22 februari, 2021 av Nisse

Två lastare i en skog

Hälsning eller dragkamp ?

Etiketter:

20 svar till “Två lastare i en skog“

  1. Christer skriver:

    Du börjar nog vara övermekaniserad nu Nisse då ni måste fightas om stockarna 🙂

  2. hasse skriver:

    Väntar med spänning på förklaringen.

  3. Nisse skriver:

    Det är nog nödvändigt med maskiner då gubbarna börjar vara litet äldre. För 40 år sedan hade vi snabbare satt ihop åtminstone topparna för hand men nu tar det mera tid att klättra ned och upp i traktorn än att flytta klena toppar med lastaren. Men jag har börjat fundera på två olika hyggen så att vi inte behöver kivas om pinnarna. Och så är det litet farligt då man fäller. Helst borde man vara ensam då även om lastaren som fälljärn har gjort det mycket säkrare. Och så kan man rikta fällningen mycket bättre. Men då måste man komma alldeles fram till stammen med traktorn.

    Men snart börjar vi köra ut med den ena traktorn.

  4. Nisse skriver:

    Jag måste nog erkänna att bilden är arrangerad. Jag fick idén då vi var på olika sidor om ett dike men radade stockar på samma hög. Då fick man ibland vänta litet. Och i dessa tider så passar det ju bra att skaka hand på det här sättet …

  5. per skriver:

    Med 6,60€ i timlön och 1,6% ränta på kapitalet var den senaste bondlönen i medeltal.

    Men stockar så stora att det behövs två lastare kan någon ny läsare få svårt att få ekvationen att gå ihop.

    Ett livstecken i alla fall att inte alla bloggare gått i idè.

  6. martina skriver:

    Hej Nisse
    Jag har en vedspis Norrhammar 626. Köpte anslutning för rökrör från Josef davisson. passformen var ju inte så bra. fick du ordning på din ?

  7. Nisse skriver:

    Hej, hej – jag har inte varit i Sverige på länge på grund av pandemin (det är där 626:an finns. Men jag installerade rökröret i fjol och det var faktiskt problem med passformen. Jag måste ta bort en halv centimeter med smärgelskiva för att få den ovala delen på spisen. Man kanske måste köpa stosen (den del som är fäst vid spisen) tillsammans med den ovala adaptern till rökröret. Det var litet problem med skruvarna som rostat fast men med rostlösningsmedel och försiktigt knackande på skruvarna fick jag bort dem hela efter en vecka. Man måste ha tålamod och knacka och spruta på medel. Så småningom går medlet in i sprickorna och löser upp rosten kring skruvarna. Anslutningen till rökröret är gjutjärn så man ska inte försöka slå ut den för då spricker gjutgodset. (Min epostadress är Ntillf1 på gmail.com)

  8. per skriver:

    Körkort

    Med tunga körkortsklasser C CE eller D så ingår hälsogranskining och läkarbesök från och med femtio år ålder och fortsätter 55,60 65 osv till det säger stopp eller man själv ger upp.

    Firman jag brukar köra åt har privat hälsovård till sina anställda. Ringer dit(storstadsregionen) Det finns en hälsovårdare som kan svenska men har ledigt just nu. Kan vara en ursäkt för att det ej finns någon alls.
    Har stött på problemet ett antal gånger förut.

    Är på en körning just före, stressar för att hitta en parkering och biljettautomaten är ur bruk. Allt går bra men blodtrycket är högt. Efter två dar dit på nytt och läkarbesök.

    Hen läkaren sätter en tom a4 och säger på finska rita en klocka som är tio före ett Hur var det nu medsols går visst klockan 12 upptill 6 nedtill 3 till höger och 9 till vänster. Visarna är visst olika långa vilken var vilken nu igen. Har inte ritat en klocka sedan småskolan vad jag minns. Blandade ihop yksi som jag hörde men det skulle varit yksitoista. Hon svänger a4 utan att blinka och så blir det en ny klocka. Frågade snällt om hon tror jag är mycket dement. Nä säger hon med ett leende på läpparna. Med tinnitus så saknas 100-200 Hertz medan synen är bra. Läkaren ringer samma dag jag fyllde och meddelade hon skickat intyget till polisen. Tung trafik plus taxi i fem år till.

    Skulle jag aldrig kört lastbil eller buss före femtio skulle jag nog klassat ned körkortet med alla digikort och pätevyyspäiva. Att man skulle vara med om två yrken, jordbruk och transport som eu varit med och tagit glädjen av. Det är bara aktiehandel som blivit bättre med alla nymodigheter och marknader.

  9. per skriver:

    När blir en kalv vuxen ?

    Covid 19 (läses ko vid 19)

    Kom igen nu bloggare och kommentatorer!

  10. hasse skriver:

    På läkarbesök för att hålla lastbilskortet. Gratis parkering på Hvc så den delen klarades galant. In till läkaren och han sade att han sänder till polisen. Kollade, det var dessutom ikruxat att det skulle gå den tågordningen. Arkiverade kopian . Döm om min förvåning så fiskade jag förra veckan upp ett brev fån postlådan, avsändare var Polismyndigheten. Läste att jag inte sänt in mitt läkarintyg så nu var det tid till 23.3 att komma med ett bemötande. Skulle beställa tid via nätet, första lediga tiden 30.3.
    Eftersom jag inte litar på Posten lade jag allt i ett kuvert (utan frimärke, men nog ett i reserv i plånboken), satte mej i bilen , körde till polisstationen, parkeringsbrickan reglementsenligt på instrumentbrädan och stegade in, förstås med munskydd. Inkommen noterade jag att inte en själ satt och väntade!?
    Gick till infon där en yngre herreman satt . Sade att jag inte litar på posten så jag för brevet hit för vidarebefordran. Så enkelt var det inte, han var minsann ingen springpojke. Uppmanades att ta en kölapp och sätta mej och vänta.
    Gick ju bra det eftersom jag var ensam där. En dam, äldre, satte ett ansiktsskydd på sej bakom plexiglaset och då plingade mitt nummer upp ovanför henne. Medtagande kölapp och kuvert gick jag fram till henne, bemödade mej inte att sitta ner. Upprepade min litania om om Postväsendets opålitlighet så då fick jag lämna in kuvertet. Frimärket tog jag hem.
    Som plåster på såren vek jag in till Alko , rödvinet var nämligen slut i min vinhylla.
    Så till den stora frågan : Kan jag nu fakturera Hvc för mina utlägg för resan? Rödtjutet frånräknat förstås…

  11. Nisse skriver:

    I princip borde min läkarundersökning också ha gått till Patientdataregistret men det gick alltså inte. Så jag måste föra pappersversionen till besiktningen och det gick ju bra i Borgå. Läkaren hade nog varnat mej att Patientdataregistret inte fungerar så jag var beredd på det. Annars hade jag kunnat anhålla om körkort över nätet.

    Men vissa system fungerar bra. Jag förtullade just min nya Linuxmobiltelefon (garanterat säker och utan skurkvara). Den skickades fron Kalifornien och förtullningen tog tio minuter inklusive betalningen av momsen (som jag får tillbaka). Tummen upp för nya Tullen – förr var det rena plågan att förtulla nånting. Då måste man åka till Lovisa till Tullkammaren. Nånting blir i alla fall bättre (men inte allt).

  12. per skriver:

    Posten
    Luke hade någon lantbruksräkning på gång de har ringt skickat sms och jag sade var god skicka frågor på papper så kan jag fyll i i lugn och ro hemma vid skrivbordet. Har fortfarande inte fått frågeblanketterna.

    Finnpanel hade frågor om radiolyssnandet samma där samtal och sms men har ännu inte fått några blanketter.
    De hade de skickat åt sonen i västra nyland och han är ofta på kommendering på byggen i sverige.

    Av en vasabank väntar jag fortfarande på nya koder.

    Före detta magistraten skickade och fråga var jag menare bo de vet inte heller var min stadigvarande adress är. De säger ett och jag ett annat och posten ett tredje.

    Nordnet underkände ett aktisparkonto åt lilldottern då vi hade olika adresser på pappret men bor tillsammans. Tycker själv personsignum är det viktigaste, det är lite svårare att ändra. Det tog bort svenska som alternativspråk så de får ha det.

    Däremot fick vi tre julkort till hesa men varken adress eller namn stämde, bara två forsta bokstäver i efternamnet.

    På dörren har vi reklam förbjuden men det kan turkxxxx inte läsa för pizzareklam kommer nog till det bittra slutet.

    Ps har fungerande poslådor på alla adresser.

    Dna brevet kom fram på en månad till amerika men något bristfälliga frimärken.

  13. per skriver:

    Posten del 2

    Är hemma på middag och posten kommer genom dörren. En postavi till veera på våningen över.
    Ut på bolkongen och ropar och viftar med pappret i hand och säger väärä osoite. Killen ser förvånande ut och kommer upp för trappan och tar emot det igen. Det är bara en trappa upp men det är hans uppgift och han får lön för det.

    Snälla posti kolla om kunden är läs och skrivkunnig förren personen anställs. Tänk vad trassel och förseningar en felsänd post kan orsaka. Arbetsinvandrare bör även handledas så lär de sig sakta mak.

  14. per skriver:

    Vart försvann posten del två ?

  15. Christer skriver:

    Bilden påminner mig om när Erik berättade om sin första dag som skogsmaskinförare. Han avverkade lite frötall och det blev mycket flyttande för liten mängd så skotarföraren som körde efter hann upp honom och för en gammal och van skotarförare är det kanske lite roligt att visa sin snabbhet åt ungdomen. Erik berättade att ibland så hann inte stocken landa på backen innan skotarföraren nappade tag i den 😀

  16. paavo skriver:

    Go da, ja tar rätt atomatiskt vinchen när jag fäller stock, är nog så trygt och liten sak att sätta fast och spänna. Sen de andra, köpt en hakki 400, lik din. Prinsip fungerar, men måtte lite int vill, men de går. Men stock granars toppar, för lätt de ena hjule börjar spora, har bestält en utjämningsventil. Eller e de jag som inte kan? Har sipat betten, kanske lite bettre. Har alla dessa år läst, men nu första g jag skriver

  17. Nisse skriver:

    Jo, det är absolut bra att sätta fast vinschen och sätta spänning på vajern. Då riskerar man inte så lätt att såga av gångjärnet. Och om gångjärnet sågas av så vet man inte vart trädet faller. Det kan bli riktigt farligt. Det går faktiskt också snabbare att fälla om man inte behöver vara så försiktig hela tiden.

    Så trevligt att du har en Hakki 400. Måtthjulet har fungerat bra på min men man måste putsa det rent ganska ofta. Kolla också kontakterna – lite WD40 skadar inte. Om jag minns rätt så är drivningen på rullarna från samma ventil men det kan finnas skräp i slangen till ena hjulet och då drar det andra mera vilket leder till att det börjar svarva toppen. Men det är nog ganska vanligt att rullarna slår loss. Men kan slipa kvistbetten (som du gjort) så de är vassare och så kan man köra med full fart då man kommer till grova kvistar i toppen. Men det är nog konstruktionen som gör att det blir problem med topparna om där finns grova kvistar. Detsamma gäller grova kvistar på tallar, aspar och björkar. Dem sågar jag direkt av med motorsågen för processorn orkar inte slå av dem. Granen har oftast små kvistar men sådana som växt i skogslaggen kan nog ha riktigt grova kvistar.

    Skriv gärna mera. Det är mycket intressant för mej att läsa vad ni skriver.

  18. paavo skriver:

    Fällningen, man får dom dit man vill, riskfritt, utan klämma såg eller ståhej med fellutande träd ellet förbi bestående träds kvistar osv.

    Stora problemet med drivningen är dit e endast T förgrening som delar oljeflöde. Då en sen slirar med all olja står andra stilla och träde stannar ju. Liksom liten som med utan diffspärr. De är nu väl de, att jag ännu inte kört så mänga träd med den ännu, så handflinkheten att reagera med att backa och hacka fram före de fräste av hela stammen.

    Kanske stött på mig på skogsforum eller maskinisten?

  19. Nisse skriver:

    Du såg väl att jag använder stora lastaren vid fällning. Farma ( har starka dubbla vridcylindrar och en lång huvudbom vilket gör att man får upp den högt i trädet och då har man makt att skuffa det dit man vill. Men man måste ju komma ganska nära roten med traktorn. Där vi nu fäller har jag använt den metoden för så gott som alla träd.

    Jag försöker få trädet genom processorn med fart. Om det inte lyckas så ger jag numera upp nästan genast – möjligen kan man köra det fram och tillbaka ett par gånger. Men jag aktar mej för att få rullarna att slira för då är det kört. Hellre lyfter jag ned toppen (det är vanligen toppen på stora träd som är problemet) och så kvistar jag med motorsågen. Det är inte så enkelt att köra genom processorn. Man måste vara på sin vakt hela tiden.

    Jag har inte hunnit följa med Skogsforum och Maskinisten så ofta. Mest läser jag då jag sysslar med någon speciell reparation. Där finns ofta riktigt bra beskrivningar.

  20. per skriver:

    Var med svärfar senaste sommar på villan och putsa upp gårdsträden och den närliggande skogen.
    Han med en 4+m/7tonsvagn och vinsch med fjärrkontroll. 20 bjässar gick bra men mellan villan och grannskogsskiftet/grannvillan. Så kom man i ett mellanläge, är det vinden eller överbalansen eller det osågade kvarvarande snittet som håller emot när trädet redan borde börjat falla omkull! Vinschen slutade dra och trädet går 90 grader rakt in till grannskogen och där blir det en närmare tio meter bred lucka på en gång av megabjörkens nedslag. Det rakkuggade dreven hade mist sina kuggar i vinschen men villan stod oskadd och grannen fick bastuved hemkörd. Lite som med fester, det finns sådana man inte minns och sådana man inte vill minnas. De va de.

Lämna ett svar

OBS! Om du skriver en kommentar som innehåller länkar kommer den att granskas innan den publiceras.

Läs vår kommentarpolicy