Blir man glad så int hålls man

Det mesta har i världen har två sidor. Så även vädret. Det är inte alltid som det bästa vädret är det bästa. Vår tillvaro just nu är exempel på ett sådant tillfälle i historien.

I förrgår kväll så vandrade jag 9-tiden på kvällen i toltalt mörker över en åker för att hämta en traktor. Vandringen företogs i plogkläder, dvs kortärmad t-shirt. Att gå över en åker den 14 november iklädd kortärmat utan att frysa sig fördärvad tror jag inte att jag har upplevt förr. Eftersom jag ju enligt tidigare skrifter gillar vädret bäst när det är lagom, dvs varken för varmt eller kallt, så borde jag njuta för fulla muggar nu. Att det dessutom inte synts en snöflinga än i år gör bara gott bättre. Och njuter det gör jag men…

Avigsidan då? Jo, under många år har jag noterat att den efterföljande odlingssäsongen blir bättre i omvänt förhållande till hur jäklig vintern varit. Nu har vi haft två riktigt hemska kalla snörika vintrar efterföljda av två riktigt bra odlingssäsonger. Före det hade vi sk skräpvintrar med grön jul etc, och då var dom därpåföljande odlingssäsongerna minst sagt mediokra.

Vad dethär riktigt beror på vet jag inte, det handlar dels om förekomsten av skadeinsekter, och den delen kan man förstå, oknytt fryser väl också ihjäl i kölden, men det handlar mist lika mycket om markstruktur. Genast man sätter harven i jorden ser man hur jorden beter sig, hur den faller sönder och hur den struktureras. Efter en kall vinter med rikligt med tjäle är det som att bearbeta en dröm, efter en varm vinter är det mera som att harva takplåt.

Egentligen är väl detta bara naturlig marknadsekonomi. Efter en jäklig vinter får man betalt i form av pengar, efter en varm njutbar vinter får man stå ut med lite mindre i börsen. Och kom sedan inte och säg att naturen inte har ordnat det finurligt.

PS
Dendär sista meningen kom mig att tänka på en tankenöt. Hörde i Nordnytt för ett par år sedan ett referat från någon olycka där en väghållningsminister citerades. ”Vägverket förnekar att vägarna inte skulle ha varit oplogade” Vad menade karn?

Nästa år……

….planeras under tiden som jag sliter med skörden av det sista av årets grönsaker. Än så länge är det bara en planering i huvudet i takt med att jag summerar plus och minus med årets säsong, vad som blev bra, vad som gick dåligt och framför allt misstag som jag aldrig kommer att göra om. Det sista brukar inte bli satt på papper tyvärr men det övriga präntas ner i takt med att planeringen konkretiseras någon dag då det lugnar ner sig på arbetsfronten och anskaffningen av förnödenheter aktualiseras.
Så värst stora förändringar blir det väl inte men jag hoppas kunna sköta odlingarna bättre nästa år då stora byggprojekt inte fordrar min uppmärksamhet. Visst återstår en hel del jobb med inredning och anskaffning av maskiner och redskap men det borde ändå inte fordra lika mycket tid som planering och byggandet av produktionshallen.
Än så länge är dock tillvaratagandet av skörden första prioritet även om orken och motivationen börjar sina i takt med att dagarna blir kortare och temperaturen sjunker. En kladd räkningar på skrivbordet som tillsammans rör sig om 6-siffriga belopp är dock en god motivator till att jobba vidare trots att dagens nyhetssändning inte meddelade speciellt uppmuntrande ekonomiska utsikter. Ekologisk odling lär vara mest lönsamt även om också den gått på förlust under hela 2000-talet? Jaa, inte vet jag men på något vis brukar det ordna sig till sist. Men ibland funderar man om man borde försöka hitta något välbetalt jobb vintertid, helst ett nattjobb så att man kunde hugga i skogen på dagarna.

Nåjaa, dylika tankar skingras hastigt när planeringen av nästa år tar fart i huvudet för se nästa år då kommer allt att gå så mycket bättre. 🙂

Alla på land

Ja, nu är dom alla ”på land”. Alltså alla fåren är på ”hemholmen”. De sista 22 som var ute på holme hämtades hem på lördagen, vilket inte alls verkade vara ett dåligt drag. Det har börjat blåsa lite mer sen i söndags och nu vet man inte om det kommer att bli så fina stiltjedagar mer i år som vi har haft den senaste tiden. Så när alla hade stigit iland drog jag en lättnadens suck, och kunde konstatera att alla transporter till sjös har gått (förhållandevis) bra i år.

Riktigt skönt att ha dem alla hemma, men, ” nu vet man vad man har”… När de är ute på holmarna är det lugnare på hemma backen, men nu när de alla är hemma är man ”låst”. Alltså, jag menar att fåren skall ha mat två gånger om dagen, söndag, vardag, julafton eller kalas. Fåren ska ha sitt.

Men hösten är ju också slaktens tidpunkt och just nu är jag mitt uppe i ifyllande av slaktanmälningsblanketter, kedjeinformationsblanketter, fårregistret och så mina egna anteckningar… En soppa av papper som täcker ett större köksbord när man breder ut sej. Men det betyder också att trycket ute på backen minskar, vilket känns helt rätt.

Tävling: När faller den första snön?

Nu är det dags för en ny tävling här på bloggen! Den här gången kan man vinna både en Bondbloggen-tygkasse och en Bondbloggen-mössa med varmt foder!

Tävlingen går ut på att gissa när den första snön faller på våra bloggares gårdar. Det gäller alltså att föreslå fyra datum för de olika bloggarna, det vill säga för Christer i Solf, Charlotta på Ytterholm i Nagu, Cicci i Vasa (på skolan) och Maria i Snappertuna. De som träffar rätt på ett datum vinner en Bondbloggen-mössa och de som träffar rätt på två datum eller flera får både en mössa och en tygkasse. Det är bönderna som avgör när de tycker att den första snön har fallit, men riktlinjerna är att snön bör stanna kvar så pass länge att det hinner bli vitt på marken.

Du har tid att mejla in ditt svar till bonden.blogg@yle.fi fram till den 28.11.2011. Kom ihåg att skriva ditt namn och din adress i mejlet så vi kan kontakta dig om du har vunnit.

Lycka till!

Hjul under hjulet II

En idé är ännu inte till någon nytta – den måste också förverkligas. I Hjul under hjulet funderade jag på en hjulmonteringsvagn och här ser ni resultatet efter litet borrande och svetsande.

I motsats till de dyra tjööpisvagnarna (köpta vagnar)  som väger 120 kg så kan en man lätt bära den här också med domkraften fastsatt. Genom att ta bort tre bultar kan vagnen dessutom vikas ihop (vilket tjööpisvagnarna inte kan) så den tar minimalt med utrymme då den inte används. Om man så vill kan dessutom domkraften skruvas bort (två bultar) och hela vagnen tas i fyra delar genom att man tar bort tre bultar till.

Det hade kanske gått snabbare att svetsa ihop vagnen i stället för att bulta ihop men jag vill ha maximal flexibilitet. Nu kan man lätt byta delar eller göra den större eller mindre mycket enkelt. Fyrkantrören hade jag hemma och jag behövde inte ens kapa dem. Hjulen kostade 56 euro. Domkraften är från en trasig verkstadsdomkraft (20 euro för en ny). Sedan gick det åt litet bultar (6 euro/kg) och svetspinnar förstås. Och en dags arbete. Om den fungerar som tänkt ser jag först nästa vår då dubbelhjulen skall monteras. Om man vill ha den lyxigare så kan man sätta in rullar mot hjulen ännu.

Väldigt vacker är den inte – men stark …