Luften gick ur körandet

Jag hann få fast den reparerade styrcylindern och körde några lass och så var det slut för en ring på skogsvagnen är flat

Typiskt att det skulle hända på fredag kväll – och så är det ännu helg på måndag. Ren katastrof för vägarna smälter snabbt nu. Kan vara trevligt för anställda att få fira påsk men för oss är de reservdelstomma dagarna rent elände. Vädret väntar inte oberoende av om det är vardag eller påsk. Nu är jag “ledig” men det är inte roligt då man ser hur det blir värre före för varje dag. På tisdag morgon bär det av till reparatören och sedan blir det att köra i lera och elände – om det alls går sedan. Ingen trevlig påsk …

Tidigare på dagen såg allt bra ut och stockhoparna växte:

Avlastning Granstockar Lastare

(klicka på bilderna för att se större. Det går också att se riktigt stora bilder genom att högerklicka och välja “Visa” i Firefox åtminstone. De bilderna är på 4-5 M så med långsam nätanslutning tar det väldigt länge)

Men det finns ännu stockar kvar i skogen – för att inte tala om gran-, tall-, björk- och aspmassaved.

Författare: Nisse

Jag är bonde i n:te led på Bosas rusthåll i Hindersby som troligen är kring 1000 år gammalt - ingen vet så jag kan lika gärna påstå det. Nån vanlig bonde är jag inte för jag gick i skola och blev elektronikingenjör och forskare i teoretisk datateknik vid Tekniska högskolan - senare docent och professor. Men det var mest hobby och extraknäck för jag har bara missat en vårsådd och det var då jag var i Dragsvik. Sedan 2004 är jag heltidsbonde till 150 %. Allt är heimlaga och jag har bara skrotmaskiner som jag reparerar och bygger om själv. Med dagens priser är det inte möjligt att köpa nya. Dessutom bygger jag optiska fibernät på landsbygden. Det är inte alls mera så mycket arbete med sådd och skörd men desto mer med att bygga hus, reparera maskiner och ställa i ordning. Till det går numera 95% av all tid! Så jag bygger (sedan jag fick min första hammare och 10 kg spik till julklapp som femåring) och skruvar med maskiner, gräver i jorden och hugger i skogen på vintern. Och så måste fliseldningen skötas förstås. Mest hänger jag på nätet och diskuterar över hela världen.

5 reaktioner till “Luften gick ur körandet”

  1. Låna ett däck och fälg av grannens släpvagn, det gör man i Österbotten i dylika situationer

  2. Skaffa riktiga redskap istället för Belarus och släpvagn från 60-talet. 🙂

    Det gör man i österbotten.

  3. Det är just sånt som påsk och söndagar som gjort att jag har lagt upp ett kanske onödigt stort reservdelslagaer genom åren. Visst kostar det och visst är det ofta en onödig kostnad att ligga med delar i lager, men det känns så oerhört bra att ha dom “i hyllan” när man behöver dom sent en kväll. Lagret har jag byggt upp på det sättet att när jag behöver en del av något slag, närmast då förbrukningsdelar så brukar jag köpa två på en gång, en i bruk och en i lager.

    PS Vi kan nog göra dumheter i Österbotten också, åtminstoner jag!

  4. Åtminstone den här österbottningen kör med lastare från början av 80-talet och släde (hör och häpna). 🙂

  5. Nu var det faktiskt ett av de få redskap som jag köpt som ny. Det är en skogsvagn från Oxelösund som jag köpte på 90-talet för 15000 dåtida mark – bara en fjärdedel av andra motsvarande skogsvagnars pris. Den har klättrande boggie och dubbla styrcylindrar och dubbel ram. Och den har fungerat utmärkt. Och ringar går sönder i skogen oberoende av om de är nya eller gamla.

    Kalle har precis samma filosofi som jag. Det lönar sej att ha reservdelar i lager för det är inte billigt att hoppa i bilen och köra 100 km till Helsingfors – och hela dagen går förlorad. Och det är första gången en ring går sönder på vagnen – inte så illa på 20 år.

    Nu ser det faktiskt ut som om hjulen från sädvagnen passar – det trodde jag inte för man har blivit så luttrad av alla olika “standarder”. Men jag måste först köra två lass flis med den vagnen för flisen börjar vara slut i silon.

    Då det ser besvärligt ut så är det bäst att dricka kaffe och i värsta fall sova på saken …

Kommentarer är stängda.