Hjulfirande

Idag har vi haft hjulfirande med anledning att alla traktorer åter har fyra hjul (som fungerar). Dagen före julafton 2023 så tappade jag ju ena bakhjulet på Belarus. Och det på årets allra sämsta reservdelsdagar. Så småningom kom i alla fall det nya hjulnavet.

Som vanligt då det blir större reparationer så börjar man se sej omkring efter (litet) nyare maskiner. Det är någon sorts terapi att titta på priserna och konstatera att det i alla fall blir billigare att köpa reservdelar för några hundra euro än att köpa en ny (begagnad) traktor för 10000 euro. Splitternya traktorer kommer inte ens på fråga.

Efter funderande hit och dit så kom jag på att man ju kunde vända på bakhjulen (det har jag redan gjort på Zetorn). Då kommer navet längre in på axeln och borde bli stadigare. Problemet är bara att Belarus har mycket stor skillnad mellan inre och yttre sidan på fälgen – hela 33 cm. Men efter mycket mätande och funderande så kunde jag få ned skillnaden till 9 cm. Då vände jag på navets fästskiva och flyttade navet så långt in på axeln som det var möjligt.

Kilspåret på axeln går långt in

Det är viktigt att hjulet inte kan röra sej på axeln. Längre in är kilspåret helt i skick och det nya navet passar också bra på kilen. På den axel där hjulet föll av före jul ser man hur kilspåret är förstört.

Det förstörda kilspåret på ena axeln

Genom att vända på fälgen och flytta navet så långt inåt det går så kunde den del av kilspåret som är i bra skick användas. Kilen sitter riktigt bra i spåret där.

Navet flyttat 17 cm inåt

På det här sättet behöver jag inte byta axel. Att reparera kilspåret hade varit besvärligt och resultatet osäkert. Nu fick jag dessutom hjulen nio centimeter utåt vilket är bra så att kättingarna inte tar emot någonstans. Förstås blir traktorn omkring 18 cm bredare men det gör detsamma eftersom stödfötterna ända sticker ut längre. Ibland får man åka slalom mellan träden för att komma fram. Före ändringen så var traktorn omkring 200 cm bred utan kättingar. Nu är den 220 cm bred och 230 cm med kättingar.

Båda hjulen vända

Vi har ännu inte varit i skogen och provkört men stabiliteten borde bli bättre. Då navet är längre in på axeln så borde påfrestningen också bli mindre. Nästan bara fördelar. En ganska liten nackdel är att ventilen på hjulet nu kommer inåt.

Jag bytte bara ena navet men jag tror att jag skall byta också det andra där kilen ännu är lös. Ett fullständigt nav med skruvar och muttrar kostar bara 125 euro (med moms) och det kan litet extra säkerhet vara värd. Naturligtvis köper jag extra kilar och andra delar i lager utifall det händer nånting på nytt.

Efter litet inkörning skall hjulen bort på nytt och alla bultar spännas till. Vi börjar vara ganska snabba med hjulet-bort-hjulet-på. Vi har domkrafterna redo och ett långt rör på hylsnyckeln för att få tillräckligt kraft då vi spänner till.

Domkrafterna vid hjulbyte

Den stabila 10 tons domkraften under mitten lyfter upp bakaxel och den höglyftande verkstadsdomkraften vippar traktorn åt någondera hållet. Det går snabbt att byta från vänster till höger hjul eller tvärtom. Bakom mittdomkraften finns en stabil kubbe som hindrar traktorn att falla ned mer än nån centimeter om domkrafterna ger upp.

Vända hjul 16 cm in på axeln

Nu kan vi fira hjulfest och sedan dra till skogs. Tre veckor gick tyvärr förlorade men av dem var föregående vecka så kall (-25…-29 grader) att vi ändå inte hade vågat oss ut. Köld är bra i skogsarbetet men någon måtta får det väl vara.

Nu skall vi köra ut alla torra träd vi hittar och i år är det inga problem på de sanka platserna. Det finns en hel del torra där och nu är vedpriset hyfsat. Vi behöver också egen flisved men det är oftast det allra sämsta och ruttnaste som vi använder själva. Det har inte så väldigt bra värmevärde men vi har stora mängder så varmt får vi nog.

Jag får önska Goda Hjul och God Fortsättning på det nya året !

Författare: Nisse

Jag är bonde i n:te led på Bosas rusthåll i Hindersby som troligen är kring 1000 år gammalt - ingen vet så jag kan lika gärna påstå det. Nån vanlig bonde är jag inte för jag gick i skola och blev elektronikingenjör och forskare i teoretisk datateknik vid Tekniska högskolan - senare docent och professor. Men det var mest hobby och extraknäck för jag har bara missat en vårsådd och det var då jag var i Dragsvik. Sedan 2004 är jag heltidsbonde till 150 %. Allt är heimlaga och jag har bara skrotmaskiner som jag reparerar och bygger om själv. Med dagens priser är det inte möjligt att köpa nya. Dessutom bygger jag optiska fibernät på landsbygden. Det är inte alls mera så mycket arbete med sådd och skörd men desto mer med att bygga hus, reparera maskiner och ställa i ordning. Till det går numera 95% av all tid! Så jag bygger (sedan jag fick min första hammare och 10 kg spik till julklapp som femåring) och skruvar med maskiner, gräver i jorden och hugger i skogen på vintern. Och så måste fliseldningen skötas förstås. Mest hänger jag på nätet och diskuterar över hela världen.

5 reaktioner till “Hjulfirande”

  1. Efter att ha plågats av olidlig köld i flera månader, hade radion kl 11,30 i nyheter för mindre bemedlade för någon dag sedan igen att klimatet blir allt varmare och någon varm luftstöm någon månad sedan drog förbi usas västkust. Nog undrar man med rundradioskatten om man måste betala för att få oss må dåligt i onödan. Om man nu höll sig till hemlandet och regionerna. Själv har jag på plats och ställe sett stillahavskusten och dess mycket bördiga klimat som vore mumma för skogsägare, något som vi bara kan drömma om.

    Kom en dokumentär på tuben om österbottnisk historia.
    https://www.youtube.com/watch?v=Lbw6xlEOOiM

  2. Har på sig med stabilitet. Ja har en county som skogstraktor, den hade 16,9 sirkelsågar och hårda industri däck. Problem med stabibilitet fast den är bredare än ford 5000, och därtill sjönk den in oftast när man lastade. skaffade beganade 600 breda oh de blev helt annat, liksom natt och dag.

    Ni har ju stödfötter, men flyttningarna blir säkert bekvämare

  3. Så ska vi se om man äntligen kommer sig till skogen! Har det inte varit smällkallt så har det snöat och
    varit snösvängen! Vi börjar redan med snöplogandet vara uppe i samma antal starter som en hel normalsäsong! Vad hjulaxlar beträffar så hade jag i tiderna en Valmet 405 som hade väldigt korta bakaxeltrumpeter och fälgarna svängda med tallriken inåt. Hade senare även en 455:a där man antagligen konstaterat att man måste förlänga axeln och vända fälgen “rätt väg” för att få någon möjlighet att variera spårvidden. Skulle givetvis ha sett för jäkligt ut med en klen axelstump och så hjulet på ändan varvid man trädde på en gjutjärnshylsa för siratens skull. Fick myror i huvudet vad det
    var som tidvis gnällde och skrek någonstans. Åtminstone jag har svårt att lokalisera den typen av “yl”.
    Det var nämnda sirathylsor som ömsom roterade med som det var tänkt och ömsom stannade varvid det gnällde!
    Efter lunchen ska jag “spänn fyri” och smörja upp riggen och dra till skogs! Få se hur länge skogsfriden varar innan nästa plogning!

  4. Med en 8,5 meters lastare (Farma) så behövs ganska bra stödfötter. Därför köpte jag “vingar” som fälls ned i stället för de som går rakt ned inne i ett fyrkantsrör. Vingarna är inte lika starka men de går bra att använda på stubbar och stenar och blir betydligt bredare. Jag vågar inte använda den stora lastaren utan stödfötter. Vid förflyttning måste jag svänga den framåt för annars far framhjulen upp i vädret. Till all tur så kan man svänga Farman fastän bakhjulen är mellan två träd – den har så bra geometri. Den nya Farman är G2 (generation 2) och betydligt bättre än den gamla Farman (6,5 meter G1). Hållbarheten har varit bra. Den gamla Nokka hade också lång arm men själva ramen bröts sönder två gånger innan jag pensionerade den – och då hade jag svetsat en 20 mm platta som förstärkning på ramen.

  5. Vi har också haft en vecka alldeles för kallt. Jag vill inte köra i -25 grader (rekordet var -29 grader) för maskinerna tar nog stryk då. Här är det över knädjup snö och det har också gett problem. Då vi äntligen hade fått vägarna riktigt släta och välpackade så blev det plötsligt +4 grader och det började slå igenom …

    Snön har förorsakat en massa körningar så det har blivit korta dagar i skogen – om man alls hunnit dit. Det har gått bra att köra snö då jag fick kättingar på bakhjulen men tar en hel del tid eftersom jag måste köra så långt ut på åkern då våra hus stänger in gårdsplanen.

    Och så har det varit en del verkstadsarbete också.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *