24 november, 2011 av Nisse

Verkstadstider

Hösten är verkstadens tid. Då reparerar man de maskiner som man bara provisoriskt hållit igång med tuggummi och ståltråd under de bråda tiderna och då skall vinterns maskiner sättas i skick. Ute regnar det och är verkligt gråväder. Mitt på dagen är det mörkt som i skymningen. Då passar det bra att pyssla i en torr verkstad.

Just nu har jag installerat kamera på den nya traktorn. Det blev helt enkelt nödvändigt för jag kunde inte se skopans framkant från hytten och traktorn är så tung att jag redan knäckt en planka utan att märka det. Den gamla 65:an med den lilla Jameslastaren studsade ju tillbaka från en brädvägg men det här nya monstret kan riva ett hus utan att det märks särskilt mycket.

Bilden är dålig på grund av kontrasten – i verkligheten ser det betydligt bättre ut. Kameran klarar också av totalt mörker för den har infraröda  lysdioder även om bilden då blir svartvit. Det behövs för jag skall hela vintern köra flis och snö med traktorn. Speciellt då man skall köra in flisen i mellanlagret är det viktigt att se precis var skopan finns för det är inte många centimeters marginal. Och riva mellanlagret mitt i vintern vill jag inte.

Det här är en ”backkamera” som jag köpt från Trollhättan. Det finns en hel del likadana kameror till salu men priserna varierar ganska mycket.  Här kostade hela systemet 2000 kronor (litet på 200 euro) med en 7 tums skärm. Det finns också billigare (med mindre skärm) men lätt går priset långt över det dubbla så man skall jämföra flera olika säljare. Den här hittade jag på Blocket.se.

Tanken är att flytta systemet till andra fordon – speciellt tröskan och paketbilen – och därför köpte jag en extra kabel. Kamera och skärm kan man flytta relativt lätt men kablarna är besvärligare. Sedan gäller det också att hitta bra plats för kameran. Jag byggde en riktigt SVAG ställning så att ställningen ger efter om (då…) man kör emot nånting.

4 svar till “Verkstadstider“

  1. Nisse skriver:

    I går kväll testade jag kameran och den var delvis en besvikelse. Objektivet förvränger bilden så grundligt att man inte kan säja exakt var skopan befinner sej. Nån sorts precisionsstyrning är inte alls möjlig.

    Man kan se att nånting finns där men var det finns är omöjligt att avgöra. Jag är inte säker på att det lönar sej att köpa en backkamera – åtminstone utan att testa den ordentligt först.

  2. Mickel skriver:

    Om den inte fungerar där kan du använda den i sålådan på rapiden för att övervaka utsädesmängden. Det lär fungera bra och kan ge några drag extra efter att givaren alarmerat.

  3. Nisse skriver:

    Jo, det hade jag litet siktat in mej på med kameran också. Jag har pysslat med olika givare i såmaskinen (redan med gamla Simultan) men ingen har fungerat tillräckligt bra utan man måste stiga av traktorn och se efter i alla fall. Där behövs ingen avståndsuppskattning och där behövs verkligen vidvinkel (som ju är orsaken till den förvrängda bilden).

    Men kanske jag måste skaffa en kamera till för gödselsidan också … ? Systemet har färdig ingång för dubbal kameror.

    Sedan har jag funderat litet på att byta kamera till någon med mindre vinkel och bättre bild men det är alltid besvärligt med att få allting att passa ihop. Visst skall de ha vanlig PAL eller NTSC men, men …

    Systemet är inte anskaffat bara för frontlastaren så jag får prova mej fram på olika användningsområden.

  4. Christer skriver:

    En dylik kamera men med bättre bild skulle jag ha användning för också. Den skulle underlätta lådhanteringen på åkern betydligt, speciellt för ovana förare, men också för egen del då det börjar bli mörkt om kvällarna. Det är ju ett precisionsgöra att plocka upp lagerlådorna med grönsaker från åkern och i höst har det varit knepigare än vanligt då lådorna sjunkit ner i gyttjan och traktorn mest gått med sidan före. På min lastartraktor ser man inte pallgaffeländarna sittandes på sitsen men torra höstar går det ändå ganska bra att lasta med den inbyggda känslan för läget på gaffeln. Det har ju blivit en och annan låda hanterad under årens lopp 🙂 Trots det skulle nog bland annat kopplingen skonas om man hade god överblick på läget. En och annan låda har nog också ”punkterats” trots försiktig körning.