Efter att ha tappat hjulet i skogen så fick vi förra veckan igång skogsarbetet igen. En vecka gick förlorad på grund av köld (-20…-29 grader) men nu har vi kört ut mest torra träd. På grund av kölden vågade vi oss i år på en bit sankmark där det fanns en hel del torra träd som vi inte fått bort tidigare. Nu gäller det att få ut dem så länge priserna på energived är hyfsade.
Visst gnisslar man tänder då man ser stora stockträd som torkat. Delvis är det granbarkborr men det verkar också som att de senaste heta och torra somrarna har varit dåliga för granarna. De bästa torra stockarna sågar vi själva för det blir ganska bra virke av dem men vi har så mycket att största delen går till energived. Det blir ingen props i år alls – bara stock eller energived. Det riktigt dåliga virket (halvruttet) flisar vi åt oss själva. Det blir en hel del damm men visst ger det värme.
Numera använder jag stora Farma som fälljärn. Och jag lärde mej att man skall backa mot stammen – efter det att jag fick ett murket träd över kylaren. Det hände ingenting värre men slangar och hydraulik läcker nog litet (Belarus har servostyrningen framför kylaren). Kylarplåten blev skrynklig men det kan man leva med. Att använda lastaren då man fäller ger en betydande säkerhet och det är lättare att få trädet att falla precis dit man vill. Det är viktigt då vi sysslar med “gammaldags” skogsbruk och sparar ungskogen så vi inte behöver plantera.
Egentligen är vårt skogsbruk åter på modet. Nu skall det vara “kalhyggesfritt” (märk väl INTE “hyggesfritt” som man i Sverige kallar det) och det har vi sysslat med i alla tider trots att “experterna” pratat för kalhyggen och plantering. Vi sparar massor med tid och pengar genom att inte plantera utan använda naturlig föryngring. Det krävs litet mera tankearbete men hjärnan har ännu inte gått varm av det.
Dagarna är ännu så korta att man orkar vara i skogen tills det blir mörkt. Då man inte kan läsa siffrorna på måttbandet så är det dags att köra hem. Visst kan man ha pannlampa men den hjälper inte då man skall välja ut träd som skall fällas. Det behövs också litet träning innan man kan ta längre dagar. Men friskt och bra känns det att vara i skogen. Och så somnar man bra efter en skogsdag.
Det var inte så bra med tre dagar plusgrader för det började slå igenom på vägarna som varit så fina att vi kört på vägväxeln. Hård blåst och snö gjorde också sitt till att våra vägar inte mera är så bra.
Snö och blåst är ett elände också inomhus. Jag tyckte att jag tätade den nya väggen men tydligen var det alltför dåligt för det blåste in snö i uthuset. Nästa sommar gäller det att täta på allvar. Men ladan vägg höll tätt (med takfilt mellan två lager bräder).
Det har varit ganska fina vinterdagar (före snöstormen) – faktiskt riktig vykortsvinter. I morgon skall det bli solsken och prima skogsväder (-12 grader) men tyvärr blir det åter slaskväder nästa vecka.
Är det inte så om spårvidden ökas så minskar markfrigången, åtminstone i teorin. På ren svenska tar fortare i under.
När du talar om granbarkborrar så sätter in en tube och många saker inte stämmer.
https://www.youtube.com/watch?v=uy1zPId3oE8
Det kan bli stora pengar om man tror på andra och mycket är fel.
Var och tittade till planteringsplantorna på ett skiftet och det var typ en halv meter snö, dragkroken lefterlämnade spår på många ställen i snön(j-dn)
Något mycket märkligt inte ett enda spår efter älg eller hjort. Det har aldrig hänt förut på det skiftet.
Är det kölden, snödjupet eller varg och lo! Ingen anning men för plantorna och mig bara bra men de hinner väl ännu komma och härja.
Frigången minskar inte direkt men risken för att man inte kan väja för en stubbe kanske ökar litet om vägen är smal. Men jag försöker alltid köra så att ena hjulet lyfter bakaxeln över hindret. Man skall aldrig köra så att stenar eller stubbar hamnar mitt under traktorn för där är frigången sämst. Bättre att försöka få ett hinder nära hjulet där frigången är bäst. Och vid en stubbe så lyfter roten ju traktorn ganska bra även om hjulet inte går rakt över stubben. Traktorn är lägst precis under bakaxeln så även om roten är smal så lyfter den just där det behövs.
Som agnar för för vinden är senaste lästa bok, den nämndes i radion och uppmärksammades i en
“större” tidning. Skriven av en i namnet nämnd person hörande skara som jobbat på migrationsinstitutet. Senaste hundra år har ca en miljon människor gett sig av från finland.
Källorna var ett hundratal så det blev rätt mycket statisk men nog bra för den som är intresserad.
Ca 1840 började emigrationen ta fart oftast av sjömän som hoppade av i någon hamn senare gruvjobb,skogsavverkning.
Men senare också av någon upptäcksresande eller forskning i någon mån. En betydligt större del enligt folkmängden var finlandssvenskar som för övrigt är ett betydligt nyare ord.
Om man tar sverige idag som är ett rikt land och sätter in det i någon delstat i usa och räknar per kapita så kommer sverige på tredje sista plats före någon fattig sydstat. Tar man minnesota dit en stor del åkte så är de hälften(50%) rikare än medelsvensken.
Så kom man ju sig äntligen iväg till skogen i går!! T.om från arla morgonstund!! Strålande solsken men lite hård vind. Gick bra iaf att fälla med Naarvan i blåsten. Hade planerat hålla igång till ca 18-tiden men
lite efter kl 16 började det droppa olja helt plötsligt. Lokaliserades till hydraulcylinderändan på nedre kvistknivarna som hade skruvat upp sig. Litet problem tänkte jag och for hem till verkstan och tog loss
cylindern. Drog till ändan och kolvstången gick inte att rubba! Isär med alltihopa och mycket riktigt, kolvstången rejält krokig! Var idag förmiddag efter lite spannmålslastning och pressade kolvstången rak samt monterade ihop alltihopa. Brukar inte riktigt vara beständigt att rikta kolvstänger, utan vanligen efter en tids användning så kroknar de igen, så jag beställde iaf en helt ny cylinder á 300€.
Slipper ju i alla fall till skogs så länge jag väntar på den, hur länge det nu månde räcka i detta strejkernas förlovade land! Utlovas snöslask och 20 m/sek i byarna till i morgon så kan hända skogsarbetet blåser bort i alla fall i morgon.
Jag har haft problem med att muttrarna till hydraulslangarna på gripen kommer loss. Så i går fick jag komma hem och fylla på 20 liter olja. Det kan bero på att jag använder lastaren som vippari (fälljärn) och de styva torra kvistarna är inte bra för slangarna. Vi håller på att hugga torra granar och det finns det mycket av. Man måste ha ljus för att se dem i den täta skogen så då det mörknar så är det bara att åka hem. Fast då är gubben slut också … I alla fall så är det friskt att vara i skogen och jag känner riktigt hur konditionen blir bättre dag för dag.
Här har snön farit ihop ordentligt efter flera dagar med plusgrader och litet regn så man kan köra nästan överallt. Nu hoppas jag bara på kallare väder så att vägarna håller. Varmt är det ännu den här veckan men nästa vecka skall bli kall (-15) om man får tro på prognosen. Blåst har det varit här också men det känns inte inne i skogen.
Här har snön också gått ihop rejält, igår morse fruktansvärt halt i morse lite rimfrost på men nu rejält halt igen.
Frun var i stockholm på eu-stöd sökarbidrag. Hela norden var samlad och tre från varje land skulle föredra men 15pers är för lite för sånt jobb så dessutom var tre konsulter som skötte det hela.
Det bästa med eu är att det finns pengar hur mycket som helst, det är bara fantasin som sätter stopp.
Efter riksdagsvalet i finland så då är jänget missnöjd och börjar strejka, det är demokrati det så det heter duga. Sätta alla oskyldiga i en svår sits. Låna mera pengar och strö runt sig och barn och barnbarn kommer få betala kalaset.
Våra bröder har börjat sätta ned foten på gator och torg i europa. Bönderna får det allt sämre.
Snabb funktion! I morse lite före kl 9 ringde en glad tjej när jag var hos bokföraren och meddelade att hon har någonting åt mig! Det var den beställda hydraulcylindern som Schenker levererade till trappen!
Helt onödigt att jag monterade den gamla tillbaka! For i alla fall till skogs med gamla cylindern fast det i byarna mättes 24m/sek för det var ca +3 på termometern och temat var att hugga ur björkarna ur en granyta från 1:a gallringen. Sparar bra på granarna om det är värmegrader. Hann t.om få den lilla rutan klar. Nisse skulle må om han såg den! Från början tallplantering, ngt misslyckad sådan, men granarna har sått sig självt från sydväst in i tallplanteringen så de är av varierande storlek och en hel del björkar, som givetvis växt ifrån allt annat, har också etablerat sig. Ville få bort dem för deras kvistar misshandlar granbeståndet under. Så kvar blev granar + lite tall med ca 2-2,5 meter emellan.
Jag läser som bäst SLU Fakta om granbarkborrar och där menar de att blandskog (med lövträd) har bästa motståndskraften mot barkborrarna. Men jag vet vad du menar. Vi har en blandad gran- och björkruta där vi har björk som filar sönder granarnas toppar. Vi gallrar bort de värsta björkarna men inte alla.
Sedan är det i teorin bäst att ta bort angripna granar på SOMMAREN förrän barkborrarna lämnar trädet och går ned i jorden för att övervintra. Det som blir kvar i trädet är styltflugorna som är naturliga fiender till barkborrarna. Så man hjälper barkborrarna om man fäller trädet på vintern … Men nu är det bara det att vi inte kan köra där på sommaren för det är för mjukt. Så teori och praktik är litet motstridiga. Så är det med många råd av “experter”. Man blir tvungen att själv besluta vad man gör. Och vi hugger bort de torra träden nu i år för det kan hända att vi inte kan köra där på flera år.
Jo, inte tar jag bort alla björkar heller. Tror att med blandskog funkar det bättre. Lite gran, björk där de inte tar för sig för mycket, och tallar därmed. Vissa rutor som jag har så är nog väldigt talldominerade, egentligen bara tall och det är inte alla gånger bra det heller. Inga problem med barkborren men däremot har jag ett par skiften där törskaten (kådkräfto i Sundby) har fått fotfäste. Är bara för j—lig!
Rätt som det är så har man 8-10 fullstora stockträd som bara helt enkelt tvinar bort inom en 40-50 meters radie! Poängen är att hitta smittade träd i tid och fälla!! För två år sen så gick jag och grannen igenom ett skifte och plockade bort döingarna som vi tog till 3m:s energiveds klabbar (duger inte till massa). Hade dom färdigt vid vägkanten när en (väldigt sällsynt) klarsyn dök upp! Virket är ju fullt med kåda, = impregnerat! Lassade på och for till bysågen (vilken tur att vi ännu har en sågägare som fraktsågar) och sågade upp okantat virke av olika tjocklekar som jag senare kan själv såga upp till önskade bredder . Lite kort virke blev det ju,men för det mesta kapar man ju ändå!
Att hydraulnipporna skruvar upp sig ibland är nog ett bekant fenomen! Speciellt när man gallrar granar och ska försöka trycka in fällhuvudet i ett kvistvirrvarr så lever nog allt vad som heter slangar och anslutningar ett tufft liv! Intressanta i sammanhanget är att från att det fuktar lite till fullt läckage
är fingertoppslätt! En bit på vägen kom jag med att göra en helt ny skyddskrans runt rotatorn av lätt härdat flatjärn (eg. gamla JF-35 dyngkärrans bottenelevator) och dessutom att strategiskt linda runt slangarna så nära rotatorn som möjligt med Gorilla-tejp. Mycket riktigt, ska man byta en slang efter det så är det ett mindre h-e! Men.. de håller så mycket längre! Precis när det gick som bäst idag så ringde “Roadmastern” och ville ha lite samhällstjänst med halkskrapningar av vägar bl.a. Gick bra det också med Kennametallbettet ner i isen på plogen och tunga bladet på bakändan likaledes. Frågade nog efter vad som finns framför vindrutan!! Normalt brukar 4355:an önska ca 7-9 liter/tim när man plogar snö men jag tror nog att man kan sätta en 1:a framför med isskrapandet!
Jo, jag håller med Per! Demokrati är en sak och samhällsfientlig verksamhet en annan! Det finns en god, välgrundad orsak, varför politiska strejker är förbjudna med lagstiftning i andra länder!! Vi har en demokratiskt vald riksdag och regering och de organisationer som försöker uppvigla massorna att sätta sig över deras sätt att styra landet för allas väl och ve (jo, det kan svida här och där t.om för oss alla) så månne deras ledare ställas inför rätta!! Jag har för mig att det är riksdagen och regeringen som styr detta land, demokratiskt valda av även fackföreningarnas medlemmar via allmän rösträtt, och ingalunda av några fackpampar med behov av att hävda sig själva!!!
Det blev bättre med litet snö som klibbade fast vid isen även om det blev blötare i skogen. Som det nu är så kan vi köra överallt (utom i stenbackarna) och det passar bra att få ut all vindfällen och torra träd. Men få se om vi hinner få ut stockar också … Skogsbruket börjar allt mer gå över till katastrofhantering – teorierna kan man strunta i.Tills vidare har traktorerna hållit ihop – bara en slang till gripen måste jag byta.
Jag har sökt efter kådtallar för vi har en tanke att börja tillverka tjära här i byn. Vi har en del funderingar på att börja tillverka pärtor också för att lappa taket (förnya det) på en gammal bod vid festplatsen Lekstrand (Leikanlindån). Bra att du sågade kådvirket – det är värdefullt.
Så var det då ett par otroligt fina skogsdagar i början av veckan med lagom temp och strålande sol!
I morse igen -23, och verkar inte att riktigt ge med sig så lätt heller idag. Ännu kallare utlovas resten av veckan!
Gick fint att göra spisved med Naarvan ett par dar i alla fall. Brukar göra så när jag gallrar att jag “strippar” vagnen och tar bort alla bankar för bättre sikt och rörlighet för kranen. Gör massa- och
energived, men bara fäller björkarna och låter dem ligga okapade- kvistade till senare. Då sätter jag i 4 bankar som säckställning och klyvkilar i Naarvan och ställer in önskad vedlängd. Sen är det bara att klyva direkt i vedsäcken och när den är full, åka hem och lyfta av säcken och ta med en ny tom. Man kan nog både gallra och göra ved samtidigt, men å ena sidan så ser man dåligt vad man sysslar med pga säcken och det andra är att med klyvkilarna monterade kan man inte fälla lika grova träd eftersom de förståss tränger isär veden i fällhuvudet när man ska fälla. Ungefär 17-18 cm med kilarna och utan uppges 23 cm, men med lite knixande så man svänger fällhuvudet och tar från två håll så stjälper nog 27-28 cm:s också. Idealet skulle vara att ha kranen som Nisse monterad på traktorn, men då man har
den på vagnen och kopplar loss är ju inte traktorn begränsad i användningen.
Har lite oklart ännu hur jag ska göra med försäljningen. Tidningen Skogägaren som Skogsvårdsföreningen ger ut kom idag och noterade att massapriserna börjar nudda vid 47€/m3. Få se om energiveden följer efter?! Förenklar saken betydligt med utkörningen om man gör som jag gjorde i fjol och lägger allt som energived. Slipper påtandet med olika sortiment i skogen och vid upplägget. Men är skillnaden så att man har betalt för påtandet så…
Verkar inte pga väntade kylan bli ngt skogsväder innan början på nästa vecka (om prognoserna stämmer vill säga). Inte för att man fryser i hytten, men mekaniken blir nog styvare och metallen skörare under -20. Eller som reservdelschefen på Junkkari fabriken uttryckte det en gång: “Int laga av armeringsjärn utan härdstål som blir skörare om det är kallt. Under -15, sätt på en kaffepanna till!”
Vi har också haft fint skogsväder. Jag beslöt redan i höstas att det blir bara ved och någon stock i år. Jag hörde att energivedspriserna varit över 50 euro/kubik så det är inte mycket att fundera på. Nu skall alla torra träd ut ur skogen.
Den långa kranen (8,5 meter) bak på traktorn är fantastiskt bra också i tät skog för jag kan vända den även om det står träd tätt på bägge sidor om bakhjulen. Då jag lyfter huvudbommen rakt upp så tar kranen inte mera utrymme än traktorn. Generation 1 för Farma är inget vidare – den andra kranen är en Farma 6 meter och den har usel geometri men generation 2 är fin. Det är bra att ha kranen som vippjärn men det går åt litet mera slangar eftersom de styva torra kvistarna sliter hårt på slangarna. Man blir så bortskämd att man inte vill fälla alls utan kranen. Inget flåsande med vipparen mera …
Vi håller -15 som gräns för skogsarbetet just på grund av att metallen blir skörare.
Kollade upp lite priser i kylan idag. Skillnaden mellan kvistat energivirke och massaved är ca 2€/m3 så för den differensen så blir nog förtjänsten mindre än nyttan att skilja på sortimenten. Det får bli energi-ved av alltihopa. Däremot skiljer sig nog energiveden ytterligare ett par € mellan södra finland och österbotten! Säkert för levererad vara till kraftverket mera eftersom det finns bolag som kör flis till huvudstadsregionen härifrån. Skulle de inte göra på talko tycker man.
Om man ser på LUKEs statistik så är skillnaden mellan Österbotten och södra Finland ganska stor:
https://statdb.luke.fi/PxWeb/pxweb/sv/LUKE/LUKE__04%20Metsa__04%20Talous__04%20Energiapuun%20kauppa/01_Energiapuun_hinta_neljanv.px/table/tableViewLayout2/?loadedQueryId=afed183c-cbab-4447-99aa-1c786326b524&timeType=top&timeValue=1
Men det är från sista kvartalet i fjol och priserna ändras hela tiden. Det har byggts en hel del värmekraftverk här de senaste åren så efterfrågan på energived är stor.
På tal om kluven ved så kan man nog också klyva lite för smått. Vilket orsakar att det brinner upp för fort. Bästa veden i öppna spisen i vinter var nog gårdstallen som var 10-20cm i diameter bara okluven med några längsgående snitt med motorsågen. Legat några extra år på vedbacken oj va de brann länge.
Så skall man föresten inte ha några gårdstallar det kommer alldeles för mycket kottar. De små moderna gräsklipparna har rakbladstunna bett vika förstörs av tallkottar. Har en test med en av gårdstallarna, har haft rundbarkat ca en meter av stammen nu i fyra fem år men ännu är den grön och fin. Tänkte spara 4-5 meter av stammen och nedersta kvistarna och se hur länge den står kvar. Har samma försök med en asp i skogen och den är nog levande den också.
Nu är också en skogsskifte till salu i ett solparksområde så det blir väl nog att bjuda på det också fast det ännu inte är klart om det blir någon park överhuvudtaget. 600€ i årligt arrende i 50år eller så blir det ingen park alls. Gå och sätt rätt pris på det då gränsen är hårfin evig rikedom eller evig fattigdom.
Måste nog säga jag beundrar säljaren det var att sälja i rätt tid. Är man med och bjuder så får man veta försäljningspriset och har nytta av kunskapen till nästa försäljning. Själv är jag nog nästan för gammal att köpa skog men det är svårt att sluta.
Jag klyver smått till köksspisen men ganska grovt till kakelugnarna. Det betyder att kvistfria bitar hamnar under spisen (som har ganska litet eldbo) medan de tjuriga klabbarna hamnar i kakelugnen. Man får förresten riktigt varmt då man försöker klyva de värsta klabbarna. Vissa måste man skära i mindre bitar med motorsåg … Mest har vi halvrutten ved. Den brinner också och ger värme – den bättre veden säljer vi nuförtiden. Man behöver inte ha prima björkved för att värma ett hus. Eftersom vi flisar det mesta (140 kubik per år) så kan man välja de snyggaste klabbarna att använda inomhus och sätta de värsta i flishopen. De nuvarande flismaskinerna med 600 hästars motor har inga problem med tjuriga stockar.
Var i valet och kvalet i början av veckan om jag skulle ta loss Naarvan och sätta på gripen för att köra ut det jag redan huggit för prognoserna talade om mycket snö mot slutet av veckan. Så ändrade man sig till fullständigt uppehåll så jag ställde mig att montera bort klyvkilarna och hugga mera energived och fälla björkarna. Onsdag så kom då första snöfallet från ingenting så det blev snösvängen i stället samtidigt som prognoserna ändrades till litet snö mot slutet av veckan. Så börjar det snöa på fredag middagstid och ökar på hela tiden. Vi hamna ut 01.00 på natten för att hålla körbart och mot förmiddag när man började se slutet blåser nordan upp med 18 m/sek i byarna så det var bara att låta spela och börja ploga drivor! Kom ca 20-25 cm. Färdigt huggna virket ligger förstås under snön i skogen! Blir intressant att hitta, men det kommer en vår så det tinar fram! Kom 198 km på plogantraktorn för det snövädret! For ut igen i morse kl 6 när nordan gått hem för att ploga bort sista drivorna. Sprakande fin vinterdag med strålande solsken och -11 i morse. På eftermiddagen när alla drivor och infarter var fixade for vi ut till havet vid Fäboda. Fint som tusan i solen, -4, men en brutal naturupplevelse av tredje graden! Inget var förstås upplogat där då ännu så det vart ett arma pulsande i snön! Men det var det värt som omväxling till traktorhytten. I morgon ska det bära iväg till skogs igen. Träden är fulla med snö så få se vad det blir!?
Här har prognoserna sågat fram och tillbaka och ett tag såg det illa ut. Men till slut så kom det inte så mycket snö och det som kom for ihop av lördagens värme och regn. Så vi har haft ganska fint skogsväder här (utom lördag). Det blev att köra snö men inte så mycket som jag trott. Bråttom har vi hela tiden för nästa vecka lär det bli plusgrader. Men då måste jag deklarera i alla fall … Vi har litet problem med startmotorn till lilla Zetorn och reservdelarna passar inte. Få se om vi får igång den eller måste beställa ny startmotor.
I skogen finns det inte så mycket snö just nu – utom i öppningarna. Vi har till och med hittat friska granar som blir svarvstock ! Förutom alla torra granar så hugger vi bort de stora granarna så att barkborrarna inte skall göra så stor skada. Det lär i alla fall bli några hundra kubikmeter energived. Även om priset är bra just nu så är det hälften av stockpriset. Men det är svårt att göra nånting åt barkborrsangreppen.
Själv var jag från sö emot frun i tammerfors och hämnta dotter till öb via riks 19 och det blev 425km fredag eftermiddag och kväll och snön står som spön i backen. Omkörningsfilerna var oplogade så det blev att köra om vid mötande trafik och just före parkano var det en vit bil som gick på 65-70km/h och en svart bil hack i hel. Vid omkörningen ger min volvo en jättesladd till vänster och en retursladd till höger och en bil kommer bakom ett backkrön emot varpå hen i den vita bromsar och täcker in luckan dit jag borde ta mig.
Den svarta ger rum och blir 500 meter efter och efter en stund tar den vita in på en busshållplats och då kommer man vidare med gängse hastighetsbegränsning. Allt gick bra men nog bra om alla håller avstånd och använder bakspeglarna. Man skall inte vara en propp i trafiken utan en medspelare.