Livet på landet i Solf, Ytterholm, Yttermark, Heisala och Hindersby
….. å ihop.
Hej igen, det har varit lite ett och annat här emellan med bokföring och lite skidsemester så jag har inte hunnit meddela att traktorn nog är ihopskruvad sen några veckor tillbaka ifall nån nu funderar vad det blev av reparation.
Det gick bra att få ihop traktorn efter att jag fick hem nya kopplingen som jag dock fick vänta på några dagar längre än beräknat då paketet yrade på i Belgien. Tack vare styrtappen fick jag lamellen bra riktad så jag behövde inte bråka mycket innan splinesen gled ihop. Lite kråtigt få dit de bultar som finns under hytten då handen är för tjock och fingrarna för korta. Eller så borde armen varit en halvmeter längre då man ska peta in bultarna med förlängaren på växelskaftet från det lilla hålet i hyttgolvet och inte kan se vart det far på samma gång, men med lite tålamod så går allt. Nu är kopplingen lättmanövrerad och greppar mjukt och fint jämfört med den gamla. Råkade få en organisk lamell denna gång i stället för den keramiska som satt där tidigare så få se hur länge den håller då det blir mycket trampande på en frontlastartraktor.
Sen råkade jag valla lite skidor emellan varven i verkstan och noterade av en händelse att “vallaväck” är ett ypperligt handrengöringsmedel 🙂 Ni kan ju jämföra handen med den i förra inlägget så ser ni bildbevis. Hade man bara fått med lite strumpbyxor kunde man sänt in tipset till “niksipirkka” eller vad det nu heter också.
Författare: Christer
Har sysslat med odling sen jag tog de första stegen ut på åkern för att granska om "groddan ha komi opp". Fårfarmare var jag i ett 15-tal år efter att som 9-åring köpt en betäckt tacka för barnbidraget. Utbildade mig till trädgårdsmästare och jobbade 10 år som arbetslärare på trädgårdsskolan vid Korsholms skolor innan vi år 1988 köpte gården här i Långmossen. Gården har sen dess specialiserat sig på odling av grönsaker på friland men vi odlar också spannmål samt bedriver skogsbruk. På senare tid har gården, på förslag av våra amerikanska släktingar, kallats FinneFarm och och numera med tillägget db (dödsbo) efter fru Eivors bortgång hösten 2019. Ett familjeföretag som sysselsätter mig, äldsta och yngsta dottern på heltid samt mellandottern på deltid. Min son som lämnade oss i augusti 2009 jobbade också på gården vid sidan om sitt jobb som skogsmaskinsförare. Ännu en tragisk händelse drabbade oss i juli 2010 då vår produktionsbyggnad brann ner till grunden. Vi har nu byggt upp byggnaden igen och återanskaffat en stor del av inventarierna men ännu fattas en del maskiner för spannmålsodlingen och skördemaskin för grönsakerna. Mina inlägg här på Bondbloggen färgas säkert av dessa tragiska händelser eftersom de starkt påverkar det vardagliga arbetet men försöker ändå beskriva livet här på gården i en positiv anda.
Visa alla inlägg av Christer
4 reaktioner till “….. å ihop.”
Det ser bekant ut fastän vi har helt andra märken. Och jag vet ganska bra att det är viktigt att centrera kopplingen för att få ihop traktorn igen. Vi har inte haft byte av koppling på en tid men det kommer väl. I sommar måste jag skruva sönder Belarusen och lappa ihop det som ett träd slog sönder förra vintern. Det är inget allvarligt men det läcker olja.
Och det där med att komma åt verkar också bekant. Kanske en bra reparatör borde ha tentakler i stället för armar ?
Bra jobbat Christer! Dom brukar säga att intet är som väntans tider. 390:n har nästan 7000 vajertimmar med originalkoppling så det är väl bara när det händer!?
Kom nyss hem efter att ha tankat bilen. 2,39 €/liter för dieseln, 14 cent dyrare än 95:an!! Kunde vara väldigt intressant att höra med vad man egentligen motiverar den höjda fordonsskatten för dieselbilar?!
I vårt fall för VW Tiguan nästan 900€/år. Den gamla paketbilen är inte många tior billigare. När sedan drivmedlet är dyrare så försvinner motivationen att betala dylika avgifter någonstans mellan bränslepumpen och tanklocket!! Brännoljan lär börja närma sig 2 € den med så skogskörningarna börjar bli av den kalibern att det som avverkas ska utan diskussion eldas med. Blir väl att riva leveranskontrakten och sälja brännved av virket nästa vinter. Veden lär antagligen kosta skjortan då om marknadskrafterna funkar lika som vid bränslepumpen. Kommer nog ihåg när inflationen låg på 15% +, men då levde lantbruket med den gamla kostnadskompensationsmodellen så produkterna steg i samma takt. Låt vara med ett års fördröjning, men i alla fall. Nu lär nog lantbruket bita i gräset när alla andra led i kedjan tar sitt först. Snacka om att kon kan dö medans gräset växer.
Joo i dessa tider är man glad över att ha små snåla maskiner att köra med. Har ett par tusen liter kvar i farmartankarna, kanske klarar jag vårbruket innan det är dags för påfyllning. Hugger ved som bäst men har också ett kontrakt att fylla och visst veden lär bli värdefull nästa vinter om energipriserna fortsätter i samma spår. Jag har distriktsskogsmöte imorgon och kommer nog återigen att ta upp frågan om leveranspriserna. Det börjar ju t o m bli dyrt att hålla igång motorsågen med dessa bränslepriser. Så fordonsskatten kunde dom nog slopa, det trillar in bra med momspengar nu då priserna är höga och skatten är procentuell.
Min taktik med att vänta ut gödselpriserna till våren gick nog i kras med Putins invasion av Ukraina. Nu hinner nog inte situationen stabiliseras i tid. Såg att Yara stoppat försäljningen, dom behöver säkert en beräkningstimeout för att se hur mycket dom ska kunna sko sig på böndernas gödselbehov ännu i vår.
Den ena efter den andra gödselfabriken pausar eller stänger ned för gott. Naturgasen är för dyr och oljan likaså plus att grundämnena hamnade på fel sida av rån.
Hörde några som köpt konstgödsel tidigt i somras tänkte sälja den till dagspriser och få bättre förtjänst än att odla spannmål och dessutom tröska och torka den för dyr olja.
Nu är det också fifty fifty vem som gör bondens odlingsplan kommande vår. Brännoljan går att fixa på något sätt men konstgödseln föll nog utanför alla tänkares tankar, så illa är det.
Aluminiumburktillverkningen gick samma öde som grundämnena. Även senaste höst var det brist på burkar. Brist på arbetskraft är däremot tryggad i stor mån. När det finns ledare i världen som kör 35 årsplaner i stället för nästkommande val. Anarki ligger nio måltider bort, maten är mera värd än någon tror men när ingen(för få) lyckas prissätta den på ett hållbart sätt. Så nu är vi här.
Det ser bekant ut fastän vi har helt andra märken. Och jag vet ganska bra att det är viktigt att centrera kopplingen för att få ihop traktorn igen. Vi har inte haft byte av koppling på en tid men det kommer väl. I sommar måste jag skruva sönder Belarusen och lappa ihop det som ett träd slog sönder förra vintern. Det är inget allvarligt men det läcker olja.
Och det där med att komma åt verkar också bekant. Kanske en bra reparatör borde ha tentakler i stället för armar ?
Bra jobbat Christer! Dom brukar säga att intet är som väntans tider. 390:n har nästan 7000 vajertimmar med originalkoppling så det är väl bara när det händer!?
Kom nyss hem efter att ha tankat bilen. 2,39 €/liter för dieseln, 14 cent dyrare än 95:an!! Kunde vara väldigt intressant att höra med vad man egentligen motiverar den höjda fordonsskatten för dieselbilar?!
I vårt fall för VW Tiguan nästan 900€/år. Den gamla paketbilen är inte många tior billigare. När sedan drivmedlet är dyrare så försvinner motivationen att betala dylika avgifter någonstans mellan bränslepumpen och tanklocket!! Brännoljan lär börja närma sig 2 € den med så skogskörningarna börjar bli av den kalibern att det som avverkas ska utan diskussion eldas med. Blir väl att riva leveranskontrakten och sälja brännved av virket nästa vinter. Veden lär antagligen kosta skjortan då om marknadskrafterna funkar lika som vid bränslepumpen. Kommer nog ihåg när inflationen låg på 15% +, men då levde lantbruket med den gamla kostnadskompensationsmodellen så produkterna steg i samma takt. Låt vara med ett års fördröjning, men i alla fall. Nu lär nog lantbruket bita i gräset när alla andra led i kedjan tar sitt först. Snacka om att kon kan dö medans gräset växer.
Joo i dessa tider är man glad över att ha små snåla maskiner att köra med. Har ett par tusen liter kvar i farmartankarna, kanske klarar jag vårbruket innan det är dags för påfyllning. Hugger ved som bäst men har också ett kontrakt att fylla och visst veden lär bli värdefull nästa vinter om energipriserna fortsätter i samma spår. Jag har distriktsskogsmöte imorgon och kommer nog återigen att ta upp frågan om leveranspriserna. Det börjar ju t o m bli dyrt att hålla igång motorsågen med dessa bränslepriser. Så fordonsskatten kunde dom nog slopa, det trillar in bra med momspengar nu då priserna är höga och skatten är procentuell.
Min taktik med att vänta ut gödselpriserna till våren gick nog i kras med Putins invasion av Ukraina. Nu hinner nog inte situationen stabiliseras i tid. Såg att Yara stoppat försäljningen, dom behöver säkert en beräkningstimeout för att se hur mycket dom ska kunna sko sig på böndernas gödselbehov ännu i vår.
Den ena efter den andra gödselfabriken pausar eller stänger ned för gott. Naturgasen är för dyr och oljan likaså plus att grundämnena hamnade på fel sida av rån.
Hörde några som köpt konstgödsel tidigt i somras tänkte sälja den till dagspriser och få bättre förtjänst än att odla spannmål och dessutom tröska och torka den för dyr olja.
Nu är det också fifty fifty vem som gör bondens odlingsplan kommande vår. Brännoljan går att fixa på något sätt men konstgödseln föll nog utanför alla tänkares tankar, så illa är det.
Aluminiumburktillverkningen gick samma öde som grundämnena. Även senaste höst var det brist på burkar. Brist på arbetskraft är däremot tryggad i stor mån. När det finns ledare i världen som kör 35 årsplaner i stället för nästkommande val. Anarki ligger nio måltider bort, maten är mera värd än någon tror men när ingen(för få) lyckas prissätta den på ett hållbart sätt. Så nu är vi här.