Den flytande Ankan

Nytt år och nya utmaningar. Ja, den här senaste veckan har varit en enda stor utmaning vad gäller förbindelsebåtstrafiken. Från och med årsskiftet har vi nämligen haft en “ny” förbindelsebåt, Nordic Duck. Ny är ett relativt begrepp, hon är nämligen från 1960 och är troligen den äldsta förbindelsefartyget som används (har inte kollat upp det, men det där årtalet är nog svårt att klå).

Hur har vi fått hit en sådan gammal plåthög? Ett ord; konkurrensutsättning. Visst sysslar vi själva med det också på vår gård genom att jämföra priser på t.ex. kraftfodret. I de flesta fall brukar vi nog välja det billigaste alternativet men det är ingen självklarhet. Om en leverantör klarar av att erbjuda bättre service än den andra och prisskillnaden inte är oöverkomlig så kan nog också det dyrare alternativet vinna.Huvudsaken är att helheten blir så bra som möjligt Det här skulle jag kalla för sunt bondförnuft.

Tyvärr saknas detta förnuft hos vissa instanser och i fallet med förbindelsebåten så är det pengarna som avgjorde saken. Ryktet säger att skillnaden mellan vår tidigare m/s Viken (som alltså förlorade) och “Ankan” inte skulle ha varit stor. Så i stället för att säkerställa en fungerande trafik med en pålitlig och för denna rutt planerad förbindelsebåt, så väljer NTM-centralen att lägga in en gammal båt som på inget sätt passar in i våra förhållanden. Sen är det ju också en sak för sig hur det över huvudtaget är möjligt att en båt som måste grundförbättras kan vara billigare i drift än en båt som är s.a.s. färdig…

En vecka har hon alltså varit i gång och hon har varit just så usel som vi befarat. Det har varit problem med hydrauliken,elen, styrningen, ljudisoleringen i passagerarutrymmena och p.g.a. hennes konstruktion har hon haft extremt stora svårigheter att ta i land i bryggorna. Vi har här på Heisala en, som jag skulle klassa det, lätt brygga att ta i land i. Ändå tog det henne som värst 5 minuter att ta i land här.

Nå väl, vi må nu ge henne en chans eftersom vi troligen sitter fast med henne de kommande tre åren och igår klarade hon faktiskt av att hålla tidtabellen. Vi väntar dock med fasa på första riktiga stormen och den eventuella isen.

Vi och alla andra som bor här är milt sagt besvikna eftersom vi är beroende av en fungerande förbindelse. Vi har t.ex. mjölkbil varannan dag och  kalvbil, slaktbil, foderbil och diverse transportbilar  måste komma fram till oss då när det behövs. Under Vikens tid behövde man nog inte oroa sig över om de gjorde det, för då kom de nog fram. Klart att Viken också hade sina problem nu och då, vilken teknik går nu inte någon gång sönder? Men ett fartyg som skulle vara antingen skrotat eller museiregistrerat om det vore en bil, kan man helt enkelt inte lita på.

Författare: Sonja

Jag är en 35 årig mjölkproducent från ön Heisala i Pargas skärgård. Jag flyttade hit från min hemgård i Pernå i februari 2008. I augusti 2005 hade vi generationsväxling på min hemgård, sedan dess har jag varit mjölkproducent på heltid. Då jag flyttade till Heisala tog jag med mig största delen av de djur jag hade hemma i Pernå, dvs. 7 kor och 7 ungdjur. Santalahti gård är min mans hemgård som han tog över år 2007. I dag har vi 55 mjölkande kor och ungefär lika många ungdjur, totalt drygt hundra djur. Här odlas ingen spannmål, alla åkrar(förutom några viltåkrar) används till att producera ensilage åt korna. Förutom att jag jobbar på gården på Heisala har jag fortfarande kvar min hemgård i Pernå. Den är idag en växtodlingsgård, där det odlas spannmål och vall. Dessutom finns där skog. Jag är själv med och sköter arbetet där så ofta jag kan, mina föräldrar, framför allt min far, är till en stor hjälp. Jag har alla maskiner kvar där från den tiden jag bodde där. Vi lagar allt hö som vi använder för korna i Pernå och dessutom lagar vi ensilage där också. Balarna transporterar vi sedan med långtradare till Pargas. Vi sysslar mycket med avelsarbete och vi tar också i mån av möjlighet emot besökare på gården. Kort sagt; detta är mitt drömjobb!

9 reaktioner till “Den flytande Ankan”

  1. ja, det skulle nog behövas lite mer bondförnuft på fler ställen än NTM centralen 🙁

    men ibland lyckas det ju i allafall. De som skrev avtalen om Helsingfors spårvagnar hade en klausul om att de nya skulle fungera lika bra som de gamla, och när de inte gjorde det så blev det bara för tillverkaren att betala.

    Borde finnas straffavgifter i avtalet som är kännbara ifall grejerna inte fungerar. Tyvärr är ju det sällan fallet.

  2. Jo och i det här fallet borde det ha funnits också en åldersgräns på hur gammalt fartyget fick vara. Så har jag förstått att man gör i andra sammanhang. Det är nog en stor miss de har gjort på NTM-centralen, vi kan ju bara hoppas att de skulle bära sitt ansvar o medge att det här inte fungerar o ta Viken tillbaka.

  3. Och så kunde de ta ned månen också … En äkta byråkrat erkänner aldrig att han gjort fel. Jag har bråkat med idioterna ifråga om fibernätet och det är som att prata med stenar. Om ni såg på Spotlight i december så satt de med påklistrade flin och upprepade som papegojor att “allting gick bra” fastän det var helt klart att ingenting gick bra utan allt gick åt fanders. Det skulle vara en stor förbättring att ersätta dem med maskiner som är lika lätta att prata förnuft med men mycket billigare.

  4. Stämmer, det är en otrolig mängd inkompetenta personer på poster de borde undvika som pesten. Gäller också en del arkitekter, trafikplanerare mfl.
    Den ekonomiska skada man åstadkommit i detta landet genom att göra saker “billigt”, “konkurrensutsätta” och “spara” i investeringar har kostat miljarder och miljarder extra i åratal. Ta Ring 1 / Ring 3 som exempel, där man i byggskedet sparat några miljoner genom att låta bli att bygga planskilda korsningar men låtit väganvändarna bränna upp miljarder liter bränsle att öka växthuseffektan med under årens lopp i stillastående bilköer… men det kostade ju inte planerarna ett korvöre!
    Nu har man efter 30 år i Esbo lyckats få igång ett metrobygge efter att man byggt en 8-9 filer bred Västerled som slutar i väggen och morgon och kväll fungerar som Finlands största parkeringsplats!
    I skärgården skall man ha sådant folk och bestämma som vet hurudant det är och inte bara läser siffror ur papperet. Att läsa att båten är 1/2 timme försenad i en rapport i ett 20 grader varmt rum är litet annat än att stå dendär halvtimmen på bryggan i minus 24 med en 14 m/s nordväst och horisontellt snöglopp över sig…
    Men presidenten sade ju något om girighet och likgiltighet mot sin nästa… (?)

  5. Att ni orkar lipa! Herregud! Låt båten och besättningen köra in sig. Bortskämda människor.

  6. Inkörningen borde ha skett före 1 januari, inte fr.o.m. första januari. Inte testar vi heller våra maskiner när vi ska börja t.ex. bala ensilaget utan vi gör det nog före vi börjar för att säkerställa att dom fungerar.

    Jag antar att du Sune har varit o åka båten, så att du vet vad du pratar om? Det enda vi vill är att servicen ska hållas på samma nivå den var, men så är inte fallet nu.

  7. Att man orkar vara så gnällig. då ska man inte bedriva verksamhet i skärgården om man inte kan klara av 30min försening då en ny båt sätts in på rutten! jag har åkt den båten mååånga måånga gånger. då hette den Lotta II och var inte renoverad. Den dög åt oss då.. nu är den uppfixad och renoverad och den duger inte åt er.. snacka om I-Lands problem.

  8. Hej!
    Jag måste blanda mej i denhär diskussionen lite, även om jag inte riktigt vill och själv står helt utanför och bara tittar på skapelsen genom datorskärmen. Men varför intresserar detta mej? Ja, jag står själv utan någon som helst förbindelse, men i dagens läge kanske det är lika bra, skulle vi få någon form av förbindelsebåt till vår holme skulle det väl antagligen inte vara en anka, utan någonting i stil med en bofink. Men, jo, du har en poäng Sune, visst klagas det, det gör dom som bor året runt längs den linjen, men, det skulle vem som helst göra, tror även du sune skulle göra det om ditt liv och leverne hängde på denna sköra anktråd, det handlar kanske inte direkt om så drastiska saker som liv och död, men varför inte, vid olycksfall i svåra istider, eller storm finns ju medi heli, det får man vara glad för… men även den har sina begränsningar i väder. Har inte heller hört att stadsborna var förtjusta när tåget mellan åbo och h.fors var försenade förra vintern fast det bara kunde handla om 5 minuter. Skulle tåget ännu till ha ljud upp emot 85decibell och dörrarna på tåget skulle ha sådant ljud att passagerarna skulle få hörselskador, skulle antagligen inte det tolereras, vad skulle hända i en sådan situation tror du sune? Jag tror inte det skulle bli ett så långlivat tåg. Det konstiga är ju att det inte spelar så stor roll när det handlar om några få människors liv och leverne, är inte deras hörsel lika viktig? Visserligen kan det hända att även ankan kommer att köra in sej i en bra tidtabell, att ljudet minskar, att den klarar av is och storm, men det som jag tror folk är mest förbannade över är att det som man visste att fungerade, det man visste man kunde lita på, helt sonika byttes bort, för en enda jävla orsak, DET ÄR BILLIGT!!!
    Ursäkta språket, det kom liksom rätt fram från hjärtat. “Man behöver inte ta till kraftuttryck i form av svordomar”… sägs det, men ibland blir man så arg när folk inte förstår, när det inte går fram, när det känns som att kasta vatten på en gås, när alla samtal och förklaringar inte leder någon vart, att detta ÄR ett stort problem, då är det enligt mej lite befogat med fula ord.
    Till slut tycker jag “sune” att du kan sluta “lipa” själv, om att de “lipas”, pallervant

Kommentarer är stängda.