9 maj, 2013 av Nisse

Svarta döden

Nä, det är inte fråga om pesten utan motorolja. Då jag bytte olja i Belarus så var filtret fullt av en äckligt klibbig massa som liknade tjära och kändes som lim. Inte precis vad man vill ha att smörja motorn.

Det är första gången jag såg dylikt men en sökning på Internet visade att det var ett gammalt problem – och nytt. Då oljan blir gammal så förändras dess egenskaper och speciellt om den blir överhettad. Om smörjan (”sludge” på engelska) täpper till oljekanalerna så är motorn snart en före detta motor. Det är bara att byta ut den.

Det här var ett problem redan i bilens barndom men sedan kom bättre oljekvaliteter. Det blev ett problem på nytt då motorernas konstruktion ändrades på 90-talet: lägre utsläpp, större effekt, mindre bränsleförbrukning. Men det satte hård press på motoroljan som blev stressad och blev lim. Vissa märken som BMW, Audi, Volkswagen och Toyota var speciellt utsatta. Inte billigt att byta motor i en BMW … Och så började marknadsförarna prata om oljebyte först efter 30 000 kilometer. Tekniken klarade det inte men vad bryr sej en reklamfjant om det. En motorexpert konstaterade kallt att man inte skall köpa dessa märken tillverkade mellan 1997 och 2004. Senare måste de konstruera om motorerna då tusentals bilar skurit ihop och köparna började dra tillverkarna inför rätta.

I Belarus har jag tidigare aldrig sett nån smörja i oljan. Det har bara varit torr beläggning på inre sidan av centrifugalfiltret men de senaste åren har det blivit långt mellan oljebytena då jag använt den ganska litet. Men man måste byta olja ofta i alla fall. Nu var det bra att ha ett centrifugalfilter för all smörja fanns i det. Och ett centrifugalfilter blir aldrig tilltäppt. Centrifugalfiltret tar bort alla partiklar hur små de än är.

Belarus är tillverkad med stora oljekanaler och man kan sätta nästan vilken olja som helst i den. Den har inte någon delikat konstruktion som är känslig för allting. Fina konstruktioner blir lätt otroligt känsliga  – och dyra. Jag föredrar gamla och tåliga konstruktioner.

Det blev ingen sådd än. I morse regnade det och på eftermiddagen kom det ett åskregn. I natt skall det också regna. Inte mycket men ytan blir våt. Det torkar troligen upp ganska snabbt.  Oljan är bytt och dubbelhjulen på. Men det finns alltid nånting man borde fixa så tiden går medan man väntar på såväder.

 

 

 

Etiketter: ,

3 svar till “Svarta döden“

  1. Kurt skriver:

    Om det är ett vanligt förekommande problem, så tycker man att de borde kunna göra någon form av sensor (förutom temperaturmätare) för det.

  2. Kalle skriver:

    Det finns ju idag massor med olika kontrollprogram som skall hålla reda på oljebyten och dylikt. Tyvärr blir det ju då direkt så att man kommer in på det elektroniska samma väg och det drar så mycket annat ont med sig.

  3. Nisse skriver:

    En riktigt gammaldags lista på underhåll plus timmätare fungerar utmärkt – om man följer dem :-).

    Det jag läste på nätet verkade som om ingen var riktigt säker på varför vissa motorer får svarta döden medan andra har riktigt fin olja. De allmänna råden var att byta olja ofta och köra med lämpligt varm motar – och gärna en gammaldags motor med stor oljemängd. Men sedan gick råden i kors ifråga om oljetyp riktigt ordentligt. En del ville ha syntetisk olja medan andra menade att motorn fick svarta döden med dessa också.