Vilse i felkods-pannkakan

Låt oss klargöra en sak direkt. Jag har inget kontrollbehov what-so-ever. En bonde som inte kollar väderleksrapporten utan väntar och ser vad det blir för väder i morgon kan väl inte kallas kontrollfreak? Däremot gillar jag inte att andra tar kontrollen över mig heller, speciellt inte mina maskiner!

Under många år har man vant sig vid att det mesta i problemväg skall man lösa själv. I början kunde man mest ingenting och har sedan den taggiga vägen inhämtat en del lärdom och erfarenhet som gått bra att använda vid haverier och motgångar. Hittills har det varit kunskapen det fallerat på om man blivit tvungen att kontakta verkstad, men utvecklingen har kört förbi och skapat FELKODER!

Jag har under den senaste veckan servat både Valtra och Citroen hos märkesverkstad. I båda fallen var tydligen avläsning av felkodstabell en central verksamhet. Jag har dålig erfarenhet av felkoder, jag tycker dom är näsvisa! För ett tag sedan började batteriet i Valtra bli dåligt och en morgon orkade den inte starta. Då stod felkod 402 (typ) i displayen. Efter dykning i handboken visade det sig att denna kod betyder: “Spänningen låg, ladda batteriet” Efter ca 40 år med maskiner och batterier tror jag mig veta att om startmotorn inte orkar dra runt kollar man batteriet i första hand. Under vårbruket i år kom plötsligt en felkod som betydde “Du har något problem i växellådan som du inte behöver bry dig om utan kan köra vidare” Intressant, jag har ett problem som jag inte behöver veta om!

Vid fråga på Valtraservicen vad det betyder att läsa av felkoderna fick jag svaret att den upplyser om eventuella störningar som varit. Detta gjorde att fantasin inte gick att få stopp på på vägen hem, hmm störningar som varit, kan det se ut ungefär såhär då;

UTDRAG UR VALTRAS STÖRNINGSKODER 2010

24.4 Jag fick stå ute i regnet, jag är våt fryser och är arg!

3.5 Husbonden tänker börja vårbruka. Idiot, det är för tidigt

5.5. Jag fick dra en harv som är för tung. Borde kontakta facket

10.5 Husbonden har ätit vitlök igen, urk!

etc, etc

Jag läste häromsistens om någon komplicerad hömaskin som har kontakt med fabriken via internet och sålunda kan fabriken kolla inställningar och felkoder via nätet om problem uppstår. Detta är säkert bra, men vad mera finns inbyggt där? Kan det vara så att Mats rundbalspress i panik ringde hem och berättade att den blir antastad med hammare och behöver få hjälp? Visionerna är många, nästa gång man kör lite överhastighet kanske personbilsdisplayen meddelar; “Stanna på nästa parkering och invänta polis. Ringer 112…”

Det som skrämmer mig allra mest är hur det skall gå med fordonen i framtiden. Vad gör nästa generation när den vill återställa dagens personbilar som veteranfordon om 50 år. Vissa bilar går ju inte ens igång om batteriet varit urtaget en stund. Hur går det då efter 40 år i ett uthus? Det verkar ju rätt uppenbart att vi lever i en Orwellsk tid där varje dag  skall glömmas i morgon och ersättas av en helt ny tid, och det gillar jag inte! Vi har vår historia och våra rötter som är  det som gjort oss till den vi är. Det verkar ju knappast troligt att någon om 300 år stolt visar upp en MP3 fil som gått i släkten i 300 år!

Fast ändå kan ju det moderna vara kul, vem skulle kunna läsa ovanstående dravel om inte datorerna fanns. Kanske om man spikade upp det på väggen i Pått-boden kunde några ha läst det där.

Fotnot: Pått-boden var en Ahl fillial i mina hemknutar som upphörde 1984. En matvarufillial som hade bättre utbud av slåttermaskinsbett än länkkorv.

Författare: Kalle

Har varit spannmålsodlare sedan 20 årsåldern. Jobbar som brandförman i Närpes, det betyder att jag inte är heltidsjordbrukare annat än i hjärtat. Jag har familj, sambo och tre döttrar födda -04, -09 och -16 Jag odlar spannmål och oljeväxter på 38 ha, och gör detta på största allvar. Den skrala lönsamheten har inte knäckt mig, bara gjort att jag inte kan vara heltidsbonde. Dessutom har jag ett intresse för närhistorien, och jobbar gärna med att restaurera nyare veteranbilar. (70-talet) Har tre dylika + en mc i garaget. Samlar gärna material och skriver ner mycket nutidshistorier för framtiden. Jag är öppen för det mesta bara det inte har med sport eller idrott att göra. Jag betraktar all sport och idrott som flykt och försvarbeteenden, det man inte kan göra med traktorn kan gott lämnas ogjort!

6 reaktioner till “Vilse i felkods-pannkakan”

  1. Jag köper inga traktorer som har elektronik – så elektronikingenjör jag är. Eller kanske just därför.

    Skall mina maskiner ha kontakt med Internet så är det jag som skall ha byggt systemet så jag garanterat vet vad det gör. Inom datatekniken talar vi om “trojaner”, dvs. program som infekterat maskinen och sitter där och spionerar på vad vi gör. Intressant nog har vissa (stora) företag satt in trojaner i sina system. Därför vägrar jag använda Windows. Speciellt som CIA har krävt att få tillgång till alla krypteringssystem så allting kan avlyssnas …

    Så om vi fortsätter på Kalles fantasier (som alls inte är utopiska utan helt realistiska) så kan det komma traktorer som övervakar allt vi gör och skvallrar åt EU direkt via satellit. Och då kan det dyka upp på skärmen: “Meddelande från Bryssel: Aja-baja, du har kört 10 cm för nära diket med harven ! Gör du om det så dras stödet bort !”

  2. Om minnet inte sviker mej helt hade vissa skogsmaskinstillverkare för nåt år sen problem med virus i sina harvestrar. Så helt avlägset är det inte.

    Teknik är alltid kul, bara den fungerar. Det finns ju en del system där maskiner och traktorer kommunicerar, bl.a. JD har en rundbalare som kan styra funktioner i traktorn. När en bal är klar stannar rundbalaren traktorn utan att föraren behöver göra nåt, lindar nät runt, släpper ut balen och släpper iväg traktorn igen. Kanonfint, men hugaligen när det där börjar krångla…..

    Betyder det att vi snart ser en “F-Secure for roundbalers”?

  3. snackade med min verkstad i våras, och han sa att både Valtra och Case finns inte alla reservdelar att fås nya och det var traktorer som tillverkats 1985 cirka, han hade blivit hänvisad till att köpa reservdelar från skrothandlare, men det är ju alltid så att de reservdelar som slits är de som först tar slut på skroten oxå

    så veterantraktorer i framtiden kan kräva lite kreativitet

  4. Eller så kör man med Massey-Ferguson där det växt upp en hel industri som bara tillverkar reservdelar för de gamla modellerna.

  5. haha, dagens bästa Kalle 🙂 hörde också om en biltillverkare som fick stora problem då de hade förutspått fel vilka saker som skulle gå sönder i vilken utsträckning. Leveranstiden för vissa reservdelar steg till över ett halvt år 🙂

  6. Det börjar finnas allt färre “riktiga” mekaniker och allt fler komponentbytare. Bra spånat Kalle!

Kommentarer är stängda.