5 november, 2011 av Nisse

Hjul under hjulet

Vi var en vecka i Sverige och då köpte jag dubbelhjul till den nya Zetorn. Priset var 2000 kronor och det var ändå dubbelt mer än ett  annat par dubbelhjul som jag kollade in – men de var sålda. Nya dubbelhjul här skulle väl kosta det tiodubbla. En liten tripp till Mariestad vid Vänern var rätt så lönsam.

Men sedan gäller det att transportera hem hjulen och då var den nya paketbilen för liten. Dessutom är det rent livsfarligt att försöka rulla in tunga hjul som är lika höga som man själv. Då måste man ta till dagens universalmedel: Titta på Internet. Där hittade jag direkt hjulvagnar – alltså man satte hjul under hjulet. En enkel ram med fyra små hjul skuffas med sidoramarna på var sin sida om det stora hjulet och så lyfter man upp det med en hydraulpump. En båge ovanför hjulet håller det upprätt.  Sedan är det bara att flytta alltihop till traktorn och skruva fast det.

Nåja, priset på hjulvagnen var sju gånger högre än dubbelhjulens pris så det blir att plocka fram svetsen. Jag köpte fyra 16 cm vridbara hjul för 14 euro styck och en ram av fyrkantrör skall man väl kunna svetsa ihop. Hjulvagnen tänker jag använda vid monteringen av dubbelhjulen på våren varje år. Då slipper man hoppeligen att bli platt under ett stort hjul.

Som vanligt då man bygger något själv så förenklar man genast konstruktionen betydligt. I stället för de invecklade hydraulsystemen på de fabrikstillverkade hjulvagnarna så tänker jag helt enkelt slakta en vanlig verkstadsdomkraft – ta bort hjulen och lyftplattan. Hjulbulten använder jag till att fästa domkraften vid ramen och i stället för lyftplattan sätter jag in en större plattan som kommer mot hjulet.  En sådan domkraft får man för 20 euro i var och varannan butik.

Hydraulik är bra för en monteringsvagn för det är lätt att ställa in höjden på hjulet mycket noggrant. Tidigare har jag använt stumpar och blankor för att få hjulet i rätt läge så man kan skruva i bultarna. Det går också men det bildas en hel del svavelos som förstör det vackra vårvädret.

Det blir en ny tripp till Sverige men visst är det billigt att åka färja från Åbo. För 65 euro får man bil, hytt och resa till Stockholm. Det finns en massa billiga saker för jordbruket på Blocket.se. Jag hade med mej hem två 11 kW fläktar för den nya kalluftstorken. För 2000 kronor fick jag tre stora fläktar med startanordningar och allt vilket är grisbilligt (en fläkt är ännu kvar i Sverige).

Visst har jag dieselmotor till den nya torken men i somras torkade jag flisen och det blev ganska dyrt. Den gamla sexcylindriga Daimler-Benz-motorn sörplar i sej massor av dyr motorbrännolja som numera är över euron per liter. Fördelen är att den ger en massa värme också som jag släpper in i fläkten. Men för flistorkning behövs det knappast extravärme.

De nya fläktarna blir kopplade parallelt med dieselfläkten och kan användas bara då jag inte torkar nånting i den gamla kalluftstorken. Där finns nämligen tre stora fläktar och huvudsäkringarna tål inte mer än det. Att skaffa större huvudsäkringar blir väldigt dyrt – de fasta månadskostnaderna är mycket höga. Men jag märkte att jag ofta kan köra de bägge torkarna växelvis. I somras behövde jag knappast köra den gamla torken alls. Vetet var under 14 % vid tröskningen på en del skiften.

Blocket.se börjar snart bli min huvudleverantör. Man kan få de mest lustiga prylar där för en billig penning.  Återanvändning är bra för miljön – och så passar den utmärkt för en snål gammal bonde …

9 svar till “Hjul under hjulet“

  1. R skriver:

    blocket borde vara spärrat i Österbotten. Blir så förbenat dyrt att åka över och hämta nåt (det mesta godiset finns ju i mellersta eller södra Sverige, sällan norr om Sundsvall)

  2. Nisse skriver:

    Jo, det är lång väg till södra Sverige. Jag brukar begränsa sökningarna till Västmanland och angränsande län. Eller Örebro och angränsande.

    Men annars är det väl lika lång väg från östra Nyland som från Österbotten. Vi har ju 270 km till Åbo. Färjan från Vasa är väl ganska dyr. Från östra Nyland kan man räkna med ca. 200 euro (2000 kronor) tur-retur så man måste hitta nånting som är minst så mycket billigare på Blocket.

    Sedan är det en annan sak att man har ett visst nöje av att syssla med blocket-turism. Vi hade ett intressant samtal med bonden som sålde dubbelhjulen i Mariestad.

  3. R skriver:

    Jo, vår färja är dyr och går åt ”fel håll” dvs upp till Umeå. Sen stämmer det ju förstås vad du säger om våra respektive avstånd till Åbo, mycket längre är det inte för oss – kanske mer en psykologisk bit? Tänk om färjelinjen Vasa-Sundsvall kunde återuppstå…

  4. Christer skriver:

    Har en bekant som byggde om en gammal pumpkärra till att hantera hjulen, kanske det skulle vara ett alternativ?

  5. Nisse skriver:

    Jo, jag funderade på det också men modellen med bred ram (160 cm) som går på bägge sidor om hjulet är ganska smart. Då får jag också större hjul (16 cm diameter). Pumpkärrorna har ganska små hjul.

  6. Mats skriver:

    Jag har nångång läst om en kille som hissade upp hjulen med talja (eller var det en såndär svängbar kran?). Det är lite enklare eftersom man inte behöver ha betonggolv, men kräver förstås att traktorn står på rätt ställe i förhållande till taljan.

  7. Nisse skriver:

    Det kan vara ganska krångligt med dubbelhjulen. Jag måste köra upp traktorhjulet på en bräda av rätt tjocklek för att kunna montera dubbelhjulet. Eller lyfta traktorn med en domkraft. Vanligen blir det brädan eftersom dubbelhjulen lagras långt från verkstaden.

    Dubbelhjulen tar annars väldigt mycket plats. Med tre par dubbelhjul är ett mindre hus fullt … Jag börjar fundera på ett ”växthus” för att lagra dubbelhjulen och en del maskiner. Det är trevligt att ha dem under tak och ett ”växthus” av den typ jag byggde i somras är den billigaste maskinhallen.

  8. Mats skriver:

    Jag hittade faktiskt ett koncept häromveckan som är nästan lika intressant. Fast jag undrar om inte dina växthus är mer stabila. http://www.puuvenekorjaamo.net/projektit/vk.htm

  9. Christer skriver:

    Använder inte dubbelhjul men har hjul av olika dimensioner som jag växlar emellan. Ibland ganska ofta, har hänt att det blivit flera gånger per dag. Erik tog tid en gång utan min vetskap när jag bytte, ”7 minuters pit stop” var hans kommentar efter bytet. Kunde väl ha pressat tiden en halv minut om jag vetat om tidtagningen 🙂 Hade man tillgång till bultdragare kunde det kanske gå att göra på 5 minuter men då fordras det nog att hålen kommer rätt direkt man rullar dit hjulet.