1 september, 2019 av

Förgängliga manicker

Så här inför lagringssäsongen borde man se över automation och utrustning för att vara rustad när det bär till. I ett par av kylrummen har automatiken inte riktigt fungerat sen i vintras och en koll gav vid handen att några sensorer gett upp, det har också hänt tidigare så jag har haft några på lager men dom verkar nu ha gått åt allihopa. Ett par av motorschuntarna för kylmedia verkade också nyckfulla i regleringen. Plockade sönder en för att se vad som felades och till min förvåning såg jag att dreven i den i Schweiz tillverkade reglerutrustningen var gjorda i plast. Man hade väl förväntat sig att man i urmakarlandet skulle använt sig av beständigare material? Det kan ju lätt hända att kylventilen trots mantelvärmare kärvar lite och plasten ger sig.

Drev av plast i motorschunten.
Kuggarna i det inre drevet har gett sig.

Kollade lite på nätet men det verkar inte att finnas reservdelar till manicken utan man ska snällt punga ut med en 200 euro i en ny trots att det endast är ett sketet drev som havererat.

Eller…..

Är det nåt man med hjälp av 3D-skrivare kunde reproducera? Tror jag får försöka undersöka den saken till först.

Etiketter: , ,

12 svar till “Förgängliga manicker“

  1. Nisse skriver:

    Det ser precis ut som (plast)kuggväxeln på min slipsten. Den är annars i bra skick men kuggarna slut. Troligen är plastkugghjulen så billiga (några cent ?) att de inte täcks erbjuda dem som reservdelar. Dessutom är det besvärligt att hålla ett reservdelslager så de struntar i det. Bättre om folk köper nya maskiner i stället. Och då man köper nånting första gången så ser man ju inte vad som finns inne i lådan.

    Garantier är helt värdelösa. Det kostar mer i arbete och tid att börja bråka om garantin. Hela systemet är värdelöst numera.

    Schweiz var FÖRR en garanti för kvalitet men de är först och främst ekonomiska och nu tillverkas ”schweiziska” maskiner i Kina för en spottstyver. Över huvud taget så måste man köpa gamla prylar som är tillverkade före 1970 för att få kvalitet. Och nånting som kan repareras …

  2. Daniel W. Nyman aka Danno skriver:

    Den där går säkert att ganska förmånligt få printad i metall (mässing, rostfritt el. titan). Problemet är att någon bör göra ritningen på den och det kostar i vanliga fall (lite för mycket). Det finns tjänster som skannar föremålen i 3D men sedan bör scanningen finslipas i Cad el. dylikt för att nå det förväntade resultatet. Förmånligaste är att rita ritningen själv men det kräver en del tid och basfärdigheter i vektorprogram för att skapa en tillräckligt bra ritning för att inte skapa tilläggs kostnader för den som printar delen. Lycka till.

    Själv skulle jag föredra att du hittar en motsvarande produkt som är i metall och sedan enklare i framtiden kan göra kopior på delarna. Eller ännu bättre göra 3D skanningar på på delarna på förhand.
    Det finns relativt billiga 3D skanners på marknaden idag som gör ”standardiserade” filer (ritningar) för att sedan direkt införa den till 3D printern.

    Lycka till!

  3. per skriver:

    Att man skall behöva uppfinna kugghjulet på nytt är lite märkligt. År 2019, med alla certifikat osv

    I storstan(kasåkern) skall en jätteränna (jättegryta) sprängas bort i berget så men kan bygga räls för spårjokern. Den är bara typ 12000 år gammal och går aldrig att få igen. På landet kan man inte ta bort en skarv, säl eller varg som man får att öka igen på två år. Det är skillnad på folk och folk eller ställe och ställe.

  4. Micke skriver:

    Vilken tur Nisse att Du sa 1970! Jag har i min ägo en sk ”amerikarova” av silver som är tillverkad ngn gång på ca 1880-90. Elgin Natt Watch Co står det på urtavlan. Har på skojs skull haft igång den i en vecka och på sju dagar har den haft 25 sekunder för bråttom och ”bitna se”! Tycker det är godkänt med råge av en 120+ åring! Tydligen kunde man tillverka kugghjul på den tiden! Har nästan på känn att Schweitzarna kan slänga sig i väggen! Det var min farfars far som köpte den i Amerika när han jobbade och slet som gruvjobbare. Sedan dess har den gått från generation till generation
    när äldsta sonen fyllt 30 år. På baksidan av boetten har vi allas namn ingraverade med födelseår så när min grabb fyller 30 så blir han den 5:e som övertar klockan och får sitt namn där även han. Till klockan hör även en silverkedja med en slags gravyrlänk på, men den är så sliten att det inte går att tyda graveringen.
    Den lär nog följa några generationer till ur tiden!

  5. Christer skriver:

    Slit och släng (efter så kort tid som möjligt) mentaliteten råder överallt. Men var det inte på tal att EU skulle börja ställa krav på hållbarare produkter för att spara på miljö och klimat?
    De e ungefär som när jag beklagade mig över åt försäkringsbolaget att 50+ åriga verktyg förstördes i branden. ”Men du får ju skaffa nya” menade försäkringsmannen. ”Jag vill hellre ha 50 år gamla verktyg för det som hållit i 50 år håller nog 50 till”. Till sist höll han nog med om att det var bättre kvalitet på grejerna ”på den gamla goda tiden”.

  6. Christer skriver:

    Tack för lyckönskningarna 🙂
    Så det går att 3D printa i metall också, det visste jag inte. Synd att det ska va så svårt att programmera apparaterna, man kan ju inte börja plocka sönder manickerna bara för att skanna in de delar som man tror att kommer att behövas i framtiden. I det här fallet har jag flera likadana mackapärer så kanske kunde man plocka ut kugghjulet ur en fungerande för att kopiera ett antal kugghjul?
    Gäller bara att hitta nån med rätt utrustning som tar på sig tillverkningen.

  7. Christer skriver:

    Det här med certifikat är väl mest ett påhitt för att certifierarna ska få inkomster.
    Det senare finns det så många exempel på att man inte vet vilket man ska välja…….. 🙁

  8. Christer skriver:

    En dylik har jag också i min ägo, visserligen inget man nöter på längre men fungerar gör den. Får se vem som gör sig förtjänt av den sen när gubben blir gammal 🙂

  9. Peik skriver:

    Ett av problemen i just sådana där fall är tyvärr det, att utväxlingen är så stor att krafterna blir våldsamma fastän motoreffekten är liten. Gör man alla kugghjulen i metall är det bara ”något annat” som i stället går sönder då ventilen kärvar…oftast själva kåpan till växellådan eller fästet till ventilen…

    Råkar själv ganska ofta ut för precis motsvarande bekymmer med sjuntmotorerna i samband med fjärrvärmeanläggningars automatik, den lokala yrkesskolan som utbildar elever i t.ex. CNC-svarvning & fräsning har ibland varit en räddning i nöden, billiga är dom dessutom, och som bonus har man ju sedan den numeriska ”receptet” färdigt om man behöver flere kugghjul någon gång senare.

  10. Christer skriver:

    Joo, motorn är inte många watt men utväxlingen är stor efter att ha gått igenom ett antal kugghjul. Minns nu inte angivet vridmoment så här på rak arm. Får väl slänga ut nån förfrågan åt hugade verkstadsmekanikers innan jag börjar söka ny mackapär, det verkar som om identisk inte längre fås trots att den inte har mer än 10 år på nacken.

  11. per skriver:

    Som producent kan det komma snabba överraskningar när produkten skall säljas. I dagens snabba mediaflöde så vet både konsumenter och köpmän, ja myndigheter också eller tror sig veta vad som är miljövänligt. Plötsligt en dag kan värmekällan vara fel eller något annat och ingen köper varan.

    Här en odlare med franska metoder eller halvfranska för en fransman hade gjort det mitt på torget eller dylikt.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4c1424b3-f50c-496b-858f-a4554326698a?utm_campaign=kiintea_iltalehti_uutisboksi_201808&utm_medium=almainternal&utm_source=kauppalehti.fi&_ga=2.105878596.655487157.1567316454-1055542404.1551011805

  12. Kimmen skriver:

    I Tavastehus finns en firma DELVA som gör 3D-printar i metall. Lär ha tillverkat en båtpropeller åt en kollega … Slå upp delva.fi på nätet!

Lämna ett svar

OBS! Om du skriver en kommentar som innehåller länkar kommer den att granskas innan den publiceras.

Läs vår kommentarpolicy

*