Årets Bålaträä 2016

Dags att utnämna årets Bålaträä (grymt stora träd). Och det ser i år ut att vara en asp. Intressant nog så stod den bredvid garaget vid gårdsplanen. Jag har sett på den i över 20 år och tänkt att den där borde fällas men det blev aldrig av och den växte sej större och större. Men i år fällde vi den. Just nu sågar jag omkull en hel mängd stora aspar men de är bara nästan lika stora – omkring 60 cm diameter. Men garageaspen var 65 cm och då lämnade jag en ganska hög stubbe så vid normal stubbhöjd var den säkert över 70 cm.

DSCN5569

och stubben

DSCN5608

De andra asparna är inte helt små de heller. Två aspar ger nästan ett helt lass. Bumlingarna på lasset hör inte alls till de största.

DSCN5607

De här är inte så väldigt gamla för aspen växer snabbt liksom björken. Tyvärr vill ingen ha asp så priset är inte bättre än vanlig flisved. Björken har däremot gått bra och har betydligt bättre pris.

Skogsföret som bäst.

Nu är det fint i skogen, några grader minus, sol och snöfritt i träden. Ni får hålla tillgodo med ytterligare ett skogsinlägg för det är skogsarbetet som gäller för tillfället tids nog blir det att skriva om annat. Jag börjar ha dikeslinjerna röjda men försöker tillika hinna med en nödvändig gallring av beståndet på mossen. Återstår ännu en knapp hektar så få se om jag hinner.

Det höll på att bli lite blött i veckan men nu har det frusit till igen så det bär för lassen. Tyvärr blev det lite halt i backarna när den smältande snön frös till is, isen blev så hård att kedjorna på framhjulen inte riktigt får grepp då vikten i traktorns framända inte är så stor med fulla lass. Därför blev det sent ikväll då jag blev tvungen att samla ihop en massa ris för att bygga risbädd för att få fäste i backarna i skogen, kanske skulle det inte varit så dumt med dubbarna i bakdäcken som Micke rekommenderade.

Jag körde ut det mesta i början av veckan då prognosen lovade varmt och tog också hem ett lass på onsdagen men då hade grusvägarna redan kastat snötäcket så virket blev nedsmutsat med slask och sand. Jag blev faktiskt tvungen att tvätta flisveden vid hemkomsten annars skulle nog flisningsentrepenören hamnat på en extra vässning av betten. Då det åter utlovades kallare väder så fortsatte jag avverkningen men tog bilen eftersom jag inte kunde köra ut eller köra hem virke så nu har jag åter virke liggandes i skogen. Så det blir att passa på att ta hem ett lass för dagen så länge föret håller.

Inget före för att köra hem ved.
17.3.2016 Inget före för att köra hem ved.

Maskinell avverkningshjälp.

Jag lovade i inlägget i samband med skattedeklarationen vid senaste månadsskifte återkomma till ett extra oplanerat projekt så det gör jag nu när vi ändå är inne på skogstemat. Det var nämligen så att skogsteknikern ringde och undrade om de skulle få köra ut virke som avverkats på ett närliggande skifte längs rån till mitt skogsskifte då de inte fick ut virket åt det hållet de hade planerat på grund av att det var för blött. Nu var det bara det att vägen i rån hade vuxit igen och det skulle ta mig någon dag att hugga upp tillräckligt brett för deras maskiner. Och det hade jag inte riktigt tid med då jag borde ta itu med skattedeklarationen.

Jag hade tillsammans med rågrannen tidigare under hösten planerat hugga upp rån för att ta itu med gallring av skiftet i fråga men då det blev möjligt att hugga på mossen så flyttade jag dit istället. Så rån var fortfarande igenvuxen och nu stod skotarn redo att köra ut virket. Nå det löste sig på så vis att de lovade att hugga upp rån om jag märkte ut vilka trän som skulle bort. Det var med kort varsel men jag hann precis märka upp rån innan skördaren kom. Samtidigt fick jag ta del av hur snabbt det går att avverka med maskin, visst hade jag sett på när Erik körde skördare men jag hade nästan glömt bort hur fort det faktiskt går. Det blev lite motigt att fortsätta med motorsågen för några dagar men nu då solen lyser och snön försvunnit ur träden så är det inte så illa med manuellt avverkande igen 🙂

Det är stora maskiner så rån blev lite bredare upphuggen än vad den skulle ha blivit om jag huggit upp den för mina maskiner. Nå nu är det i alla fall inget tvivel om att rån inte syns 🙂 Tyvärr hann inte spåren frysa till innan utkörningen med skotarn så det blev ställvis lite väl djupa spår, få se om det går att ta sig fram med traktorn i fortsättningen.

Tunga maskiner lämnar spår i skogen.
Tunga maskiner lämnar djupa spår i skogen.

Fälla, kvista, kapa

 

Det är bara skog och sedan ännu mera skog just nu. Till all tur skall det bli kalla nätter i en vecka nu (ner till -13 grader) och det gäller att såga för brinnkära livet så länge vädret är bra. Vi håller på att såga ner allting på dikesvallen där det skall bli ny väg och jag skulle ha fått allting fällt idag men sågade i en sten. Förstås hade jag inte fil med i traktorn fast jag var säker på att jag satt en där. Kanske den fallit i någon springa. Nå, jag fick komma hem med svansen mellan benen redan klockan fem och det var inte stor idé att åka tillbaka.

Först fäller jag alla granarna och kör dem genom processorn. De är inte många så det går att hoppa upp och ned i traktorerna. Sedan fäller jag alla björkarna och de är många.

DSCN5595

Det blir nästan ett golv av björkar.

DSCN5596

Därefter kapas de. Det finns inte många kvistar på dem eftersom de växt så tätt.

DSCN5598

Sedan radar jag dem i hopar så de lätt kan köras bort. Nu har jag inte vagnen efter traktorn utan kör enbart med lastaren. Björkarna ligger så tätt att det går ganska snabbt att plocka ihop dem med lastaren.

Nu skall vi testa inbäddningsfunktionen på senaste WordPress. Nedan drar jag omkull ett träd som lutar åt fel håll med vinschen.

Tillbaka till motorsågen

Lastaren drog sin sista suck men skogsarbetet fortsätter. Det blir bara mera stressigt då april börjar komma närmare. Dagarna blir längre och ännu är det kallt på nätterna så vädret är just nu helt bra. Men inte blir det mycket av att kvista och kapa med motorsåg så vi testade att använda den andra lastaren att lägga träden upp på processorn. Det gick men det behövs två förare. Det gick bra idag men mitt i veckan är jag ensam i skogen. Förstås kan jag hoppa ned från den ena traktorn och upp i den andra, sätta trädet på processorn och så tillbaka till processortraktorn och köra igenom det …  Inte riktigt smidigt.

DSCN5593

Så nu får jag välja: Antingen kvistar och kapar jag för hand och radar ihop med lastaren eller så hoppar jag upp och ned i traktorerna hela tiden. Det kanske blir en kombination av bägge. Täta granar kör jag genom processorn medan långa björkar utan kvistar kapas för hand.

Harm är det nog men ramen på gamla lastaren (till vänster) är så söndrig att det inte går med någon snabb reparation den här gången. Jag sågar nu ned allting på dikesvallen och det är mest långa björkar. Likaså i gallringen i ungskogen bredvid (bakom kameran) finns det en mängd långa björkar som skall bort. Det går i alla fall hyfsat snabbt med motorsåg för de har inte mycket kvistar.

I hemskogen finns en mängd aspar som borde bort och där kan jag ändå inte använda processorn. De stora asparna har så grova kvistar att det är bättre att såga dem med motorsåg. Det går också fort för aspen har minsann inte hårt virke.

En fördel är att jag får mera motion och inte bara sitter vriden baklänges och drar i spakar …

 

Turbonde.

Jag borde kanske ha lämnat in en lottokupong förra lördagen för när jag tog mig an reparation av hjullagret visade det sig bara vara resterna av kronmuttern som höll hjulet på plats. Hjulet satt det facto så löst att när jag innan reparationen lossade virkeslasten och vagnen gungade till lite av kranens rörelser så ramlade hjulet bort. Det kunde lika gärna ha ramlat bort när jag kurvade på under hemfärden och eventuellt kunde hela vagnen ha stjälpt i någon korsning. Kanske är det inte så dumt att ta del av radiogudstjänsterna när man syndar och arbetar på vilodagarna i alla fall 🙂

Lite väl enkel konstruktion.

Mera vaselin någon gång emellanåt skulle inte ha skadat  för det visade sig att navet inte var tätat med någon stefa som jag alltid trott utan bara en enkel plåtbricka.

WP_20160312_002[1]

Så det är nog bara att ösa på med vaselin utan risk för att pressa sönder någon stefa-tätning. Lite dumt med en dylik konstruktion på en skogsvagn som nu och då körs ner i diken och mossar, det är mer eller mindre fritt fram för vatten och smuts att tränga in i lagren.

WP_20160312_003[1]

För att få reda på lagerstorlekar och tätningar blev jag tvungen att demontera ytterligare ett hjulnav och när jag nu såg hur simpelt tätade lagren var så var det bäst att ta och packa om alla hjullager med rejält med vaselin. Fann då ytterligare ett lager som var fullt med smuts så det hade antagligen varit en tidsfråga innan ytterligare ett lager hade gått sönder. Får nog lov att montera smörjnippel på navet så att vaselin kan pressas in mellan lagren i stället för som nu bara från ytterändan av navet. Det inre lagret får annars inte tillräckligt med smörjning.

WP_20160312_001[1]

Gängorna för kronmuttern på axeln hade skadats så jag försökte få tag på en 33 millimeters gängbacka med 2 millimeters stigning för att få dem fixade men någon sådan fanns inte att uppbringa i byn……

WP_20160312_007[1]

….så det blev att med hjälp av gängfilen fila upp gängorna, det var tack och lov relativt mjukt material i axeln så det gick ganska lätt. Nya lager var det inga problem att få tag i. Värre var det med kronmuttern, den lyckades jag inte hitta i stan utan den måste beställas vilket ledde till tre dagars väntan. Under hemresan från stan meddelade väderrapporten att det väntas varma fönvindar under kommande vecka så jag började nästan ångra att jag inte tog en vanlig mutter för att modifiera till kronmutter. Eller egentligen kunde man skurit loss hela axeln och svetsat dit en ny komplett med nav och allt för när jag räknar ihop reservdelskostnaderna så ligger de i samma prisklass som en komplett axel. Det hade antagligen sparat lite väntetid och gett mig möjlighet att delta i bondedemonstrationen.

Kanske blir det åter kallare och förhoppningsvis håller skogsföret även under påsken för just nu är det goda förhållanden och skogsarbete är det inte direkt brist på.