Vårbroddarna 2016

Den traditionella tiden för  sii-opa-bråddana (se på broddarna) är inne. Då vi var små så åkte hela familjen i bilen för att se på broddarna runt om i byarna. I år gjorde jag resan med traktor eftersom den nya (begagnade) sprutan skulle testas i grannbyn Lindkoski. Och så har jag sprutat de egna åkrarna  – blev klar i går.

Våren var bra i den meningen att brodden kom upp ganska jämnt men sedan kom det ett större regn i slutet på maj så att alla svackor stod fulla. Vi fick omkring 40 mm men ett smalt regnområde drog genom byn och gav upp till 60 och 70 mm på sina ställen. Det syntes då jag körde till Lindkoski. På vissa fält var brodden alldeles gul.

Våra åkrar klarade sej ganska bra och svackorna blev inte sämre än många andra år. Brodden kom upp fastän jag var rädd för att vi sått för tidigt. En åker var helt tydligt för fuktig. Brodden kom upp men jag tror rötterna får för litet luft då jorden blev tillpackad. Och nu börjar torka störa växten.

I år körde jag den nya sprutan (Hardi 800) med Belarus för första gången. Och det märktes. Man undrar hur tillverkarna tänkt sej att man skall få fast kraftuttagsaxeln. Det är svårt att rymmas mellan bakhjulen och sprutan som på den ena sidan har ett stort filter och på den andra en stor påfyllningskran. Man måste krypa under traktorn eller hänga i knävecken från taket för att komma åt kraftuttaget … Till sist pressade jag mej med våld mellan sprutan och bakhjulet och fick med ena handen fast kraftuttagsaxeln. Med nöd och näppe.

Som jag skrev tidigare (Mera fel i ledningen) så var det bekymmer med de elektriska funktionerna. Jag trodde jag hade fixat felen men då jag skulle börja spruta så fungerade inget. Locket bort och universalinstrumentet fram igen. Det visade sej att bägge säkringarna var dåliga – den ena sönder och den andra av helt fel typ. Tydligen hade förre ägaren inte reservsäkring av rätt typ (glas 5x20mm) så han satte in en bilsäkring som ibland gav kontakt och ibland inte. Med två nya säkringar så började de elektriska ventilerna fungera igen.

Jag bryr mej inte om alla möjliga styrfunktioner för sprutan men elektrisk avstängning och tryckreglering är bra att ha. Och en enkel styrburk med de funktionerna finns på den nya (begagnade) sprutan. Vad därutöver är, är av ondo för det bara krånglar och är dyrt.

Så var det litet problem med Belarus. Jag hade inte använt kraftuttagsaxeln på en tid och fick börja med efterforskningar hur man kopplar in den. Det var inte bara att sätta spaken i nedre läget utan det fanns ännu två andra spakar som måste ställas in – en under sitsen och en under motorn. Jag hade visserligen gått igenom hela rumban en gång för länge sedan men då hade jag inte skrivit upp ordentligt hur det fungerar så jag fick läsa igenom verkstadshandböckerna på nytt. Visst stod det i bruksanvisningen att det fanns en spak men inte var och inte hur den skulle ställas in – typisk handbok …

Men sedan gick det bra att spruta. Marken är nu så hård att det inte blev spår alls efter den tunga traktorn + 1000 kg för sprutan. Man ser också på brodden att den lider av torka. Först gjorde det stora regnet ytan tät och sedan torkade den till en stenhård skorpa. Tur att brodden hann komma upp för annars hade det inte blivit nånting alls i år.

DSCN5811

Inte ser det så vackert ut jämfört med de jordbearbetade åkrarna men det blev nu inte direkt missväxt. Man ser tydligt hur halmen från i fjol ligger som ett täcke på marken. Jag undrar om den kvävt en del ogräs för det verkar vara ganska litet i år. Eller så har det bara inte hunnit upp genom halmen än. Här syns också sprutspåret som helt enkelt består av ett mellanrum på 40-50 cm mellan två såddvarv. Det fungerar utmärkt och det var i år inga problem att hitta rätt med sprutan. Jag kör två varv, lämnar mellanrum och sedan mellanrum vart fjärde varv. Med 3 meters såmaskin och 12 meters spruta blir det helt rätt. Men man måste så litet om vartannat i de fyra varven så att det kompenserar 50 cm mellanrum.

Allt blev inte så bra. Halmen ställde bara till problem på en åker där den samlades framför såmaskinen ett par gånger. Den värsta skraamån (skråman) blev det på Petjärmosans mullrika del där jag inte märkte att såhjulet slutat rotera då halmen släpade under det. På den modell av Rapid som jag har så finns såhjulet mitt under maskinen. Tydligen var det ett problem för på nyare modellar finns hjulet vid sidan av maskinen och då slutar det inte tvinna så lätt. Jag måste tydligen sätta in en rotationsvakt på hjulet (magneter + reedrelä).

DSCN5813

Här lider brodden både av alltför tidig sådd varvid ytan blev för tät och av torkan. Men det skall komma regn i morgon så man får hoppas det hjälper.

Det var trevligt att köra med Belarus nu då det var så torrt att det inte blev stora spår. Förr körde jag med MF165 som var alldeles för lätt i framändan och i början gick med framhjulen i vädret tills sprutan blev litet tommare. Enda problemet är att Belarus  svänger dåligt men det har betydelse bara första varvet. I Belarus sitter man också så högt att man inte blir så omsvept av sprutdimman hela tiden. Snacka om sprutrester i livsmedlen – vi sitter och andas in ren sprutvätska flera dagar per år …

DSCN5815

Jag är ganska nöjd med den nya sprutan men så har jag också lång erfarenhet av den gamla Hardi som jag byggde om och satte in filter och elektriska funktioner på (en gammal vindrutetorkarmotor ställer trycket). Den nya har inställningar för bommen med vev. På den gamla sprutan fick jag skruva i en halv timme för att höja bommen. Och bommen är stabilare. Enda problemet är att tryckmätaren är på fel ställe. Först gången jag skulle köra med den så försökte tryckmätaren komma in genom bakrutan. Rutan trycktes in och mätaren blev mos men annars gick det bra. Jag flyttade mätaren men den borde ännu flyttas 10-20 cm bakåt. Eller så sätter jag den på stänkskärmen på traktorn med en tryckslang till bommen. Så har jag på gamla sprutan och det är bekvämt att kolla trycket.

Tyvärr så fick jag inte det sprutmedel jag hade beställt (slut i lager – kommer mera nästa år). Jag ville ha metsulfuron (Ally 50) mot baldersbrå som ju är ett problem då man inte jordbearbetar men fick nöja mej med tritosulfuron (Tooler). Det senare är bättre mot snärjmåra som hos oss är ett problem våta år men det kan hända att jag måste spruta en gång till med nånting mot baldersbrå. Det är ett hemskt ogräs vilket jag kunde konstatera året efter den eländiga viltåkern. Kolla in bilden på Aldrig mera miljövårdsåker ! så förstår ni vad jag menar …

Nu är det bara att rulla tummarna (he-he) och vänta på tröskdags – utom att det är en massa hus och maskiner som skall repareras.

 

Författare: Nisse

Jag är bonde i n:te led på Bosas rusthåll i Hindersby som troligen är kring 1000 år gammalt - ingen vet så jag kan lika gärna påstå det. Nån vanlig bonde är jag inte för jag gick i skola och blev elektronikingenjör och forskare i teoretisk datateknik vid Tekniska högskolan - senare docent och professor. Men det var mest hobby och extraknäck för jag har bara missat en vårsådd och det var då jag var i Dragsvik. Sedan 2004 är jag heltidsbonde till 150 %. Allt är heimlaga och jag har bara skrotmaskiner som jag reparerar och bygger om själv. Med dagens priser är det inte möjligt att köpa nya. Dessutom bygger jag optiska fibernät på landsbygden. Det är inte alls mera så mycket arbete med sådd och skörd men desto mer med att bygga hus, reparera maskiner och ställa i ordning. Till det går numera 95% av all tid! Så jag bygger (sedan jag fick min första hammare och 10 kg spik till julklapp som femåring) och skruvar med maskiner, gräver i jorden och hugger i skogen på vintern. Och så måste fliseldningen skötas förstås. Mest hänger jag på nätet och diskuterar över hela världen.

5 reaktioner till “Vårbroddarna 2016”

  1. Jodå, broddarna är lagom bra tycker jag. Inte för mycket men heller ännu inga riktiga svackor utom några
    fläckar som blev tomma då drivningen på såmaskinen krånglade. Men som min bortgångne morbror brukar säga “man gläder sig åt växten bara en gång och ju senare dess bättre!” Tillkopplingen av Hardi är ett avancerat artisteri som skulle vara förbehållet limbodansare eller motsvarande, inte en gubbe på 50+
    där “airbagen” löst ut ngt. Jag brukar sätta fast hydraularmarna och lyfta så mycket man törs så att hela
    rasket lutar bakåt och koppla kraftuttagsaxeln ovanifrån. Följande orsak till att man kan ha en del att
    förklara den dag Sankte Per klingar i klockan är fastsättningen av tryckstången. Spårmarkörsgrejorna precis
    ovanpå och trångt om händerna som bara den. Efter fastsättningsmanövern följde så fyllning, putsning av
    alla silar och filter samt provkörning vilken utföll till belåtenhet. Hade mina misstankar eftersom sprutan
    blev ute i höstas med lite vätska i när det plötsligt nöp till med -10 för en natt. Fyllde tanken och lade i
    preparaten och drog iväg. Bara för att komma ca 400 meter när jag plötsligt blev utan tryck i hela faderuttan. Troligtvis är det väl ngn ventil som är skadad. Skulle det vara fel på membranen i pumpen
    borde det ju läcka ut vatten under, men det gör det inte. Tanken nästan full med färdig blandning och
    ingen bottenkran att stänga av till pumpen med. HOW TO DO?! Har en teori om att luta snöskopan sådär
    lagom och släppa ur tanken i den, reparera pumpen och suga upp alltsammans med påfyllningsaggregatet.
    Enligt Murphys lag så utlovas regn flera dagar framåt. Vet någon hur länge färdigblandat står sig?

  2. Även jag borde ut med Amazonen…….. men är lagom utpumpad efter blankettarbetet. Så det blir nog slafen nu……. hoppas på solsken efter regndagarna som ser ut att bli flera dessutom. Kantänkas att det blir tid för nåt inlägg då, nu har det hänt mycket som man kunde ventilera 🙂

  3. Min hardi började pumpen läcka i höstas, till sist for också trycket. Orsak o-ringarna i ventilerna. Orsakat av kylarvätska under vinterlagringen.

    Det finns två sorters oringar, såna som tål olja eller såna som tål vatten. Det finns inte sådana som tål både ock.
    Sprutan är väl 15-20 år i alla fall.

    Borde nog stå sig blandat i någon vecka.

  4. Diagnosen fastställd till ventilerna. Ena ventilen hade “korgen” brustit på och ventilbrickan fallit in till membranet. Diverse delar hade sedan hittat den andra ventilen och kilat fast den i öppet läge. Blev resa
    till Konekesko i Kokkola efter delar. Tog båda ventilerna nya, men skillnaden är den att de gamla ventilerna
    inte hade o-ringar som tätningar utan mer påminnande om ett slags stefapackning. Få se om det kommer
    att hålla tätt?! Borde annars startas ett upplopp mot nämnda företags reservdelspolicy. 40€/st är väl blodigt
    men värre exempel finns. T.ex dragkroksvajern till MF 390 347€, som hittat, gasvajer á 134,00€ när pirat
    kostar 21,50! Bromsbeläggen till Claas Dominator 250,00 €/st x 4 belägg = 1000,00 €! Sjukt! Iaf regnar
    det nu för vid gavel så det finns gott om tid för service. Ska passa på och byta olja i 390:n samtidigt när
    man ändå är på G i regnet.

  5. Tillredd sprutvätskas hållbarhet är vad jag förstått beroende av vilket och hur många preparat som blandats samt vattnets kvalitet. Allt från några timmar till flera dagar gäller. För vissa är lite omröring för att undvika fällning nödvändigt.

Kommentarer är stängda.