Obeslutsam vår

Det blev vår. Och sedan blev det vinter igen. Därefter blev det vår med blåsippor och tofsvipor. Och nu blir det vinter igen …

Den globala uppvärmningen har inte hittat oss ännu. Det gör inget men sörjan och lervällingen kunde gärna försvinna – antingen frysa till eller torka upp. Inte för att det varit något problem för mej eftersom jag varit i verkstaden och tagit Zetorns motor i bitar och satt ihop igen.

Sist och slutligen var det bara topplockspackningen som gått sönder mellan två cylindrar så att motorn bara gick på två cylindrar. Men som vanligt så blev det att fixa en del annat då man nu en gång hade motorn i bitar. Jag köpte ny ljuddämpare även om den gamla gick att svetsa ihop. Den var i alla fall av så dålig kvalitet att jag köpte en ny som är betydligt stabilare. Den gamla hade läckt ut sot hela vintern så allt var svart kring övre delen av motorn. Jag misstänkte också att det läckte vatten in i cylindrarna genom avgasröret. Det har hänt förr då locket över röret gått sönder och det regnat ordentligt. Jag borrade då hål i utblåsningsrörets botten men det hade sotat fast.

Likaså bytte jag ut det gamla luftfiltret med torrt element till ett nyare med oljefylld behållare. Det var också mindre så nu finns det bättre plats för motorsågen som jag har framför kylaren. Det passade annars bra men jag behöver en ny slang för det gamla luftfiltret hade 70 mm anslutning och det nya har 80 mm.

Det nya luftfiltret (svart bytta)

Det hade inte tagit så lång tid att bara byta ut topplockspackningen men då man får vänta en vecka på mera delar så går det lätt en månad. Allt var klart och vi hade satt ihop motorn men så blev det problem med anslutningen till bränsletanken – gängorna var dåliga på den ihåliga bulten. Med tanke på att bränsletanken måste tömmas då man byter bult så beställde jag ny och väntade med att starta traktorn i en vecka till. Gängorna var dåliga redan förra gången jag hade tanken loss men då drog jag i den med våld och hoppades att den skulle hålla tätt. Det gjorde den men nu riskerade jag inte mera att sätta tillbaka den dåliga bulten.

Bulten som var boven

Det var förresten slut på brådskan för det blev varmt och kom regn så skogsarbetet var slut för den här vintern. Det sista vi gjorde var att ta ut pärtstockar 32 smala och ganska så kvistfria granar mellan 15 och 20 cm i diameter. Fornminnesföreningen skall ha pärthyvlantalko på Lekstrand (den gamla Leikanlindån) i sommar. Bodans tak är dåligt och måste täckas om. Det gör vi förstås med pärtor som vi hyvlar själva. Vi får låna en fin gammal pärthyvel från grannbyn Lindkoski.

Pärtstockar

Det går ungefär 200 pärtor för en kvadratmeter takyta så vi behöver omkring 10000 pärtor för bodtaket. Från en kubb får man kanske 20 pärtor i medeltal. Då räcker en stock till för en kvadratmeter takyta. Man räknar med att pärttak är lätta men tänk på att taket skall hålla tyngden av all de här stockarna. Förstås blir de mycket lättare då de är barkade och torra.

Den 23 mars hade snön smält bort så mycket att jag tog bort kättingarna från stora Zetorn. Jag kör flis med den och kättingarna sliter hårt på cementgolvet i flislagret. Det började också bli vår i växthuset så jag satte in en liten tältkamin i det lilla arbetsrummet i ena hörnet där plantorna förvaras. Där finns en luftvärmepump men den orkar inte då nätterna är kalla. Den lilla kaminen ger hela 3 kW men måste eldas hela tiden så det är mest nödvärme.

Tältkamin som nödvärme i växthusets plantrum

I skogen gick det bra att köra ännu i början på april. Men en grov kvist hade ryckt sönder returfiltret till hydrauliken så jag hade stora svårigheter att komma hem med skogskranen hängande på ena sidan och utan styrning på vagnen. Det var i en stenbacke som hydrauliken slutade fungera då den blev utan olja så det var inte lätta att backa ut och svänga med vagnen så att jag kunde köra hem.

Returoljefiltret (det vita) under traktorn

Oljefiltret är ganska oskyddat och även om det är högt uppe så kan de grova kvistarna riva loss det. Till all tur hade jag ett likadant filter i verkstadens elektriska oljepump som jag kan använda för att driva hydraulik utan att starta en traktor inne i verkstaden.

Den första april hade vi massor med snödroppar som slagit ut i vårsolen och en och annan blåklocka. Båda sorterna kom från en liten tuva men har spritt sej över hela gårdsplanen med åren. Vi är mycket noga med att inte kratta löv annat än på gångstigarna för man krattar lätt sönder de känsliga blommorna. Och det har lönat sej att vara försiktig. Nu sticker det fram vårblommor genom de bruna ekbladen överallt.

Första april med snödroppar …
… och enstaka blåklockor

Vintern kom tillbaka så mycket att vi kunde köra ut pärtstockarna men sedan blev det riktigt varmt och man trodde att våren har kommit. Det var ett misstag för nu kom det snö och skall bli riktigt kallt igen. Tur att man inte bytt till sommarringar på bilarna. I Sverige har det varit ett stort elände med snö och bilar med sommarringar. Vi byter sent för vår väg till Hindersby är ofta isbelagd långt efter det att de stora vägarna blivit bara.

Den senaste remonten gjorde att jag igen skaffade mera verktyg. Nu testade jag läckor i kylaren med en pump som jag satte tryck i systemet med. Det var närmast för att jag ville veta om det finns inre läckor i motorn – de yttre ser man enkelt. Jag satte nästan en bars tryck i kylsystemet och det hade sjunkit mycket litet över natten så jag tror tätheten är ganska bra.

Trycktest för kylsystemet

Eftersom jag hade topplocket bort så kollade jag också spridarna och borstade spridarnas gropar och tätningsbrickor. Spridarna verkade vara i skick (jag bytte munstycken förra gången) så det var bara att skruva fast dem tillbaka. Rören i bränslesystemet läcker alltid efter det att man haft dem bortskruvade men med nya kopparbrickor och försiktiga knackningar med hammaren brukar man få dem att hålla tätt.

Testning av spridare för dieselmotorer

Så är då Zetorn startad och verkar fungera bra. Motorplåtarna saknas ännu men jag vill först få de nya luftslangarna på plats. Den enda reservdel som jag verkligen behövde var en topplockspackning för 6:69 och så en rörskruv för 0:86 men så köpte jag litet verktyg och reservdelar att ha i lager också. En rätt så billig reparation – det var mest tid som gick åt. Och så har Zetorn nytt luftfilter och ljuddämpare. Det är bra att den blev reparerad nu på våren – på hösten vill det inte bli tid att pyssla med traktorer då man borde ut i skogen kvickt.

Zetorn ihopskruvad igen

Nu blir det att sätta vårbrukets maskiner i skick men det verkar inte bli så tidigt vårbruk. Enligt tiodygnsprognosen börjar det först om tio dagar att bli litet varmare. Slutet av den här veckan skall det vara minusgrader både dag och natt. och komma snö ännu nästa vecka …

Men glad vår på er i alla fall (sedan då den verkligen kommer) …

Författare: Nisse

Jag är bonde i n:te led på Bosas rusthåll i Hindersby som troligen är kring 1000 år gammalt - ingen vet så jag kan lika gärna påstå det. Nån vanlig bonde är jag inte för jag gick i skola och blev elektronikingenjör och forskare i teoretisk datateknik vid Tekniska högskolan - senare docent och professor. Men det var mest hobby och extraknäck för jag har bara missat en vårsådd och det var då jag var i Dragsvik. Sedan 2004 är jag heltidsbonde till 150 %. Allt är heimlaga och jag har bara skrotmaskiner som jag reparerar och bygger om själv. Med dagens priser är det inte möjligt att köpa nya. Dessutom bygger jag optiska fibernät på landsbygden. Det är inte alls mera så mycket arbete med sådd och skörd men desto mer med att bygga hus, reparera maskiner och ställa i ordning. Till det går numera 95% av all tid! Så jag bygger (sedan jag fick min första hammare och 10 kg spik till julklapp som femåring) och skruvar med maskiner, gräver i jorden och hugger i skogen på vintern. Och så måste fliseldningen skötas förstås. Mest hänger jag på nätet och diskuterar över hela världen.

6 reaktioner till “Obeslutsam vår”

  1. Så var då takatalvin här! I går när jag var och körde ut energivirke längs en skogsväg i snövädret hade jag sällskap av två rödhakar. Skulle prompt hålla sig nära traktorn och det tog en stund innan det tände att det var för att de troligen kände av värmen från traktorn. Frös väl dom stackarna!
    I morse var det så väckning och ut med snöplogen. Ojämnt hade det lagt sig! Halva byn ca 3-4 cm och andra halvan så hade underredet tagit i snön på postbilen! På dagen samma datum i fjol fick vi också ett riktigt snöväder, men då var det tung blidsnö vilket det inte var nu.
    Utlovas varmare men ostadigt väder inför Valborg så få se hur det blir. I fjol slog det om med en gång så jag delade ut snöplogningsfakturor och svämkörningsfakturor samma dag! Händer icke ofta! Tror nog det dröjer ett tag ännu innan det blir aktuellt med svämkörandet.

  2. Hos oss var det svinkallt med nordlig blåst. Man var inte alls inspirerad att byta till sommarringar. Men det var bra för inomhusarbetet hade blivit allvarligt eftersatt under vintern. Nu satte jag styrningen för pannan och växthuset i skick och bytte till ny reservelektricitet för datamaskinerna. Det har kommit starka UPSar (reservelektricitet från ackumulator) på flera kilowatt och till hyfsat pris. Med ett par gamla traktorackur på 110Ah skall det väl klara sej då sommarens elavbrott börjar komma. Lustigt nog är el hos oss inte alls dålig på vintern men på sommaren kommer många korta avbrott. Fast blir det avbrott på vintern så räcker de längre – antagligen något träd över linjen. Nu skall jag börja fundera på reserv för pannan (fläkt och flismatare).

    Just nu är vi i Sverige och då vi kommer hem så är det bråttom med vårbruksmaskinerna. Även om det knappast blir vårsådd så tidigt i år.

  3. Hann byta till sommardäck på “Pinochio”, en Kia Picanto som jag egentligen köpte åt dottern för 4 år sedan men så for hon till Uppsala för studier och sedan dess har jag haft den som slängvagn och lagt paketbilen på stå. Ett ekonomiskt litet underverk “Pinochion” . Gav 1600 € för den för 4 år sedan och sedan dess har den kostat i reparationer 300 €, en omgång sommardäck inräknat. Reservdelarna inskränker sig till 2 st ABS givarringar á 7,50/st. Besiktningarna har klarats ua! Fordonsskatten är 38 € och försäkringen 46 €. Pressar man den riktigt till det yttersta kan man få igenom 5 l/100 km, men normalt ca 4,3-4,6. Med sommardäck och nuvarande väglag far den dock, lätt som den är, dit det lutar. Tiguanen som frun kör med har nog vinterdäcken på ännu så kniper det kan man ju “fråga lov”!
    På tal om batteriel, så har jag i husvagnen en 110 Ah:s acku + inverter. Förvånansvärt bra klarar man att fricampa utan tillgång till 240V. 3 dygn går bra fast man tittar på tv en stund på kvällarna och kokar kaffe med invertern. Nattetid tar ju också Alde-värmaren sitt med cirkulationspumpar bl.a. I planen finns att skaffa solceller. Elavgiften på campingarna har stigit rätt friskt de sista åren så det borde betala sig tillbaka rätt fort!

  4. De är säkert bra men jag gillar inte små bilar. Om man hamnar att stångas med större bilar så är det inte mycket som blir kvar av puttarna. Och vi transporterar alltid en massa saker. Fiat Ducato kan klara av 3meter långa stål (6 meters stång på hälften) och 3 meters virke. Dessutom får jag fnatt av att sitta på asfalten och stirra upp på de stora bilarna … I Ducaton ser man över alla personbilar. Och så är det besvärligt att komma in i en personbil – till och med Volvo V70 är krånglig därför att den sneda vindrutan sänker framdörrens övre kant. Men gumman gillar Volvon. Hon tycker det är besvärligt att klättra upp i Ducaton. Och klättra ned. Men hon gillar att köra den eftersom sikten är så bra.

  5. Jo, krocksäkerheten på Pinochion är väl ungefär vad man orkar hålla emot med benen! Hyundai paketbilen som jag har så är också verkligt rymlig, lasttålig dragvillig och bra, däremot en bränsletjuv.
    Köpte den som demobil 2007 med allt lullull som automatlåda, AC, tonade rutor, extra ljudisoleringspaket mm. Motor och drivlina är Mitsu Pajero. Har fungerat klockrent men som sagt går det bränsle. Var med ett flyttlass ner till H:fors åt dottern med fullastad bil och dito husvagn efter. Farten var rask marchtakt och flitig användning av automatlådans powerläge bl.a i backarna i Parkano. På hemvägen i Iittala tankade jag 4:e gången den dagen! 20l/100 räckte inte! VW Tiguan är raka motsatsen. Med husvagnen i backarna i Dalarna i Sverige bl.a låg medel på 8,4! VW:n har en gammal Wartburg finess, frihjul i automatlådan. Funkar bra när vagnen skjuter på! Normalt tar den med vagnen efter ca 10,5 och blandad körning hemavid med fruns resor till jobbet ca 6,5, på sträcka med beaktande av hastighetsbegränsingar kan man komma under 5 l/100 km. Inte illa med tanke på att bilen väger nästan 2 ton + 4-hjulsdrift. Nackdelen är att man lägger i medel ca 1500 € på verkstad/år!
    I min ungdom var jag reservdelsförsäljare på Hankkija som hade agentur för Fiat den tiden. Autonovo skötte importen av bilar och delar. Fiat lovade då i försäljningsreklamen 3 års motorgaranti utan kilometerbegränsning. En taxiföretagare från Kronoby som skötte matartrafiken till flygfältet bl.a hade 475000 km i glaset när motorn sa upp och bilen, en minibuss byggd på Dayly, när bilen var snäppet under 3 år! Inget snack! Fiat lade in en fabriksny motor! Säkert pga den ovanligt höga årliga körsträckan blev företagaren inbjuden till H:fors på festligheter pga ny modellansering. Pompa och ståt och en fabrikschef från Italien som huvudgäst. Fabrikschefen fråga företagaren via tolk vad han tycker om Fiat. “Gårr braa biile, int har ja na mytji ti mojtt åpåå, men hete lill lektrislååda som er tii undi sitse he djär int naanen f—as om e val yvi treeti graader kaalt”! Kan inte ha annat än ha medkänsla med tolken! Italienskspråkiga versionen kan ha varit hörvärd!!

  6. He-he, det kan vara tufft att vara tolk … Jag kör min fjärde Fiat Ducato nu. Ingen lyxbil men den rullar. Vi kör från Hindersby till Arboga i Sverige och med ett par resor till Örebro och Västerås så kommer vi ännu hem på en tank. Medeltalet ligger kring 10 liter på 100 km men då skall man inte köra 120 i timmen heller. Vanligen håller jag mej under 100 km/h. Fiat har bra motorer men plåtarna har varit sämre. Den första Ducaton rostade sönder helt vid balkarna. Jag kör med Ducato också för att den har en fantastisk körställning som åtminstone passar mej precis. Inga problem att köra i ett sträck till Åbo (300 km). Två Ducato har haft 500000 km på mätaren men nu kör jag ganska litet eftersom jag inte kör till jobb i Esbo mera. Ett problem har alla Ducato haft och det är sidodörren som krånglar ganska ofta. En plåtbit till låset ger efter och så går den inte att öppna utifrån. Det har inte blivit bättre på nyare modeller. Man tycker att det inte borde kosta så mycket att fixa.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *