25 januari, 2011 av Kalle

Zetor+skog=error

En läsare kommenterade mitt inlägg om skogsbruk med ovanstående text. Han vet inte hur rätt han har och nu skall han få ännu mera vatten på sin kvarn i följande historia.

Det var en av dom ovanliga dagar för några år sedan som jag hölls i skogen och tog vara på några vindfall. Det var före jag hade vinsch på lunningsgripen så varje träd måste hämtas mekaniskt från fällplatsen. Detta var i sanning bökigt och så småningom hade jag krånglat iväg Zetor mot något som kunde kallas livsfarligt läge. Åtminstone för traktorn. Ena bakhjulet var uppkört på en stubbe och naturligtvis halkade traktorn av och damp i backen.

Härvid tog den eld. Trodde jag åtminstone. Kraften försvann ur motorn och den började ryka kolsvart runt kylaren något kollossalt och lät illa. Stanna motorn, hamsa efter brandsläckaren och ut ur hytten, bara för att konstatera att allt var lungt. Inga tecken på några som helst fel. Efter en stund vågade jag starta igen och traktorn gick perfekt, ingen rök, ingen kraftlöshet, ingenting.

Nu kommer frågan, vad hände? Jag fick inte det utklurat, men Bengt-Erik (Moto-Check) gav svaret på en gång. Och svaret förvånade mig.

Vi låter detta bli en tävling. Den första som kommenterar rätt vad som hände får en Bondbloggen vintermössa bara jag får veta adressen. Nisse kanske vet detta men låt i så fall bli att avslöja svaret för du behöver ingen mössa.

Svaret ger jag i morgon samma tid, dvs runt 10 tiden

12 svar till “Zetor+skog=error“

  1. cowboy skriver:

    Motorn tog in olja från luftrenaren! 🙂

  2. Daniel skriver:

    Slaget i backen slog lös allt damm ur kylaren.

  3. Matts skriver:

    Motorn började antagligen gå fel väg.

  4. Pensionär skriver:

    Motorn fick in motorolja via vevhusventilationen till cylindrarna, därför
    rök den. Dom äldre större Zetor traktorerna kan äta upp sin egen motorolja via vevhusventilationsröret som går till luftinsugningsrören.
    Motoroljan tar slut och motorn skär fast. När motorn kallnat fyller man
    på ny motorolja och startar på nytt.I allmänhet går motorn bra om inte
    ventilerna har skurit fast.

  5. B.H skriver:

    Motorn började tvinna bakåt, luftfiltret blev avgasrör.

  6. Stefan skriver:

    Tror också på teorin att motorn spottade ut avgaserna genom luftfiltret.

  7. Kalle skriver:

    Jag kan redan nu utropa en vinnare. Matts var först med rätt svar. Svänghjulet är uppenbarligen så tungt att när traktorn får en smäll i nedåtgående riktning så ändrar motorn rotationsriktning. Meddela din address till karl-gustav.svedjeback@pp.inet.fi så skall jag skicka dig en mössa Matts

  8. Matts skriver:

    Det här kan också hända när man pressar en motor till det yttersta, istället för att kvävas börjar den gå åt andra hållet. Det var kanske mera äldre lastbilar som råkade ut för det här.

  9. Mats skriver:

    I min barndom hade vi en Lada 1200 som man kunde få att gå bakvägen om man ”provocerade” den; vred av motorn och just när den skulle stanna slog man på tändningen igen. Det gick t.o.m. att köra med den i det läget, men jag vet väl inte om den direkt mådde bra av det. Kan det här vara nåt som hör ihop med vridstyva motorer?

  10. cowboy skriver:

    Min Valmet 605 råkade ut för det då man backa med tungt lass.Då när kusken var lite för långsam att trampa ner kopplingen innan motorn dog, sen när kopplingen kom ner rulla traktorn framåt och då lyfte man kopplingspedalen i panik och då starta motorn med backen i fast den rulla framåt.. 🙁

  11. bn skriver:

    Eftersom undertecknad gav upphov till rubriken måste jag väl erkänna att jag varit med om samma sak med min Zetor(zenatong som min ena son sa vid yngre år)Även jag trodde att Zetorn drog sina sista andetag, men efteråt misstänkte jag att motorn gick fel väg när framväxeln var tillkopplad men ”traktorn” gigk bakåt.

  12. jukk skriver:

    På en tvåtaktare (i motsats till en Zetor) går ju fortfarande avgaserna ut rätt väg, eftersom motorn inte har ventiler. Där märks alltså ingen skillnad förutom att växellådan går fel väg. Moderna snöskotrar kan ha en elektronisk backväxel som fungerar så att då man trycker på en knapp, saktar motorn in, och just före den stannar ändras tändförställningen mycket tidigt, så att kolven tvingas stanna före ÖDP och börjar backa och vevaxeln följaktligen börjar rotera andra vägen. Endel gamla tvåtaktsmotorcyklar kunde ha den här egenskapen också. Det värsta exemplet jag hört var om en som körde dragracing och skulle värma upp bakhjulet medan motorcykeln ännu var inne i trailern, med hjulet tryggt emot framväggen. När han lade i växeln och skulle till att börja slira med bakhjulet for han ut med en väldig fart baklänges ur trailern.