikförsäkring och det är inte så mycket men de rör sej nästan aldrig på offentlig väg. Varför de skall ha trafikförsäkring på åkern är helt obegripligt.

  16. De e ju lite märkligt att det inte går att betala tillbaka olika avgifter utan att ta serviceavgifter. Kanske borde man börja dra av behandlingsavgifter från betalning till olika organisationer. Jag har bl.a TV-licensåterbäring innestående då dom skulle ha betalt för att återbetala återstående belopp när jag sa opp licensen då tv:n gick sönder. Jag sa att den får vara innestående tills jag skaffar ny tv , men sen kom digital tv och det blev ingen ny skaffad. Räknade med att dom automatiskt drar av beloppet när mediaavgiften kom, men icke. Har också att få tillbaka fordonsskatt på Eriks bilar då jag inte kom mig för att inom utsatt tid hämta från Nordea, varför kunde dom inte betalas tillbaka till dödsboets konto istället för till en bank som inte har kontor på orten? De skulle va en massa papper för att få ut pengarna och i det läget som jag var då så fanns inget humör för dylikt. Efter en tid kom det ett meddelande att Nordea returnerat pengarna, till statskontoret tror jag det var. Jag borde kanske börja ta egna straffavgifter på egna grunder enligt deras modell då de inte återbetalat? Man blir förbannad för mindre. Efterlyser smidiga system för dylikt, det är ju inte några stora belopp så varför krångla till det?

  17. Själv har man en liten skogsplätt till tvångsinlösning för fingrid är på gång.
    När man får en karta med tre streck tvärsöver ett smalt skifte. Vore roligt om man fick en situationskarta var det börjar och var de slutar, så man kan tänka sig in i helheten och inte bara namn på någon plats man aldrig hört om i sitt långa liv. Har nog en viss förståelse att linjer behövs men hur det går till över huvudet på en vanlig bonde.

    Har också förseningsräntan på en sjukhusräkning till indrivning. Efter ett läkarbesök fick man inget papper och inga anteckningar på omakanta. Som normal kund vill man gärna ha “varan” levererad innan man betalar. Kom en räkning till så jag betalde två på en gång. Kom en tredje från indrivning på förseningsräntan ca 5€.

    Alltså man gör det så svårt som möjlig så många som möjligt skall missförstå så kommer så många som möjligt att få sig ett jobb och krydda på alla ställen det går. Inom växtvärlden kallas det parasiter.

    Skulle betala vbl åt gubben88+. Han har ingen dator så jag fick 507€ i handen. Åkte till lokalbutiken och skulle sätta in dom då jag har konto. De krävde PASS att sätta in pengar på eget konto. Samma konto fungerar andra vägen att vifta med bankortet. I butiken där man handlat i femtio år var man plötsligt okänd. Det blev att köra fram och tillbaka haska diesel och smutsa ned vår kära miljö i onödan. Det är nog bra med pass men de skall förnyas vart femte år. Fota och köra fram och tillbaka och plasta in. Förstår inte varför körkortet plötsligt inte duger till någonting alls.

    Borde göras en folkräkning en gång för alla och de som finns så finns och de som inte finns försvann för alltid. Här finns ett litet undantag men då blir det typ 007 stil.

  18. Joo det är lite märkligt när gamla bekanta inte känner igen en på utseendet utan behöver ID. Sen tycker jag också att det är märkligt att våra pass numera duger endast 5 år medan de arbetssökande från Ukraina företer pass med 10 års giltighet. Förklaringen är väl så enkelt som att det inbringar pengar till statskassan för inte kan det väl vara så att vi åldras fortare i Finland än i Ukraina? Snart ska ju varenda kotte ha pass och det betyder att närmare 1 miljon pass á 50€ förnyas årligen vilket inbringar 50 miljoner. Så pass mycket kostar det nog inte att trycka passen. Många (mig själv inräknat) vill inte heller bära på de något otympliga passen utan tar också ett id-kort i kreditkortsstorlek för 60€ = ytterligare några miljoner i intäkt.
    Posten numera så långsam att förfallodagen passerat när fakturan dimper ner i lådan om den nu ens gör det, några räkningar har nog försvunnit på vägen även för mig. Några dagar efter förfallodagen kommer påminnelse med förseningsavgifter och hot om avstängning av eventuella anslutningar. Nätförbindelsen är ibland så långsam att inte ens elektroniska ärenden fungerar. Jag har nu i ett par veckors tid legat på under 1Mbps i nedladdning men betalar för en 100 Mbps anslutning. Vart e vi på väg??

  19. Det var nog bra beslut. Tydligen har andra råkat ut för liknande och ”skälig” försäkringsavgift är inte vad du skulle ha betalat, utan baserar sig på hurdana kostnader oförsäkrade fordon orsakar staten, om jag förstår rätt
    https://yle.fi/uutiset/3-12301134

  20. Joo kollade MOT så är det men enligt mitt tycke inte enligt lagproposition man gör lite egna tolkningar i myndigheterna. Gick nu inte vidare till HFD då jag inte räknade med att vinna ärendet. Tydligen fanns det ändå några som gjort det. Men det är ju klen tröst att man inte är ensam. Kollektiv bestraffning.
    Skulle Traficom bedriva försäkringsverkamhet sålde dom nog inte några försäkringar då premiegrunderna är flerfaldigt vad andra bolag har. Min tilltro till rättssystemet fick nog sig en törn. Fordon som inte använts i trafiken orsakar nog inga olyckor, däremot är det nog i sin ordning att de som “fastnar” med oförsäkrat fordon i trafiken betalar en kännbar straffavgift. Jag får väl sända en räkning på skatter och avgifter som statskontoret inte återbetalat mig saltat med en ordentlig straffavgift för att dom inte gjort tillräckliga ansträngningar för att sköta ärendena.

Kommentarer är stängda.